Rode Kruis Voertuigen

Auteur Topic: Rode Kruis Voertuigen  (gelezen 290412 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #770 Gepost op: 11 september 2014, 17:38:33
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1294956 date=1410449313
.

Wat veel gebeurd binnen Rode Kruis land is heel eenvoudig: Vaak wordt een oude ambu opgekocht omdat men hiermee op eigen terrein (dus ook tijdens evenement) wanneer mogelijk/nodig is makkelijk een slachtoffer kan vervoeren naar een afgesproken plek.

De reden dat veel Rode Kruis voertuigen nog blauw op het dak hebben is omdat zij van de tijd zijn dat ze een officiele hulpverleningsinstantie waren en blauw+sirene mochten dragen. Deze voertuigen hebben ook allemaal (als het goed is) een ontheffing dat zij blauw+sirene aangesloten hebben zitten.

De nadruk op wat het Rode Kruis doet: Noodhulp leveren: Zij doen inderdaad geen ALS zorg, maar voor hun is het soms wel nodig een slachtoffer snel en makkelijk te vervoeren terwijl EHBO geleverd wordt (of ALS als ALS-zorg is ingehuurd).

Daarbij heeft het Rode Kruis in een ver verleden wel ALS zorg geleverd (al heette dit misschien niet zo toen) en zijn zij nog altijd zeer dicht betrokken met de ambulancezorg.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #771 Gepost op: 11 september 2014, 17:58:49
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1294957 date=1410449913
Wat veel gebeurd binnen Rode Kruis land is heel eenvoudig: Vaak wordt een oude ambu opgekocht omdat men hiermee op eigen terrein (dus ook tijdens evenement) wanneer mogelijk/nodig is makkelijk een slachtoffer kan vervoeren naar een afgesproken plek.

De reden dat veel Rode Kruis voertuigen nog blauw op het dak hebben is omdat zij van de tijd zijn dat ze een officiele hulpverleningsinstantie waren en blauw+sirene mochten dragen. Deze voertuigen hebben ook allemaal (als het goed is) een ontheffing dat zij blauw+sirene aangesloten hebben zitten.

De nadruk op wat het Rode Kruis doet: Noodhulp leveren: Zij doen inderdaad geen ALS zorg, maar voor hun is het soms wel nodig een slachtoffer snel en makkelijk te vervoeren terwijl EHBO geleverd wordt (of ALS als ALS-zorg is ingehuurd).

Daarbij heeft het Rode Kruis in een ver verleden wel ALS zorg geleverd (al heette dit misschien niet zo toen) en zijn zij nog altijd zeer dicht betrokken met de ambulancezorg.

 ;D ;D ;D


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #772 Gepost op: 11 september 2014, 19:53:28
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1294957 date=1410449913
Wat veel gebeurd binnen Rode Kruis land is heel eenvoudig: Vaak wordt een oude ambu opgekocht omdat men hiermee op eigen terrein (dus ook tijdens evenement) wanneer mogelijk/nodig is makkelijk een slachtoffer kan vervoeren naar een afgesproken plek.

De reden dat veel Rode Kruis voertuigen nog blauw op het dak hebben is omdat zij van de tijd zijn dat ze een officiele hulpverleningsinstantie waren en blauw+sirene mochten dragen. Deze voertuigen hebben ook allemaal (als het goed is) een ontheffing dat zij blauw+sirene aangesloten hebben zitten.

De nadruk op wat het Rode Kruis doet: Noodhulp leveren: Zij doen inderdaad geen ALS zorg, maar voor hun is het soms wel nodig een slachtoffer snel en makkelijk te vervoeren terwijl EHBO geleverd wordt (of ALS als ALS-zorg is ingehuurd).

Daarbij heeft het Rode Kruis in een ver verleden wel ALS zorg geleverd (al heette dit misschien niet zo toen) en zijn zij nog altijd zeer dicht betrokken met de ambulancezorg.

