Rode Kruis Voertuigen

Auteur Topic: Rode Kruis Voertuigen  (gelezen 290516 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #440 Gepost op: 11 december 2012, 21:15:19
foto www2.hetrodekruiszandvoort.nl, slechte kwaliteit maar er zijn geen andere


Zoals het voertuig er hier uitziet is het gelijk aan de 3 renaults van dit type die op dit moment bij Visser Leeuwarden te koop staan, voormalig Ravu en daarna Limburg.

http://www2.hetrodekruiszandvoort.nl/laatste-nieuws/149-voormalige-first-responder
rode kruis zandvoort legt in dit stukje uit dat zei zelf voor de rode kruis striping en kleuren hebben gekozen, maar dit moet iets ander bekeken worden. Rode kruis afdelingen mogen tegenwoordig namelijk geen blauw blauw en geen Biza striping meer voeren, daarom is het grootste deel van het rode kruis wagenpark tegenwoordig wit met de rode kruis striping erop, sociaal vervoer is geen spoedvervoer :).

Kan iemand me trouwens helpen met een foto van de 36-RV-HK in zijn orginele staat, in dienst van Ravu of mogelijk later in dienst bij limburg, ik heb me suf gezocht naar een foto van dit voertuig maar niets gevonden :-\  ;) .

hallo ik weet niet waar je dit vandaal haalt dat het rode kruis niet meer met blauw blauw op de voertuigen mag hebben. als de coördinator noodhulp aan geeft dat het mag dan mogen wij nog steeds blauw blauw op onze voertuigen volgens de wegenverkeerswet.
dat de coördinator noodhulp dit niet doet weet ik ook niet .en ja we weten dat er ook een gedegen opleiding voor nodig is verder wil ook geen discussie want dat is al vak genoeg op dit forum geweest
terug on topic
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #441 Gepost op: 11 december 2012, 21:29:24
hallo ik weet niet waar je dit vandaal haalt dat het rode kruis niet meer met blauw blauw op de voertuigen mag hebben. als de coördinator noodhulp aan geeft dat het mag dan mogen wij nog steeds blauw blauw op onze voertuigen volgens de wegenverkeerswet.
dat de coördinator noodhulp dit niet doet weet ik ook niet .en ja we weten dat er ook een gedegen opleiding voor nodig is verder wil ook geen discussie want dat is al vak genoeg op dit forum geweest
terug on topic

Sorry dat ik even reageer. Maar je verhaal is pertinent onjuist. De coordinator Noodhulp bepaalt dit niet... Maar de directie van het Nederlandse Rode Kruis, deze kan dit uiteraard mandateren aan anderen, maar dat heb ik nog nergens gezien. Verder is het niet de wegenverkeerswet die dit regelt... En ik wil er verder ook geen discussie over, er staat genoeg op het forum. Maar als je dan reageert verkondig dan geen onwaarheden.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #442 Gepost op: 11 december 2012, 21:37:19
hallo ik weet niet waar je dit vandaal haalt dat het rode kruis niet meer met blauw blauw op de voertuigen mag hebben. als de coördinator noodhulp aan geeft dat het mag dan mogen wij nog steeds blauw blauw op onze voertuigen volgens de wegenverkeerswet.
dat de coördinator noodhulp dit niet doet weet ik ook niet .en ja we weten dat er ook een gedegen opleiding voor nodig is verder wil ook geen discussie want dat is al vak genoeg op dit forum geweest
terug on topic
Er zijn boetes uitgeschreven aan rode kruis organisaties voor blauwe lampen op de voertuigen, en deze werden dan nog niets eens gebruikt. Dit verhaal is afkomstig van een rode kruis chaffeur die zelf de boete kreeg, en aan de hand daarvan zijn collega's hier op het forum wou waarschuwen.

Ik wil overigens best aannemen dat een rode kruis organisatie toestemming krijgt om met blauw blauw te rijden in noodgevallen, maar waarom zie ik dan tegenwoordig alle blauwe lampen van de voertuigen verdwijnen.

Het verhaal over de Biza striping mag duidelijk zijn, de overheid is dit iets strenger aan het handhaven dan voorheen, en hier zijn ook hele topics over volgeschreven ;) .


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #443 Gepost op: 11 december 2012, 21:43:22
Er zijn boetes uitgeschreven aan rode kruis organisaties voor blauwe lampen op de voertuigen, en deze werden dan nog niets eens gebruikt. Dit verhaal is afkomstig van een rode kruis chaffeur die zelf de boete kreeg, en aan de hand daarvan zijn collega's hier op het forum wou waarschuwen.
Ik wil overigens best aannemen dat het voorheen was zoals je aangeeft.
Het verhaal over de Biza striping mag duidelijk zijn, de overheid is dit iets strenger aan het handhaven dan voorheen, en hier zijn ook hele topics over volgeschreven ;) .

Interessant, ik heb namelijk nog nooit gehoord dat er collega's beboet zijn voor het hebben van blauwe lampen. Ik ben dan ook benieuwd op grond waarvan de agent dan wil bekeuren aangezien de agent niet kan zien of de lampen wel of niet terecht op het voertuig zitten. Alleen bij aantoonbaar ongeoorloofd gebruik zijn er weleens collega's beboet, en terecht overigens! En m.b.t. de SOVAM-striping. Ook hierin wordt het rode kruis genoemd. Maar kijk daarvoor inderdaad in andere topics.

Overigens ben ik voorstander van zo min mogelijk blauwe lampen binnen het rode kruis, maar het geheel uitsluiten vind ik ook onzin.
RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #444 Gepost op: 11 december 2012, 22:01:57
Regeling houdende aanwijzing hulpverleningsdiensten, omschrijving werkzaamheden en omstandigheden, en vaststelling van optische en geluidssignalen (Regeling optische en geluidssignalen 2009)
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 13, tweede lid, 22, 26 en 71 van de Wegenverkeerswet 1994;
Besluit:
Artikel 1
1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.
2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal;

Bron:wetten.overheid.nl

Ik zat er dus helemaal naast, mogelijk was ik verward met een gevalletje onrechtmatig OGS gebruik. Maar waarom gaat het rode kruis de laatste jaren over op voertuigen zonder blauwe verlichting


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #445 Gepost op: 11 december 2012, 22:39:20
rode kruis geeft in onderstaande link aan dat zei geen gele voertuigen met biza striping meer mogen rijden, en geen blauwe lampen op de voertuigen mogen hebben.
http://www.rodekruisvoertuigen.nl/

''alle rode kruis busjes mogen geen blauw zwaailicht en geen sirene meer voeren''
maar als dit niet meer mag, dan zijn de blauwe lampen toch ook niet meer nodig. Interesante site, ik begrijp nu waarom de voertuigen vanaf ongeveer 2009 geen blauw blauw meer hebben.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-is-het-gebruik-van-zwaailichten-en-sirenes-toegestaan.html


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #446 Gepost op: 11 december 2012, 22:44:12
Zucht, niet weer die discussie he  :-X ::)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #447 Gepost op: 11 december 2012, 22:46:40
rode kruis geeft in onderstaande link aan dat zei geen gele voertuigen met biza striping meer mogen rijden, en geen blauwe lampen op de voertuigen mogen hebben.
http://www.rodekruisvoertuigen.nl/

''alle rode kruis busjes mogen geen blauw zwaailicht en geen sirene meer voeren''
maar als dit niet meer mag, dan zijn de blauwe lampen toch ook niet meer nodig. Interesante site, ik begrijp nu waarom de voertuigen vanaf ongeveer 2009 geen blauw blauw meer hebben.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-is-het-gebruik-van-zwaailichten-en-sirenes-toegestaan.html

De eerste bron is niet valide en betrouwbaar. Dat is het nadeel van internet en de oncontroleerbaarheid hiervan en dat iedereen van alles op kan schrijven.

De 2de bron zegt genoeg en daarin staat een interessante zin:

De volgende diensten mogen optische signalen en geluidssignalen voeren:
politie, ambulances en brandweer;
door de minister van Infrastructuur en Milieu (IenM) aangewezen hulpdiensten:
piketdiensten, wachtdiensten zoals nachtdokters van GGD'en en verplegend personeel ingezet bij spoedeisende hulpverlening;
ambulancemotoren en de dienstdoende arts van een doktersnachtdienst, als de melding is binnengekomen bij de Centrale Post Ambulancedienst (CPA).

Het rode kruis is aangewezen in het kader van de rampenhulpverlening. En inderdaad zie je steeds minder blauw bij het rode kruis. Dit heeft te maken met bovenstaande en de interne verandering van de taakstelling in de afgelopen jaren.

Dit laatste kan de komende jaren wellicht weer veranderen aangezien het NRK zijn focus meer gaat verleggen naar noodhulp i.p.v. sociale hulp.

We wachten het af...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #448 Gepost op: 11 december 2012, 22:47:38
Zucht, niet weer die discussie he  :-X ::)

LOL. Ik had die gedachte ook, maar toen er pertinente onwaarheden werden gepost moest ik toch even reageren. ik heb de wijsheid ook niet in pacht... maar toch ;D
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Gast

  • Gast
Reactie #449 Gepost op: 11 december 2012, 22:50:17
Inmiddels al contact gezocht met RK Zandvoort, eens kijken of ze een verzamelaar een warm hart toedragen en die balk willen doneren aan mijn museumpje ;)