GRIP 1 TIS 3.1 NS Station - Koog aan de Zaan 21-10-2009

Auteur Topic: GRIP 1 TIS 3.1 NS Station - Koog aan de Zaan 21-10-2009  (gelezen 11091 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #30 Gepost op: 21 oktober 2009, 04:33:19
GRIP 'kondig' je af waardoor er nog een heleboel andere mensen gewaarschuwd worden, zoals o.a. de voorlichter. Als je het terplaatse  kunt afhandelen met de betrokkenen hoef je geen GRIP te maken. Anders zou haast ieder groot VKO ook een grip 'moeten' zijn  ;)
maar weer eens "zucht" grip heeft alleen te maken met een multidiciplinaire inzet die gecoordineerd moet worden.
dit kan vele oorzaken hebben zoals in dit geval de vele supporters die wel een afvoer moeten hebben.
je kunt je ook ook voorstellen zoals ik zelf ook al eens heb meegemaakt dat in de voorste coupe een klas schoolkinderen zat die allemaal ledematen voorbij hadden zien vliegen. dan heb je dus met meerdere zaken zoals verder vervoer maar ook opvang van de kids en schoonmaakwerkzaamheden nodig, laten wij nou iets moois hiervoor hebben uitgevonden, "grip" iedereen bij elkaar en dus korte lijnen voor het overleg, erg handig.
mensen niet gelijk uitgaan van een ramp als er ergens een grip wordt afgekondigd, het kan ook wel eens bij niet zo een ernstige zaak erg makkelijk zijn.

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #31 Gepost op: 21 oktober 2009, 06:45:50
Ja, 2 mods die gaan zitten bekvechten wanneer er GRIP moet worden afgegeven  :o O0 kom op zeg, hou het even ontopic en open een eigen topic over het hoe en wat about GRIP.
Gaat hier wel om een incident met een persoon VS trein,en wie weet wat nog erger. Beetje respect mag wel mannen.

Iemand al wat in het nieuws gevonden overhet hoe en wat ?  De koek met sopie die TP moet komen voorspelt weinig goeds  :-X

Het lijkt mij dat er toch wel even over GRIP mag worden gesproken. De meeste hier zitten zich immers af te vragen waarom er bij deze TIS 3.1 ook GRIP is afgekondigd. Vervolgens ontstaan er wat onduidelijkheden over het wat en hoe van GRIP 1. Daar mogen de mensen hier toch wel even over discussiëren?

Schijnbaar is de onwetendheid over GRIP net als een duikboot. De misvattingen over GRIP duiken namelijk geregeld weer op. Dan vind ik het niet meer dan normaal dat iemand daar nog een keer wat uitleg over geeft. Ik zie in ieder geval geen reden om dit niet te doen. Het is immers gerelateerd aan dit incident dus zo off-topic is het niet eens.

En je suggestie dat de mods geen respect zouden tonen raakt kant nog wal. Ik kan namelijk nergens uit afleiden dat ze geen respect zouden hebben.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #32 Gepost op: 21 oktober 2009, 11:08:52
Media:

Trein met Arsenal-supporters stil door springer

21 oktober 2009
Trein met Arsenal-supporters stil door springer - Zaanstad

ZAANSTAD - Een trein vol met Arsenal-supporters is dinsdagnacht tot stilstand gekomen tussen station Koog-Zaandijk en Koog-Bloemwijk omdat iemand voor de trein was gesprongen. Ambulance, brandweer en politie waren in grote getalen aanwezig. Omdat er eerst sprake van was dat de supporters verder zouden gaan met de bus, werd de ME ingezet om dit allemaal in goede banen te leiden. Dit bleek niet nodig en de supporters konden verder met de trein. Eén Engelse supporter werd onwel en moest door het ambulancepersoneel worden behandeld. Door het ongeval heeft het treinverkeer uren plat gelegen.

bron: http://www.webregio.nl/zaanstreek/regionaal-nieuws/artikel/516921/trein-met-arsenal-supporters-stil-door-springer-zaanstad.aspx. (incl. enkele foto's)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #33 Gepost op: 21 oktober 2009, 11:17:55
Ja, 2 mods die gaan zitten bekvechten wanneer er GRIP moet worden afgegeven  :o O0 kom op zeg, hou het even ontopic en open een eigen topic over het hoe en wat about GRIP.
Gaat hier wel om een incident met een persoon VS trein,en wie weet wat nog erger. Beetje respect mag wel mannen.

Ach, als er al topic's worden geopend voor een (mogelijke) zelfdoding ... Als we het dan tóch over respect hebben  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #34 Gepost op: 21 oktober 2009, 11:41:27
Volgens mij moet je het tav de grip 1 situatie zo zien. OVD B/G/P betekent niet altijd grip1.

Grip 1 betekent wel altijd ovd B/G/P ter plaatse.

TIS (of VOS) en grip hebben dan weer geen verband, al kun je je voorstellen dat bij hoge TIS/VOS er over het algemeen wel weer sprake is van een grip situatie. Hoe hoger de grip hoe meer er bestuurlijk geregeld gaat worden ipv operationeel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 21 oktober 2009, 11:57:17
Ach, als er al topic's worden geopend voor een (mogelijke) zelfdoding ... Als we het dan tóch over respect hebben  ::)
:|

Jerommeke, met alle respect (;)), maar dit wil ik even rechtzetten:

de eerste melding betrof "treinongeval", waarbij vrijwel direct GRIP1 werd afgegeven, er was toen nog niet duidelijk dat het om een (mogelijke) zelfdoding zou gaan. Daarbij, ikzelf heb de melding neergezet in Wie weet er meer van?, daarna heeft een mod besloten er een apart topic voor te openen...  ::)

00:08:47 21-10-09  GROUP-1 PRIO 1 8591 8894 8898 8897 8864 7889 TREINONGEVAL (TIS: 3.1) (GRIP: 1) NS STATION KOOG BLOEMWIJK DE LOCOMOTIEF 61 KOOG AAN DE ZAAN
00:06:57 21-10-09  GROUP-1 PRIO 1 8633 0290 8678 TREINONGEVAL (TIS: 3.1) NS STATION KOOG BLOEMWIJK DE LOCOMOTIEF 61 KOOG AAN DE ZAAN

Overigens, als je alles wil weten over de inzet en het afgeven van TIS en GRIP bij treinincidenten, zie deze:
 Leidraad Voorbereiding Treinincident Bestrijding - Spoorboekje voor Zwaailichten
Samen sterk in de hulpverlening!


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #36 Gepost op: 21 oktober 2009, 12:04:45
Schijnbaar is de onwetendheid over GRIP net als een duikboot. De misvattingen over GRIP duiken namelijk geregeld weer op. Dan vind ik het niet meer dan normaal dat iemand daar nog een keer wat uitleg over geeft. Ik zie in ieder geval geen reden om dit niet te doen. Het is immers gerelateerd aan dit incident dus zo off-topic is het niet eens.
tuurlijk heb je gelijk dat er best uitleg gegeven mag worden over grip.... alleen..... mensen roepen en geven een mening over het afgeven van een grip zonder exact te weten wat grip inhoud, je zou even kunnen kijken op google op grip en dan zie de exacte uitleg over grip.
als je dit gelezen hebt dan kun je ook meteen honderden redenen vinden waarom er grip word gegeven.

daarnaast gebeuren deze discussies bijna wekelijks hier op het forum en wordt je wel eens moe om het maar uit te blijven leggen aan mensen die zich er niet in willen verdiepen maar wel een mening over willen hebben.

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #37 Gepost op: 21 oktober 2009, 12:40:43
Volgens mij moet je het tav de grip 1 situatie zo zien. OVD B/G/P betekent niet altijd grip1.

Grip 1 betekent wel altijd ovd B/G/P ter plaatse.

En dat zijn volgens mij de enige juiste woorden. Dat alle 3 de OvD's toevallig allen ter plaatse zijn is geen reden om GRIP te maken, in veel gevallen komt er immers wel meer kijken bij GRIP dan alleen de 3 OvD's en het is een beetje onzin om een heel circus in gang te zetten alleen maar omdat 3 personen de "pech" hebben elkaar bij hetzelfde incident tegen het lijf te lopen. Niet elke brand waar 2 TS'en ter plaatse zijn (tp is immers wat anders dan "ingezet") is automatisch een middelbrand.

GRIP-1 kan heel veel redenen hebben en is vandaag de dag echt niet zo bijzonder meer. Het kan te maken hebben met vervoer van de treinreizigers, het geblokkeerd zijn van een grote, belangrijke verkeersader. Kortom, een "ontwrichting" van de samenleving. Een grote brand hoeft niet perse GRIP-1 te worden, een middelbrand waarbij sprake is van evacuatie weer wel. Asbest kan een nog grotere impact hebben. Met andere woorden, je moet ruimer denken dan het incident zelf, de neveneffecten...


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #38 Gepost op: 21 oktober 2009, 16:44:45
Topic kan op slot denk ik?

Betreft een suicide waarbij GRIP 1 werd afgekondigd wanwege de aanwezigheid van voetbalsupporters in de trein die mogelijk raar konden reageren.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 21 oktober 2009, 18:25:41
Topic kan op slot denk ik?

Het topic blijft vooralsnog gewoon open.
Als we in het moderatoroverleg besluiten dat het anders wordt, dan merk je dat vanzelf ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s