Goed verhaal, maar waarom heeft het rode kruis dan ambulancevoertuigen nodig? Binnen de categorie letsels die het RK (als in EHBO) zelfstandig kan afhandelen heb je m.i. geen liggend vervoer nodig ::)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #773 Gepost op: 11 september 2014, 19:59:19
Omdat er best wel veel ambulances zijn aangeschaft toen men nog wel ALS zorg leverde of ter ondersteuning van de lokale ambulance dienst. Zoals je ziet zijn de meeste ambulances die het Rode Kruis bezit niet de nieuwste. Daarbij doet het Rode Kruis in sommige regio's ook de B2 ritten of gebruiken ze het voertuig om laatste wensen in vervulling te laten gaan e.d.

Bij de EHBO taak (wat best groot is: evementenhulpverlening) heb je normaal inderdaad geen ambulance nodig, klopt.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #774 Gepost op: 11 september 2014, 20:10:21
Hoeveel topics gaan we nog vol maken over wel of geen ambulances bij het rode kruis...Wordt echt moe van deze elke keer weer terugkerende discussie :-\ Begin 2000 was er al een topic op het rode kruis- en ambulanceprikbord. Toen was er al sprake van dezelfde discussie...


RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #775 Gepost op: 12 september 2014, 09:49:35
Citaat van: RemRoof link=msg=1294982 date=1410459021
Hoeveel topics gaan we nog vol maken over wel of geen ambulances bij het rode kruis...Wordt echt moe van deze elke keer weer terugkerende discussie :-\ Begin 2000 was er al een topic op het rode kruis- en ambulanceprikbord. Toen was er al sprake van dezelfde discussie...


RemRoof

AMEN!!!!


amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Reactie #776 Gepost op: 12 september 2014, 13:08:46
Citaat van: RemRoof link=msg=1294982 date=1410459021
Hoeveel topics gaan we nog vol maken over wel of geen ambulances bij het rode kruis...Wordt echt moe van deze elke keer weer terugkerende discussie :-\ Begin 2000 was er al een topic op het rode kruis- en ambulanceprikbord. Toen was er al sprake van dezelfde discussie...


RemRoof
je kan er moe van worden (dan negeer je de topic toch )maar het Rk roept het toch over zichzelf af door de verkeerde auto te kopen of dat zeg ik misschien verkeerd door ze niet in orde te maken aan de richtlijnen van een RK voertuig


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #777 Gepost op: 12 september 2014, 13:10:16
Citaat van: amb link=msg=1295079 date=1410520126
je kan er moe van worden (dan negeer je de topic toch )maar het Rk roept het toch over zichzelf af door de verkeerde auto te kopen of dat zeg ik misschien verkeerd door ze niet in orde te maken aan de richtlijnen van een RK voertuig

Wat zijn volgens jou dan de richtlijnen van een RK voertuig? En waar kan ik deze vinden op internet/intranet?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #778 Gepost op: 12 september 2014, 13:14:43
Citaat van: amb link=msg=1295079 date=1410520126
je kan er moe van worden (dan negeer je de topic toch )maar het Rk roept het toch over zichzelf af door de verkeerde auto te kopen of dat zeg ik misschien verkeerd door ze niet in orde te maken aan de richtlijnen van een RK voertuig
Ze roepen niets over zichzelf af.
Het overkoepelende orgaan wil een bepaald beeld uitstralen, terwijl de wetgeving anders toelaat.
Volgens de wetgeving mag het RK nog steeds met blauw rondrijden, en ik hoop ook dat ze dit mogen blijven doen ivm calamiteiten ed.
Het rode kruis is een goede aanwinst voor HV en zeker bij grote evenementen en calamiteiten.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #779 Gepost op: 12 september 2014, 13:17:12
Citaat van: HIT link=msg=1295081 date=1410520483
Ze roepen niets over zichzelf af.
Het overkoepelende orgaan wil een bepaald beeld uitstralen, terwijl de wetgeving anders toelaat.
Volgens de wetgeving mag het RK nog steeds met blauw rondrijden, en ik hoop ook dat ze dit mogen blijven doen ivm calamiteiten ed.
Het rode kruis is een goede aanwinst voor HV en zeker bij grote evenementen en calamiteiten.

Rode Kruis mag volgens wetgeving helaas niet meer met blauw rijden op de openbare weg :'( Ze zijn uit de wetgeving gehaald voor OGS terwijl ze wel veel doen aan directe hulpverlening bij grote evenementen en calamiteiten en ontlasten hiermee de ambulancezorg behoorlijk.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel