Ik blijf me er over verbazen hoe veel verschillende soorten striping er zijn binnen het Rode Kruis. Misschien tijd dat er een soort VTSPN komt voor het NRK.
Ja en nee, een beetje eenheid in huisstijlen mag zeker, maar je hoeft er niet tot in het extreme mee door te slaan dat iedere auto exact het zelfde is.
Dus wel gewoon allemaal witte auto's met de goede tekst in het goede lettertype en het embleem op de juiste manier gebruikt.
Dan mag er van mij best per afdeling een beetje vrijheid zijn of ze wel of geen rood streepje er op zetten. Je moet de kosten en baten wat dat betreft gewoon afwegen en iedere afdeling de vrijheid geven die afweging te maken. Soms wil Nederland een beetje doorslaan met de regeldruk, dat is nergens voor nodig.
Al ben ik het er wel mee eens dat bovenstaande voertuig ook bij mij wat vragen oproept. Ik ben niet bang dat mensen het voertuig voor iets anders aanzien. Het grootste deel van de bevolking denkt ook dat een perfect volgens de regels uitgevoerde rodekruis rolstoelbus een ambulance is. Daarvoor is het woord "ambulance" niet nodig. Ze zien gewoon een witte auto met een rood kruis er op en wat streepjes voor de zichtbaarheid. Dat is toch precies hoe we allemaal vanaf de kleuterklas ziekenauto's tekenende?
Ik vraag me meer af wat vrijwilligers zien als ze in de spiegel kijken. Zien ze zichzelf als een EHBO'er met een verbandtas, goede motivatie en leuke hobby, of zien ze zichzelf in de spiegel als ambulanceverpleegkundige of arts?