Rode Kruis Voertuigen

Auteur Topic: Rode Kruis Voertuigen  (gelezen 290552 keer)

0 gebruikers (en 42 gasten bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #380 Gepost op: 8 juni 2012, 16:11:23
En volgens mij moet de MKA nog steeds toestemming geven om de OGS aan te zetten.
Dat moet alleen als er sprake is van vervoer in de zin van de wet ambulancevervoer. Als er portofoons of een VC voertuig naar een locatie X gereden moet worden heeft het MKA daar niets mee te maken.

Het lijkt me immers niet dat de chauffeur dit zelf mag beslissen, als andere hulpdiensten dat niet mogen maar toestemming van hun meldkamer moeten krijgen om OGS in te schakelen.
Het is inderdaad niet de chauffeur maar zijn werkgever/leidinggevende die dat bepaalt. Of dat nou een centralist, manager, coördinator is maakt in die zin niets uit. Het vervoer moet bekend zijn bij het KLPD, maar toestemming/opdracht zal het KLPD niet geven want daar hebben zij geen inzicht in. Dat zou dus betekenen dat het KLPD inzage zou moeten hebben in interne zaken van het Rode Kruis om toestemming te kunnen geven.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #381 Gepost op: 8 juni 2012, 17:00:43
Moeten de KLPD dat dan ook niet voor ritten van transplantatie teams etc waar ze wel bij betrokken zijn?


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #382 Gepost op: 9 juni 2012, 13:07:15
dat het RK niet zelf kan beslissen dat een rit een spoedrit is maar een overheidsinstantie dit dient aan te geven.

In welke wet of ministerieel besluit staat dat? Volgens de regeling is (de directie van) het Rode Kruis bevoegd en niet een eenvoudige medewerker van een meldkamer. Dat geldt natuurlijk ook voor het vervoer van organen en bloed. Hoe kan zo'n centralist nu bepalen wat het spoedeisend karakter hiervan is?
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #383 Gepost op: 9 juni 2012, 16:11:05
wij moeten toestemming aan de meldkamer vragen of wij met ogs mogen rijden. En ja personeel van et rode kruis is nog niet opgelijd voor ogs dus zal het niet zo snel gebeuren dat wij met ogs rijden.
over de nieuwe vc dat daar nog geen ogs op zit hier voor zijn wij nog in onderhandeling met landelijk buro.
want wij zitten nogg steeds in de rampenhulp verlening wij geven aan de O/V teams ondersteuning en hier voor moeten wij binnen  1 uur tp en oparationeel zijn dus ja ogs is dan wel wenzelijk lijkt mij anders halen wij dit nooit.
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #384 Gepost op: 10 juni 2012, 23:41:04
bedoelde meer dat het RK niet zelf kan beslissen dat een rit een spoedrit is maar een overheidsinstantie dit dient aan te geven. Of dat nu de KLPD of een andere meldkamer is geeft voor de uitvoering niet veel verschil lijkt me.
In welke wet of ministerieel besluit staat dat? Volgens de regeling is (de directie van) het Rode Kruis bevoegd en niet een eenvoudige medewerker van een meldkamer. Dat geldt natuurlijk ook voor het vervoer van organen en bloed. Hoe kan zo'n centralist nu bepalen wat het spoedeisend karakter hiervan is?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #385 Gepost op: 11 juni 2012, 20:18:29
In welke wet of ministerieel besluit staat dat? Volgens de regeling is (de directie van) het Rode Kruis bevoegd en niet een eenvoudige medewerker van een meldkamer. Dat geldt natuurlijk ook voor het vervoer van organen en bloed. Hoe kan zo'n centralist nu bepalen wat het spoedeisend karakter hiervan is?

Welke wet of besluit dat zegt durf ik je zo niet te zeggen, google kan het me niet vertellen en het feit dat we er hier niet echt uit komen verklaart natuurlijk ook al dat het alles behalve duidelijk is.

Maar zoals ik persoonlijk de diverse bronnen die in dit topic al aangehaald zijn interpreteer is de directie van het rk bevoegd te beslissen over de plaatsing van OGS op voertuigen, maar plaatsen is volgens mij wel iets anders dan ze ook daadwerkelijk gebruiken.

Hoe een centralist kan bepalen wat het spoedeisend karakter van een rit is? Dat is toch zijn werk, ze doen dat heel de dag door voor hun eigen mensen/diensten. Het lijkt me ook dat wanneer er ergens in het land een situatie is die zo ernstig is dat het RK er OGS voor nodig heeft, andere hulpdiensten hier al lang en breed van op de hoogte zijn en mee bezig zijn. Het lijkt me niet meer dan logisch dat een centralist dan wel een beeld heeft van wat er speelt en een inschatting kan maken over of OGS nodig zijn. Het zelfde geld natuurlijk voor vervoer van organen en bloed, daar zijn vast heel goede afspraken over tussen de vervoerders en de KLPD.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #386 Gepost op: 1 juli 2012, 17:46:43
Het aparte aan het NRK-noodhulp nationaal is juist dat zijn pas worden ingezet als er geen sprake meer is van een normale calamiteit. Een meldkamercentralist heeft daar dus niet vaak mee te maken. Volgens de wet bepaalt de directie van het NRK welke voertuigen OGS mogen hebben, maar moet 'een meldkamer' toestemming geven voor gebruik. Welke meldkamer dit is, staat niet gespecificeerd in die wet.

Of de term 'meldkamer' een voorbehouden benaming is voor de meldkamers van de veilgheidsregio en de landelijke meldkamers lijkt mij niet. Zo zou je dus ook kunnen lezen dat het NRK een eigen meldkamer mag laten beslissen over het gebruiken van OGS door haar voertuigen. Praktisch gezien moet er bij een inzet van het NRK-noodhulp nationaal overleg plaatsvinden met de LMAZ en/of KLPD, waarbij je zou verwachten dat er wel overleg met zo'n meldkamer plaatsvindt over gebruik van OGS. (N.B. De alarmering van piketfunctionarissen van het NRK loopt via de LMAZ, contact is er dus sowieso.)


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #387 Gepost op: 3 juli 2012, 10:31:04
Als je kijkt naar de taken van het Rode Kruis in bijzondere situaties / rampen, dan zijn ze gelieerd aan de gezondheidszorg. Dan heb ik het niet over de SIGMA, want zij worden sowieso ingezet door de MKA. Als je kijkt naar de O&V-taken, dan komt je ook wel weer in de lijn van de gezondheidszorg (noodopvang van geëvacueerde / gestrande mensen met / zonder gezondheidsproblemen), en heeft het weinig / niets te maken heeft met politie- of brandweertaken. Hierdoor ligt het voor de hand dat een rit die met OGS gereden moet worden, om wat voor een reden dan ook, bekend is bij de MKA, dan wel dat zij toestemming heeft gegeven.
De MKA stuurt niet alleen maar ambulances aan. Naar alle functies op het gebied van de extramurale gezondheidszorg is de MKA de aansturende / coördinerende / verbindende discipline. In normale omstandigheden, maar ook bij grote calamiteiten / rampen.
Verder is het uiteindelijk de chauffeur van het voertuig die verantwoordelijk is voor het besturen van het voertuig. Hij / zij staat uiteindelijk ook voor het hekje als het fout gaat. Ik denk ook dat de meeste Rode Kruis-chauffeurs niet eens volledig op de hoogte is van de regels / richtlijnen tav het rijden met OGS, laat staan dat hij / zij kan beoordelen of hij / zij de capaciteiten heeft om op veantwoorde wijze met OGS te rijden.
Het OGS-rijden zal ook nog wel een lastiger kunnen zijn, aangezien andere weggebruikers minder rekening houden met het uiterlijk van deze voertuigen en men, als men de toeters en bellen hoort, meer aan het letten is op het verschijnen van ambulance / brandweer / politie.
Tav een meldkamerfunctie van het Rode Kruis en het verlenen van toestemming voor het rijden met OGS: het Rode Kruis (en daarmee ook de vbd) kan niet zelf beslissen over het rijden met OGS, laat staan dat ze toestemming kan geven voor het rijden met OGS. (Zie de opmerkingen over de MKA hiervoor.)
Wat al eerder is aangegeven, de directie bepaald welke voertuigen uitgerust mogen worden met OGS, maar dat bepaald niet dat het busje ook zo maar op ieder moment met OGS mag rijden.
Ik ken in ieder geval een aantal gevallen waarbij een Rode Kruischauffeur een boete heeft gekregen voor het onterecht voeren van OGS en daarmee het onnodig in gevaar brengen van de verkeersveiligheid (overigens ook een keer nadat de polite een stukje begeleiding op de snelweg had gegeven en vervolgens even vroeg waar men naar toe op weg was, om indien nodig verdere begeleiding te geven ...)
Geloof niet alles wat je denkt.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #388 Gepost op: 3 juli 2012, 13:22:01
Ik zie niet in wat de KMA met O&V van doen heeft. De ambtenaar rampenbestrijding van de gemeente alarmeert O&V om niet gewonde personen op te vangen...

Daarnaast geef je een aantal praktische bezwaren over regelbekendheid, dat ben ik met je eens. Maar dan nog zie ik geen regelgeving geciteerd worden die aanwijst bij welke meldkamer het NRK een spoedrit dient aan te melden.


army-medic

  • Gast
Reactie #389 Gepost op: 3 juli 2012, 13:25:15
waarom?????????, zou iemand van het rode-kruis met OGS moeten rijden, geef mij één reden!!!!@ belachelijk ze zijn hier niet voor opgeleid, en brengen dus de andere weggebruikers in gevaar!!!!.