Pyromaan actief langs de Rotte - Rotterdam/Zevenhuizen 22-10-2009

Auteur Topic: Pyromaan actief langs de Rotte - Rotterdam/Zevenhuizen 22-10-2009  (gelezen 4989 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Rotterdamse buurt bang voor pyromaan

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/439084/2009/10/22/Rotterdamse-buurt-bang-voor-pyromaan.dhtml
22/10/09 13u06

ROTTERDAM - De politie gaat extra surveilleren na de derde achtereenvolgende brand langs de Rotte, in burger en in uniform. Dinsdagavond vloog een hooibaal in brand bij een boerderij aan de Rottekade.

De onrust neemt alleen maar toe. Buurtbewoners reppen over een pyromaan en nemen maatregelen.Dinsdagavond om tien uur vloog de hooiberg van de 75-jarige boer Huibert Paul in brand. Aangestoken volgens hem.

Zijn boerderij staat aan de Rottekade in Zevenhuizen. Zondag- en maandagavond was het ook al raak aan de Bergse Linker Rottekade in de Rotterdamse wijk Ommoord. Drie branden op een strook van 2,6 kilometer langs de Rotte.

De politie houdt rekening met brandstichting. Twee korpsen doen onderzoek, Rotterdam-Rijnmond in Ommoord, Hollands Midden in Zevenhuizen. Ze hebben wel contact over de branden.

De onrust neemt alleen maar toe na drie avonden met loeiende sirenes langs de idyllische Rottekade. Buurtbewoners reppen over een pyromaan. "Mijn vrouw is op van de zenuwen. Ik ben vannacht tot drie uur wakker gebleven, je weet maar nooit,'' reageert de 65-jarige Martin van Drunen. ,,Ik heb gisteren vier nieuwe rookmelders gekocht en opgehangen. Ik zit er aan te denken om nog een camera op te hangen.''

Van Drunen gebruikt flinke krachttermen. ,,Ze hebben het over een pyromaan, maar het is een pure randdebiel. Beesten en mensen komen in gevaar.''

Van Drunen is niet de enige die zich zorgen maakt. Niek Otte heeft stal met eigen paarden en een hooiopslag. 's Avonds en 's nachts gaan buiten de lichten aan, zodat de pyromaan zijn gang niet kan gaan in het donker.

"Ik kijk nu zo'n zes keer per dag naar de stal. Als ik 's nachts moet plassen dan kijk ik ook nog even. De onrust is groot.'' Een andere bewoonster laat twee grote bouwlampen sinds twee dagen aanstaan bij een huis in aanbouw.

De politie van beide korpsen zijn uiterst terughoudend met informatie. Een woordvoerster van Hollands Midden bevestigt dat er een mobieltje van een 17-jarige Rotterdammer in beslag is genomen. De knaap stond dinsdagavond samen met een vriend te kijken naar de brand in Zevenhuizen.

Volgens omstanders gedroegen zij zich verdacht. De politie geeft geen uitsluitsel over de foto's op het mobieltje. Volgens Huibert Paul staan er beelden op van de branden in Ommoord. De Rotterdammer is geen verdachte.

Maatregelen zijn moeilijk te nemen, meent brandweercommandant Ed Molenaar. Hij herkent een een patroon. "Maar het is lastig om te spreken van een pyromaan. Mocht dat wel zo zijn, dan gaan we een vervelende tijd tegemoet, maar we kunnen niet op iedere hoek van de straat een brandweerwagen neerzetten.''

Gisteravond bleef het rustig aan de Rottekade. De sirenes loeiden niet. (STÉPHAN REKET)


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2009, 16:13:36
Flink prijs in Rotterdam Ommoord... gisteren grote brand Kikkerpad en nu ongeveer 800 mtr verderop ...
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,33032.0.html

p2kflex
23:32:31 19-10-09GROUP-1PRIO 3 MD201 Bergse Linker Rottekade 391 Rotterdam Gebouwbrand (Middel Brand: ja) Vak: 5996431 Voor koffie.
p2kflex
23:31:07 19-10-09GROUP-1PRIO 2 AB201 KR241 Bergse Linker Rottekade 391 Rotterdam Gebouwbrand (Middel Brand: ja) Vak: 5996431
p2kflex
22:36:44 19-10-09GROUP-1PRIO 1 AG901 Bergse Linker Rottekade 391 Rotterdam Gebouwbrand (Middel Brand: ja) Vak: 5996431
p2kflex
22:16:59 19-10-09GROUP-1PRIO 1 BR301 Bergse Linker Rottekade 391 Rotterdam Gebouwbrand (Middel Brand: ja) Vak: 5996431
p2kflex
22:13:46 19-10-09GROUP-1PRIO 1 OD201 BR201 Bergse Linker Rottekade 391 Rotterdam Gebouwbrand (Middel Brand: ja) Vak: 5996431
p2kflex
22:10:37 19-10-09GROUP-1PRIO 1 TS322 TS221 AL221 Bergse Linker Rottekade Rotterdam Gebouwbrand Vak: 5996434
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2009, 16:16:11
Grote brand in kinderboerderij Rotterdam

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/438158/2009/10/19/Grote-brand-in-kinderboerderij-Rotterdam.dhtml
19/10/09 06u50

ROTTERDAM - Op kinderboerderij De Blije Weide in Rotterdam-Ommoord heeft zondagavond laat brand gewoed.

