Rode Kruis Voertuigen

Auteur Topic: Rode Kruis Voertuigen  (gelezen 290527 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #390 Gepost op: 3 juli 2012, 13:33:32
Als je met OGS wil rijden moet je inderdaad ook zorgen voor de juiste opleidingen en ervaringen.

Het Rode Kruis staat nu vaak te boek als "rolstoelduwers" en eventueel organisatie nachtopvang bij calamiteiten. Her en der zie je ze als EHBO-er bij evenementen. Hun basistaken waarmee het allemaal begon zijn aardig in de vergetelheid gekomen. Nu is er een beleidsplan 2020 waarbij men juist aan het kijken is welke taken niet direct tot de oorspronkelijke kerntaken behoren en ook door andere organisaties gedaan kunnen worden. Dit geeft ruimte om mensen te helpen in de voorbereiding, ondersteuning en nazorg bij calamiteiten. De zelfredzaamheid van de burger moet verder ontwikkelt worden met ondersteuning van een professionele organisatie.

Het Rode Kruis is bij uitstek een organisatie die een plek verdient in de rampenorganisatie. Daarvoor moet er nog veel gebeuren maar de plannen zijn er inmiddels. Alle reden denk ik om bepaalde voertuigen wel degelijk uit te rusten met OGS en dan ook te zorgen voor de juiste bevoegdheden en opleidingen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #391 Gepost op: 3 juli 2012, 14:08:52
Ik zie niet in wat de KMA met O&V van doen heeft. De ambtenaar rampenbestrijding van de gemeente alarmeert O&V om niet gewonde personen op te vangen...

Daarnaast geef je een aantal praktische bezwaren over regelbekendheid, dat ben ik met je eens. Maar dan nog zie ik geen regelgeving geciteerd worden die aanwijst bij welke meldkamer het NRK een spoedrit dient aan te melden.

De ambtenaar rampenbestrijding zal zeker niet de eerste persoon zijn die ter plaatse is bij een dergelijke situatie. (En dan heb ik het niet over een grote groep gestrande reizigers.) Dit zal allemaal opgestart worden door een OvD-G / CvD-G (rechtstreeks of via de MKA) die zich geconfronteerd ziet met een groep mensen, die op het eerste oog niet gewond zijn. Hiervoor wordt een plekje gezocht en dan komt vervolgens via de ambtenaar ook een O&V-groep in beeld. Dit zijn zeker geen situaties die vragen om het rijden met OGS. Is een gebied afgegrendeld, dan zal er een seintje naar de politie gaan met het bericht dat er een Rode Kruis-bus aankomt met een groep mensen / materiaal, zodat ze doorgelaten kunnen worden. OGS is hiervoor dus niet nodig.
Kijkende naar de tijdwinst om met OGS te rijden zal het gemiddeld genomen ook wel mee vallen en maken voor de O&V-taak 10 min langere aanrijtijd ook niet het verschil.

En nee, inderdaad zal het niet in regelgeving gevangen zijn bij welke meldkamer het Rode Kruis voor zijn O&V-groep of voor een Vbd-bus zijn OGS-ritje moet melden of aanvragen. Aan de andere zal het zeker niet van levensbelang zijn dat een dergelijk voertuig een paar minuten eerder ter plaatse is. En dan nog, moet je dat willen.

Situatie: op een gelijkwaardige kruising komt een O&V-groep met OGS van rechts (richting opvanglokatie) tov 5 ambulances met OGS richting het primaire incident. De ambulances in de remmen voor de O&V-groep ...
Geloof niet alles wat je denkt.


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #392 Gepost op: 4 juli 2012, 23:01:08
Situatie: op een gelijkwaardige kruising komt een O&V-groep met OGS van rechts (richting opvanglokatie) tov 5 ambulances met OGS richting het primaire incident. De ambulances in de remmen voor de O&V-groep ...


ik weet het niet hoor maar op een kruising moet je stapvoets dus wie zou wie nou voorrang gevenen.
situatie: Turky air line moesten wij van de vbd naar Badhoevedorp met spoed voor opvang staat er een file van 12 km stilstaand er is geen begelijding van politie die heeft het te druk met ambulance's begelijden wat zou je doen achteraan sluiten of met ogs aanvragen via mk en er langs
als wij geen ogs zouden hebben dan met 12 km file hadden we een vertraging van ongeveer 2,5 uur gehad
en ja opleiding moet er zeker komen maar daar hangt een prijskaartje aan en wij zijn een vrijwilliger organisatie en geen beroeps
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #393 Gepost op: 4 juli 2012, 23:39:19
Situatie: op een gelijkwaardige kruising komt een O&V-groep met OGS van rechts (richting opvanglokatie) tov 5 ambulances met OGS richting het primaire incident. De ambulances in de remmen voor de O&V-groep ...


ik weet het niet hoor maar op een kruising moet je stapvoets dus wie zou wie nou voorrang gevenen.
situatie: Turky air line moesten wij van de vbd naar Badhoevedorp met spoed voor opvang staat er een file van 12 km stilstaand er is geen begelijding van politie die heeft het te druk met ambulance's begelijden wat zou je doen achteraan sluiten of met ogs aanvragen via mk en er langs
als wij geen ogs zouden hebben dan met 12 km file hadden we een vertraging van ongeveer 2,5 uur gehad
en ja opleiding moet er zeker komen maar daar hangt een prijskaartje aan en wij zijn een vrijwilliger organisatie en geen beroeps

Tja er zijn meer vrijwilligers organisaties (Reddingsbrigade bijv.) die met O&G mogen rijden, maar die zijn ook door de hele papiermolen gehaalt, daar zijn goede afspraken voor gemaakt, er is een brancherichtlijn en de wettelijk verplichte opleiding wordt gegeven... Er wordt heel serieus mee omgegaan, en ik denk ook dat dit nodig is voor een ieder zijn veiligheid.

Zo zijn er vele afspraken over wanneer er als voorrangsvoertuig gereden mag worden en met toestemming van welke instantie, zo is er uit praktische overwegingen een mogelijkheid om met O&G te rijden zonder toestemming van de GMK. Dan moet er echter wel authorisatie zijn van de ASC c.q. de CP en zijn er nog enkele andere voorwaarden.

Over de casus met de file, ik zou in een dergelijk geval kiezen voor het voeren van amber verlichting en dan "stapvoets" over de vluchtstrook rijden. Dit het liefst in overleg met de politie. Uiteraard wel blijven goed blijven spiegelen of er geen andere voorrangsvoertuigen aankomen. Het met portofoons ondersteunen van de O&V (neem ik even aan??) is immers niet echt een prioritaire taak, als je naar het grote plaatje kijkt...


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #394 Gepost op: 7 juli 2012, 19:10:16
Situatie: op een gelijkwaardige kruising komt een O&V-groep met OGS van rechts (richting opvanglokatie) tov 5 ambulances met OGS richting het primaire incident. De ambulances in de remmen voor de O&V-groep ...


ik weet het niet hoor maar op een kruising moet je stapvoets dus wie zou wie nou voorrang gevenen.
situatie: Turky air line moesten wij van de vbd naar Badhoevedorp met spoed voor opvang staat er een file van 12 km stilstaand er is geen begelijding van politie die heeft het te druk met ambulance's begelijden wat zou je doen achteraan sluiten of met ogs aanvragen via mk en er langs
als wij geen ogs zouden hebben dan met 12 km file hadden we een vertraging van ongeveer 2,5 uur gehad
en ja opleiding moet er zeker komen maar daar hangt een prijskaartje aan en wij zijn een vrijwilliger organisatie en geen beroeps

Ten aanzien van je antwoord op mijn situatie: ja, en dan kom je stapvoets aanrijden, maar wie gaat er dan voor bij gelijktijdige aankomst bij het kruispunt ...
Het rijden met OGS is minder eenvoudig dan dat je wellicht denkt. Het is niet alleen maar even knopjes indrukken en gaan met die banaan. Dat is ook de reden dat er aan mensen die (beroepsmatig) met OGS rijden een specifieke rijopleiding wordt gegeven, gericht op eigen rijgedracht, het rijgedracht van medeweggebruikers, de manier van kijken, anticiperen op plotselinge veranderingen, enz. Daarnaast heb je nog het stukje wet- en regelgeving: voor welke artikelen heb je wel ontheffing en welke niet?
Uiteindelijk gaat het erom dat de bestuurder van het voorrangsvoertuig weet wat hij / zij kan, mag, moet en juist niet moet. En zodra je de knopjes aan zet wordt er eigenlijk wel van je verwacht dat je dit weet ...
Geloof niet alles wat je denkt.


army-medic

  • Gast
Reactie #395 Gepost op: 8 juli 2012, 11:10:29
hoi peterede, ben je soms chauffeur en waar??, want je reageert allen maar op de voertuigen onderwerpen..... ik vind dat het rode kruis nooit hoeft te rijden met A1, omdat, als het rode kruis wordt ingezet, er allang ALS-HULP ter plaatse is, in de vorm van ambulance's ovdg, sigma. waarom moet het rode-kruis dan nog met spoed rijden????, om koffie en broodjes te brengen?. en zoals je weet gaat zelfs 9 van de 10 A1 ritten van een ambulance helemaal nergens over, laatstaan dat het rode-kruis moet gaan spoed rijden. ik ben het hier niet mee eens. en dat heb ik het nog niet eens of de rodekruis-chauffeurs competent zijn om A1 te rijden


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #396 Gepost op: 10 juli 2012, 18:37:29
hoi peterede, ben je soms chauffeur en waar??, want je reageert allen maar op de voertuigen onderwerpen..... ik vind dat het rode kruis nooit hoeft te rijden met A1, omdat, als het rode kruis wordt ingezet, er allang ALS-HULP ter plaatse is, in de vorm van ambulance's ovdg, sigma. waarom moet het rode-kruis dan nog met spoed rijden????, om koffie en broodjes te brengen?. en zoals je weet gaat zelfs 9 van de 10 A1 ritten van een ambulance helemaal nergens over, laatstaan dat het rode-kruis moet gaan spoed rijden. ik ben het hier niet mee eens. en dat heb ik het nog niet eens of de rodekruis-chauffeurs competent zijn om A1 te rijden
ik wil verder niet reageren maar zoek maar eens uit wat onze taken zijn van het rode kruis en als je dit gevonden heb lees het maar eens goed.
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


army-medic

  • Gast
Reactie #397 Gepost op: 10 juli 2012, 21:25:48
hoi nrkvbdnh, ik weet heel goed wat het rode-kruis doet, ik heb zelf voor het rode-kruis gewerkt, in bosnië, irak en afganistan. en in nederland bij wandeltochten, hier zijn ze erg goed in, maar ze moeten echt niet gaan spoedrijden, dat is totaal zinloos, en dat moet je overlaten aan professionals.


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #398 Gepost op: 10 juli 2012, 21:41:16
hoi nrkvbdnh, ik weet heel goed wat het rode-kruis doet, ik heb zelf voor het rode-kruis gewerkt, in bosnië, irak en afganistan. en in nederland bij wandeltochten, hier zijn ze erg goed in, maar ze moeten echt niet gaan spoedrijden, dat is totaal zinloos, en dat moet je overlaten aan professionals.
Hoezo 'overlaten aan proffesionals', volgens mij heeft het NRK een net zo goede rij-opleiding als de andere Hulpdiensten..
Ik vind dit toch een hele vreemde uitspraak. Het komt er nu op neer dat ze alleen goed zijn in wandeltochten volgens jou.. :-X
Als je er gewerkt hebt vind ik het toch vreemd dat je zo 'praat', over een ex-werkgever.. ::)
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #399 Gepost op: 11 juli 2012, 00:44:58
Ik denk persoonlijk dat het Rode Kruis in de basis juist erg professioneel is.

Alleen zijn er in de loop van de jaren enorm veel neventaken bijgekomen. Doelstelling tot 2020 is ook terug te gaan naar de kerntaken en daar hoort mensen helpen tijdens noodsituaties wel degelijk bij. Als je kijkt naar het Rode Kruis Duitsland en Belgie dan zijn dat goede voorbeelden. Mensen voorbereiden op rampen, helpen tijdens calamiteiten en de nazorg met een duidelijk einde is een mooi doel. Daar hoort tzt waarschijnlijk wel meer spoedvervoer bij. Een voorbeeld in de Achterhoek zijn al de Flex-sigma's die dynamisch kunnen worden ingezet bij grotere ongevallen met meerdere slachtoffers.

http://www.rodekruis.nl/dit-zijn-we/organisatie/documents/strategie2020nl.pdf
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le