Rode Kruis Voertuigen

Auteur Topic: Rode Kruis Voertuigen  (gelezen 290429 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #710 Gepost op: 20 februari 2014, 18:26:12
Klopt, eerst was deze bus ook grijs en nu gespoten en gestriped volgends de richtlijnen voor RK-voertuigen. Hier zit nu een LED-balk op het dak die zowel blauw als oranje bevat.

Met deze bus wordt alleen OGS gereden op besloten terrein (namelijk tijdens de autraces op het Jaba circuit in Posterholt). Roepnummer staat op het dak en niet meer op de zijkanten van het voertuig.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #711 Gepost op: 20 februari 2014, 18:34:34
Ik weet niet wanneer deze opnieuw beletterd is, maar wel zonde dat er de oude huisstijl nog op is gekomen.
CN NRK


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #712 Gepost op: 20 februari 2014, 18:38:18
Is het ook, ze zijn voorjaar 2013 beletterd, vlak voordat de nieuwe huisstijl bekend werd gemaakt.

Trouwens, als ik het goed had begrepen is er specifiek voor gekozen om de roepnummers er (nog) niet op te zetten ivm mogelijk nieuwe benummering (van 5 cijfers naar 4 cijfers) maar ik ben hier niet 100% zeker van!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #713 Gepost op: 21 februari 2014, 11:11:18
Waarvoor wordt de sprinter eigenlijk gebruikt? ik was er echt van overtuigd dat het Rode Kruis geen slachtoffers vervoert. En ik zie ook 2 helmen op de foto, hoe zit dat dan?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #714 Gepost op: 21 februari 2014, 11:31:56
Citaat van: Koekerdt link=msg=1245626 date=1392977478
Waarvoor wordt de sprinter eigenlijk gebruikt? ik was er echt van overtuigd dat het Rode Kruis geen slachtoffers vervoert. En ik zie ook 2 helmen op de foto, hoe zit dat dan?

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1245490 date=1392917172
Klopt, eerst was deze bus ook grijs en nu gespoten en gestriped volgends de richtlijnen voor RK-voertuigen. Hier zit nu een LED-balk op het dak die zowel blauw als oranje bevat.

Met deze bus wordt alleen OGS gereden op besloten terrein (namelijk tijdens de autraces op het Jaba circuit in Posterholt). Roepnummer staat op het dak en niet meer op de zijkanten van het voertuig.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #715 Gepost op: 21 februari 2014, 11:42:13
Ja dat gaat over de OGS, dat is een discussie waar ik niet eens meer aan begin.

De vorige keer dat ik de algemene voorwaarden van het Rode Kruis voor evenementen heb gelezen, stond daar uitdrukkelijk in dat het RK geen slachtoffers vervoert. Dus als je als organisatie zegt geen slachtoffers te vervoeren, maar wel voertuigen hebt die daar ogenschijnlijk voor zijn ingericht, dan levert dat bij mij vragen op. ongeacht op wat voor terrein ze rijden.

Verder ben ik ook wel benieuwd waar de helmen voor zijn. Voor evenementen op een bouwplaats ofzo?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #716 Gepost op: 21 februari 2014, 11:56:44
Er rijden wel meer R.K. autos met brancards rond, zelfs met volledige stryker brancards er in.
Overigens zie ik er het nut ook niet van in, voordeel is wel, aangezien de brancards toch nooit echt gebruikt worden zal de tweedehands prijs wel niet al te laag zijn als ze besluiten hem op marktplaats te zetten, verliezen ze toch niet al te veel op de investering.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #717 Gepost op: 21 februari 2014, 11:57:51
Ook in Den Haag (afdeling Den Haag) hebben wij PAM voertuigen waarin een brancardslede met brancard gemonteerd kan worden. Aan de ene kant worden/werden deze voertuigen gebruikt voor sociaal vervoer, zowel rolstoel als liggend, en aan de andere kant worden ze gebruikt als mobiele hulppost, waabij je natuurlijk wel een brancard nodig hebt. In de regel worden er inderdaad geen slachtoffers vervoerd door het Rode Kruis (naar het ziekenhuis, HAP etc), al kan het op evenemententerreinen nog wel eens handig zijn, en prettig voor de zorgvrager, om in plaats van met een brancard over de weg, even in de auto te vervoeren naar een post. Dan heb je wel een brancard met vergrendeling nodig.

Bovendien zijn Ambulancebrancards als deze ook zonder auto erg prettig in gebruik.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #718 Gepost op: 21 februari 2014, 12:41:09
Citaat van: Koekerdt link=msg=1245626 date=1392977478
Waarvoor wordt de sprinter eigenlijk gebruikt? ik was er echt van overtuigd dat het Rode Kruis geen slachtoffers vervoert. En ik zie ook 2 helmen op de foto, hoe zit dat dan?

Wij hebben die helmen er standaard inliggen vanwege de inzet op het race circuit. Hierbij rijden ook contactklasses (o.a. stockcars/BriSCA F2) waarbij nog wel eens flinke crashes kunnen voorkomen en mogelijk de auto opgeknipt moet worden, op dat moment moet iedereen die er vlakbij is een helm dragen. Ook hebben wij veiligheidsbrillen in de Sprinter liggen (zelfde reden als dat Ambu personeel helm/bril draagt als er geknipt wordt). Nu hebben wij niet de beslissing om te laten knippen, die ligt gewoon bij het ambulance personeel wat dan ter plaatse is gekomen. Voor verdere info/vragen stuur mij maar een PB'tje :)

Verder wordt onze sprinter voor materiaal vervoer gebruikt. En bij de autoraces dus om coureur van circuit af te halen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #719 Gepost op: 21 februari 2014, 12:44:55
Citaat van: Koekerdt link=msg=1245629 date=1392979333
Ja dat gaat over de OGS, dat is een discussie waar ik niet eens meer aan begin.

De vorige keer dat ik de algemene voorwaarden van het Rode Kruis voor evenementen heb gelezen, stond daar uitdrukkelijk in dat het RK geen slachtoffers vervoert. Dus als je als organisatie zegt geen slachtoffers te vervoeren, maar wel voertuigen hebt die daar ogenschijnlijk voor zijn ingericht, dan levert dat bij mij vragen op. ongeacht op wat voor terrein ze rijden.

Verder ben ik ook wel benieuwd waar de helmen voor zijn. Voor evenementen op een bouwplaats ofzo?

Wij vervoeren slachtoffers op de brancard tijdens evenementen omdat dit veel prettiger is dan een NATO-brancard (waar dit mogelijk is) en als het echt moet met de Sprinter
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel