Rode Kruis Voertuigen

Auteur Topic: Rode Kruis Voertuigen  (gelezen 290601 keer)

0 gebruikers (en 63 gasten bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #400 Gepost op: 11 juli 2012, 14:38:46
Waarom moet er altijd discussie ontstaan als het gaat over zwaailampen op NRK voertuigen? het is tog allemaal vrij simpel?

In de regelgeving optische en geluidssignalen 2009 staat het volgende:

Citaat
Artikel 1
1.Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.
2.De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal;
(enz...)
Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_wijkt_af_van_zoekvraag/geldigheidsdatum_01-01-2010

Komt er dus op neer: als je aangewezen bent door de directie van het NRK dan mag je een blauwe zwaailamp op je voertuig bouwen, anders niet.

Dus zie eerst maar eens (schriftelijk) aangewezen te worden door de directie van het NRK voordat we verder heel de discussie aan gaan over de opleiding van de chaufers en toestemming van de meldkamer enz. Want volgens mij zijn de verbindingsdienst en opvang & verzorging hier niet voor aangewezen.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #401 Gepost op: 11 juli 2012, 14:57:47
Wat ik dus wil zeggen (terwijl ik te laat ben om mn post nog aan te passen):

Wil de gene die zegt dat (delen van) het Rode Kruis met OGS mogen rijden, mij een bewijsje/briefje/linkje laten zien waarin ze aangewezen zijn door de directie. En mocht die persoon dat niet kunnen laten zien wil die dan A.U.B. ophouden met deze zinloze discussie.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #402 Gepost op: 11 juli 2012, 20:19:41
Wat ik dus wil zeggen (terwijl ik te laat ben om mn post nog aan te passen):

Wil de gene die zegt dat (delen van) het Rode Kruis met OGS mogen rijden, mij een bewijsje/briefje/linkje laten zien waarin ze aangewezen zijn door de directie. En mocht die persoon dat niet kunnen laten zien wil die dan A.U.B. ophouden met deze zinloze discussie.

Beste Koedert,

In onderstaande link kun je zien dat o.a. opvang en verzorging valt onder de noodhulp nationaal.
Formeel gezien kan de directeur dus elk lid van dit team met OGS laten rijden.

Dat dit niet gebeurd laat zien dat het NRK zeer zorgvuldig omgaat met wie zij wel of niet met OGS laat rijden en dat zij geen misbruik maakt van de aan haar toegekende bevoegdheden.

http://www.rodekruis.nl/dit-zijn-we/organisatie/publishingimages/organogram_nrk_extern.pdf
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #403 Gepost op: 11 juli 2012, 21:40:47
Wat ik dus wil zeggen (terwijl ik te laat ben om mn post nog aan te passen):

Wil de gene die zegt dat (delen van) het Rode Kruis met OGS mogen rijden, mij een bewijsje/briefje/linkje laten zien waarin ze aangewezen zijn door de directie. En mocht die persoon dat niet kunnen laten zien wil die dan A.U.B. ophouden met deze zinloze discussie.

Als je de discussie zinloos vindt dan heb je zelf de mogelijkheid om gewoon niet te reageren en zelfs de optie om de discussie niet te lezen.  98uiye

Maar de link die je poste naar de regelgeving is al meerdere keren gegeven en daar wordt ook niet aan getwijfeld of over gediscussieerd.
Die wetgeving heeft het namelijk over het plaatsen van OGS op het voertuig, maar het plaatsen van OGS is heel iets anders dan ook daadwerkelijk rijden met OGS in werking.

Dat laatste is waar de discussie over gaat, wat zijn de regels over de OGS aanzetten tijdens het rijden, welke chauffeurs mogen dat, in welke situatie, in wie zijn opdracht, onder wie zijn verantwoording, in overleg met welke instantie etc.
Daar zegt je link helemaal niets over want die gaat alleen over het plaatsen van de OGS. Het lijkt me namelijk onlogisch dat de directeur noodhulp eerst een brief stuurt dat je de OGS aan mag zetten voor een noodgeval, want tja een brief doet er toch weer een dag over  98uiye


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #404 Gepost op: 12 juli 2012, 11:31:40
We hadden tog al gezien dat de directie toestemming moet geven om het op te bouwen. En ik heb nog niemand gehoord die deze toestemming heeft gekregen. Wat wil je dan precies aanzetten? Als je het niet mag hebben dan mag je het al helemaal niet aanzetten.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #405 Gepost op: 12 juli 2012, 11:59:14
Zouden we dan niet verder mogen discussiëren over: "wat als die toestemming van de directie er eenmaal is?"

Ik heb geen idee of er wel of geen voertuigen zijn die hier toestemming voor hebben, maar ik weet ook niet of dat heel belangrijk is voor de discussie. Immers, ze kunnen toestemming hebben, het kan, dus mag er ook wel nagedacht worden over de "en dan?"


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #406 Gepost op: 12 juli 2012, 12:29:02
zijn de meeste bussen gesponsord? wij zouden wel een nieuwe bus willen (ik terminste) is een vrij oude wagen.... hoe pakken jullie dat op bedrijven benaderen>?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #407 Gepost op: 12 juli 2012, 13:18:50
Zouden we dan niet verder mogen discussiëren over: "wat als die toestemming van de directie er eenmaal is?"