Een schuur waarin onder meer hooi lag opgeslagen is afgebrand. Dat heeft een woordvoerder van de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond gezegd.

Er zijn geen mensen of dieren gewond geraakt. De brandweerlieden slaagden erin de omliggende gebouwen te behoeden voor het vuur.

De kinderboerderij aan het Kikkerpad ligt afgelegen. Dat betekent dat er geen omwonenden zijn, maar ook dat de brandweer water uit de verre omgeving moest halen. Het korps had daarom veel manschappen en materieel ingezet. (ANP)
Samen sterk in de hulpverlening!


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2009, 16:31:56

De onrust neemt alleen maar toe na drie avonden met loeiende sirenes langs de idyllische Rottekade. Buurtbewoners reppen over een pyromaan. "Mijn vrouw is op van de zenuwen. Ik ben vannacht tot drie uur wakker gebleven, je weet maar nooit,'' reageert de 65-jarige Martin van Drunen. ,,Ik heb gisteren vier nieuwe rookmelders gekocht en opgehangen. Ik zit er aan te denken om nog een camera op te hangen.''



Dat zouden meer mensen moeten doen  O0

Wat betreft het verhaal. Ik vind het een beetje vroeg om die conclusie al te trekken. Natuurlijik is het opvallend dat er in eens een cluster ontstaat, maar dat kan net zo goed toeval zijn. In het bericht staat dat niet dat er een oorzaak is, maar dat er rekening gehouden wordt met. Het stomme in dit soort gevallen is dat er vaak een aanzuigende werking vanuit gaat. Door het te zeggen, creeer je problemen :( Laten we hopen van niet....
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2009, 23:08:48
Dat zouden meer mensen moeten doen  O0

Wat betreft het verhaal. Ik vind het een beetje vroeg om die conclusie al te trekken. Natuurlijik is het opvallend dat er in eens een cluster ontstaat, maar dat kan net zo goed toeval zijn. In het bericht staat dat niet dat er een oorzaak is, maar dat er rekening gehouden wordt met. Het stomme in dit soort gevallen is dat er vaak een aanzuigende werking vanuit gaat. Door het te zeggen, creeer je problemen :( Laten we hopen van niet....


Ben bang dat we toch gelijk gaan krijgen..... (lekker speculaassie)

p2kflex
23:06:05 22-10-09GROUP-1PRIO 2 TS322 Bergse Linker Rottekade 391 Rotterdam Buiten Brand Vak: 5996431
1400321BRW Rijnmond Oost (Metaalhof) (Kazernealarm)
1400999BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2009, 00:24:42
Ben bang dat we toch gelijk gaan krijgen..... (lekker speculaassie)

p2kflex
23:06:05 22-10-09GROUP-1PRIO 2 TS322 Bergse Linker Rottekade 391 Rotterdam Buiten Brand Vak: 5996431
1400321BRW Rijnmond Oost (Metaalhof) (Kazernealarm)
1400999BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)

Denk je? ik ken weinig verhalen over pyromanen die terug gaan naar dezelfde locatie. "Je hebt je feit bewezen, volgende uitdaging".
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2009, 00:28:23
Denk je? ik ken weinig verhalen over pyromanen die terug gaan naar dezelfde locatie. "Je hebt je feit bewezen, volgende uitdaging".

"toeval is logisch"...


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2009, 01:23:10
"toeval is logisch"...

[offtopic on]
Herman Finkers: "Als een epilepticus elke middag om precies 3 uur een toeval krijgt, dan noem ik dat geen toeval meer."
[offtopic off]
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2009, 12:37:32
Politie arresteert 17-jarige voor meerdere brandstichtingen

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2009%2Foktober%2F17+jarige+verdacht+van+meerdere+branden+in+Rotterdam
23 oktober 2009

De politie Hollands Midden heeft in de nacht van donderdag op vrijdag een 17-jarige jongen aangehouden op verdenking van brandstichting. Mogelijk is hij verantwoordelijk voor een aantal branden in Rotterdam en Zevenhuizen.

De politie onderzoekt of de jongen iets te maken heeft met de brand in een hooiberg aan de Rotterkade in Zevenhuizen en de brand in een schuur aan de Bergse Linker Rottekade in Rotterdam. Mogelijk is de jongen ook betrokken geweest bij de brand in een schuur van kinderboerderij De Blijde Wei in Rotterdam-Ommoord.

Donderdag nam de politie de mobiele telefoon van de jongen in beslag. Daarop staan filmpjes van diverse branden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!