Als je kijkt naar de taken van het Rode Kruis in bijzondere situaties / rampen, dan zijn ze gelieerd aan de gezondheidszorg. Dan heb ik het niet over de SIGMA, want zij worden sowieso ingezet door de MKA. Als je kijkt naar de O&V-taken, dan komt je ook wel weer in de lijn van de gezondheidszorg (noodopvang van geëvacueerde / gestrande mensen met / zonder gezondheidsproblemen), en heeft het weinig / niets te maken heeft met politie- of brandweertaken. Hierdoor ligt het voor de hand dat een rit die met OGS gereden moet worden, om wat voor een reden dan ook, bekend is bij de MKA, dan wel dat zij toestemming heeft gegeven.
De MKA stuurt niet alleen maar ambulances aan. Naar alle functies op het gebied van de extramurale gezondheidszorg is de MKA de aansturende / coördinerende / verbindende discipline. In normale omstandigheden, maar ook bij grote calamiteiten / rampen.
Verder is het uiteindelijk de chauffeur van het voertuig die verantwoordelijk is voor het besturen van het voertuig. Hij / zij staat uiteindelijk ook voor het hekje als het fout gaat. Ik denk ook dat de meeste Rode Kruis-chauffeurs niet eens volledig op de hoogte is van de regels / richtlijnen tav het rijden met OGS, laat staan dat hij / zij kan beoordelen of hij / zij de capaciteiten heeft om op veantwoorde wijze met OGS te rijden.
Het OGS-rijden zal ook nog wel een lastiger kunnen zijn, aangezien andere weggebruikers minder rekening houden met het uiterlijk van deze voertuigen en men, als men de toeters en bellen hoort, meer aan het letten is op het verschijnen van ambulance / brandweer / politie.
Tav een meldkamerfunctie van het Rode Kruis en het verlenen van toestemming voor het rijden met OGS: het Rode Kruis (en daarmee ook de vbd) kan niet zelf beslissen over het rijden met OGS, laat staan dat ze toestemming kan geven voor het rijden met OGS. (Zie de opmerkingen over de MKA hiervoor.)
Wat al eerder is aangegeven, de directie bepaald welke voertuigen uitgerust mogen worden met OGS, maar dat bepaald niet dat het busje ook zo maar op ieder moment met OGS mag rijden.
Ik ken in ieder geval een aantal gevallen waarbij een Rode Kruischauffeur een boete heeft gekregen voor het onterecht voeren van OGS en daarmee het onnodig in gevaar brengen van de verkeersveiligheid (overigens ook een keer nadat de polite een stukje begeleiding op de snelweg had gegeven en vervolgens even vroeg waar men naar toe op weg was, om indien nodig verdere begeleiding te geven ...)