Ik heb geen idee of er wel of geen voertuigen zijn die hier toestemming voor hebben, maar ik weet ook niet of dat heel belangrijk is voor de discussie. Immers, ze kunnen toestemming hebben, het kan, dus mag er ook wel nagedacht worden over de "en dan?"

Ow op die manier, tuurlijk is het leuk om er op die manier over na te denken. Ik kreeg alleen van somige personen het idee dat ze op dit moment al terecht OGS hebben. Er werd een aantal pagina's terug de vraag gesteld waarom een VBD voertuig geen blauwe zwaailampen had, in mijn ogen een beetje de omgekeerde wereld.

Maar goed, dan de theoretische discussie: Mocht een voertuig toestemming krijgen dan moet je er om te beginnen voor zorgen dat je aan de nieuwste eisen voldoet. Ik zie soms voertuigen met een halve oranje balk en een halve blauwe, waardoor je niet 360 graden zichtbaar bent. Dat lijkt me dan wel iets om te verbeteren.

Dan over de chaufeurs, je moet een opleiding hebben om met OGS te rijden, weet er iemand hoeveel mensen dat hebben binnen het NRK? Ik ben bang niet zo heel veel.... Dat betekent dat we mensen moeten gaan opleiden. Of juist actief leden gaan werven die deze opleiding al ergens anders behaald hebben (vrijwillige brandweer? Sigma Chaufeur?)

En dan de laatste eis, dat is dat je toestemming moet hebben van de meldkamer. Volgens mij is "meldkamer" geen beschermde naam. Zou dat betekenen dat als de VBD zelf een meldkamer opzet dat die toestemming mogen geven voor OGS ritten?

Ik denk dat als je de toestemming hebt gekregen van de directie dat deze zaken niet egt onoverkoombaar zijn en dat er dus in dat geval best mee gewerkt kan worden.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #408 Gepost op: 12 juli 2012, 21:27:40
Ow op die manier, tuurlijk is het leuk om er op die manier over na te denken. Ik kreeg alleen van somige personen het idee dat ze op dit moment al terecht OGS hebben. Er werd een aantal pagina's terug de vraag gesteld waarom een VBD voertuig geen blauwe zwaailampen had, in mijn ogen een beetje de omgekeerde wereld.

Maar goed, dan de theoretische discussie: Mocht een voertuig toestemming krijgen dan moet je er om te beginnen voor zorgen dat je aan de nieuwste eisen voldoet. Ik zie soms voertuigen met een halve oranje balk en een halve blauwe, waardoor je niet 360 graden zichtbaar bent. Dat lijkt me dan wel iets om te verbeteren.

Dan over de chaufeurs, je moet een opleiding hebben om met OGS te rijden, weet er iemand hoeveel mensen dat hebben binnen het NRK? Ik ben bang niet zo heel veel.... Dat betekent dat we mensen moeten gaan opleiden. Of juist actief leden gaan werven die deze opleiding al ergens anders behaald hebben (vrijwillige brandweer? Sigma Chaufeur?)

En dan de laatste eis, dat is dat je toestemming moet hebben van de meldkamer. Volgens mij is "meldkamer" geen beschermde naam. Zou dat betekenen dat als de VBD zelf een meldkamer opzet dat die toestemming mogen geven voor OGS ritten?

Ik denk dat als je de toestemming hebt gekregen van de directie dat deze zaken niet egt onoverkoombaar zijn en dat er dus in dat geval best mee gewerkt kan worden.

Dat zijn precies de vragen waar ik ook antwoord op zou willen :)

persoonlijk vind ik OGS voor het RK niet nodig, met uitzondering van SIGMA. De paar minuten tijdswinst die je daar uit haalt zijn voor de werkzaamheden van het RK niet nodig. Daarnaast vallen ze waarschijnlijk in het niets bij de opkomst en alarmeringstijden die toch wel een stukje langer zullen zijn. Het voorbeeld dat aangehaald werd over O&V in de file naar een locatie: inderdaad gewoon amber signalering aan en op gepaste snelheid over de vluchtstrook. Dat doen takeldiensten bijvoorbeeld ook.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #409 Gepost op: 12 juli 2012, 22:41:33
hoi nrkvbdnh, ik weet heel goed wat het rode-kruis doet, ik heb zelf voor het rode-kruis gewerkt, in bosnië, irak en afganistan. en in nederland bij wandeltochten, hier zijn ze erg goed in, maar ze moeten echt niet gaan spoedrijden, dat is totaal zinloos, en dat moet je overlaten aan professionals.
Heb je het Rode Kruis tekengedragen op je uniform als CLS'er, want je klink een beetje kort door de bocht als ex Rode Kruiser
De redenen dat ik dit vraag ligt in het feit dat je 3 landen noemt waar VN missies zijn geweest, waarin de NL krijgsmacht ook heeft gezeten. Ook de benoeming van de vierdaagse (van origine een militaire evenement) heeft ook grote raakvlakken hiermee.
Ik vind het jammer dat je spreekt over professionals, daar er heel veel vrijwilligers in Nederland proffesioneel bezig zijn in de hulpverlening. Het NRK doet veel meer dan alleen de vierdaagse, dus ga je eens verdiepen voordat je wat roept. Met alle respect, maar al je 11 postingen klinken niet positief naar je mede forumleden.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw