Rode Kruis Voertuigen

Auteur Topic: Rode Kruis Voertuigen  (gelezen 290602 keer)

0 gebruikers (en 64 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #370 Gepost op: 7 juni 2012, 23:07:59
maar dat wil nog niet zeggen dat ze in de praktijk ook gebruikt mogen worden...


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #371 Gepost op: 7 juni 2012, 23:20:55
De wet geeft de bevoegdheid aan de directie van het Rode Kruis. Als die geen toestemming geeft mag het dus niet.

Het Rode Kruis mag dus met OGS. Maar dat betekent dus nog niet dat je het als bestuurder ook mag gebruiken.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #372 Gepost op: 7 juni 2012, 23:49:30
Geen enkel RK voertuig mag nog voorzien zijn van OGS (in de praktijk komt dat nog niet helemaal overeen..) "............Aangezien het gehele RK alleen analoog werkt (met uitz. van het SIGMA) zal dat niet echt meerwaarde hebben.

En wat als c2000 uitvalt, mag er dan wel met OGS gereden worden omdat de hulpverleningsdiensten dan zonder porto's zitten?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #373 Gepost op: 8 juni 2012, 00:54:44
maar dat wil nog niet zeggen dat ze in de praktijk ook gebruikt mogen worden...

Dat moet je me even uitleggen


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #374 Gepost op: 8 juni 2012, 02:10:03
De directie van het Rode Kruis kan dus onderdelen van Noodhulp Nationaal aanwijzen die gebruik mogen maken van OGS, waaronder de Rode Kruis Radio Verbindingsdienst. Dat wist ik al en het verbaast mij dat de 'nieuwe' verbindingswagens daar niet mee zijn uitgerust. Discussie over 'toestemming' en 'opleiding' kan wat mij betreft verder achterwege blijven, omdat dit een uitwerking betreft van de regeling en daarmee ondergeschikt.

Gelukkig zijn er in Nederland sinds 1953 geen grote rampen meer geweest, maar toch wel goed dat het Rode Kruis zich daarop voorbereidt en in voorkomend geval niet voor het rode stoplicht hoeft te wachten, zo dit er dan nog staat. Het is ook niet zo van belang of het vaak moet worden gebruikt. De toenmalige BB was ook een dienst die OGS mocht voeren, zonder dat er elke week in ons land een atoombom ontplofte. Voorts weet ik dat sommige dienstauto's bij de brandweer in geen vijfentwintig jaar zwaailicht en sirene hebben gevoerd.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #375 Gepost op: 8 juni 2012, 11:10:51
Goed lezen in dit topic werkt en dan vooral de verschillende posts lezen en een beetje gezond verstand gebruiken.

Voor wie is deze bovenstaande opmerking bestemd auditor ?

Dank voor je reactie RemcoV daar kan je wat mee.

Delta00


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #376 Gepost op: 8 juni 2012, 11:19:15
Dat moet je me even uitleggen

Directie noodhulp kan wel toestemming geven om OGS te monteren op een voertuig, als je geen chauffeur hebt die opgeleid is om er mee te rijden, heb je er niets aan. En volgens mij moet de MKA nog steeds toestemming geven om de OGS aan te zetten. Het lijkt me immers niet dat de chauffeur dit zelf mag beslissen, als andere hulpdiensten dat niet mogen maar toestemming van hun meldkamer moeten krijgen om OGS in te schakelen.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #377 Gepost op: 8 juni 2012, 12:43:13
Directie noodhulp kan wel toestemming geven om OGS te monteren op een voertuig, als je geen chauffeur hebt die opgeleid is om er mee te rijden, heb je er niets aan. En volgens mij moet de MKA nog steeds toestemming geven om de OGS aan te zetten. Het lijkt me immers niet dat de chauffeur dit zelf mag beslissen, als andere hulpdiensten dat niet mogen maar toestemming van hun meldkamer moeten krijgen om OGS in te schakelen.
Voor zover ik weet moet het RK, evenals e.g. het transplantatieteam, toestemming vragen voor een spoedrit bij het KLPD.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #378 Gepost op: 8 juni 2012, 12:47:59
Voor zover ik weet moet het RK, evenals e.g. het transplantatieteam, toestemming vragen voor een spoedrit bij het KLPD.
In filmpjes (blik op de weg) over het transplantatieteam is te horen dat de chauffeur zijn rit gaat doorgeven aan het KLPD zodat zij op de hoogte zijn van het feit dat ze met spoed rijden, en dus niet over het vragen van toestemming?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #379 Gepost op: 8 juni 2012, 15:56:44
Voor zover ik weet moet het RK, evenals e.g. het transplantatieteam, toestemming vragen voor een spoedrit bij het KLPD.

Oke kan natuurlijk ook de KLPD zijn, bedoelde meer dat het RK niet zelf kan beslissen dat een rit een spoedrit is maar een overheidsinstantie dit dient aan te geven. Of dat nu de KLPD of een andere meldkamer is geeft voor de uitvoering niet veel verschil lijkt me.