Ik zie niet in wat de KMA met O&V van doen heeft. De ambtenaar rampenbestrijding van de gemeente alarmeert O&V om niet gewonde personen op te vangen...
Daarnaast geef je een aantal praktische bezwaren over regelbekendheid, dat ben ik met je eens. Maar dan nog zie ik geen regelgeving geciteerd worden die aanwijst bij welke meldkamer het NRK een spoedrit dient aan te melden.
De ambtenaar rampenbestrijding zal zeker niet de eerste persoon zijn die ter plaatse is bij een dergelijke situatie. (En dan heb ik het niet over een grote groep gestrande reizigers.) Dit zal allemaal opgestart worden door een OvD-G / CvD-G (rechtstreeks of via de MKA) die zich geconfronteerd ziet met een groep mensen, die op het
eerste oog niet gewond zijn. Hiervoor wordt een plekje gezocht en dan komt vervolgens via de ambtenaar ook een O&V-groep in beeld. Dit zijn zeker geen situaties die vragen om het rijden met OGS. Is een gebied afgegrendeld, dan zal er een seintje naar de politie gaan met het bericht dat er een Rode Kruis-bus aankomt met een groep mensen / materiaal, zodat ze doorgelaten kunnen worden. OGS is hiervoor dus niet nodig.
Kijkende naar de tijdwinst om met OGS te rijden zal het gemiddeld genomen ook wel mee vallen en maken voor de O&V-taak 10 min langere aanrijtijd ook niet het verschil.
En nee, inderdaad zal het niet in regelgeving gevangen zijn bij welke meldkamer het Rode Kruis voor zijn O&V-groep of voor een Vbd-bus zijn OGS-ritje moet melden of aanvragen. Aan de andere zal het zeker niet van levensbelang zijn dat een dergelijk voertuig een paar minuten eerder ter plaatse is. En dan nog, moet je dat willen.
Situatie: op een gelijkwaardige kruising komt een O&V-groep met OGS van rechts (richting opvanglokatie) tov 5 ambulances met OGS richting het primaire incident. De ambulances in de remmen voor de O&V-groep ...