C2000

Auteur Topic: C2000  (gelezen 16261 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Adrie Brasser

• Gast
Gepost op: 27 februari 2004, 22:04:57
Bij ons (reddingsbrigade Wijk aan Zee) loopt de discussie over het wel of niet aanschaffen van het communicatiesysteem C2000. De KNBRD is voorzien in hun eigen communicatie. Daar maken wij gebruik van. Het C2000 zou alleen handig zijn bij het assisteren van de ambulance en de brandweer. Dat komt bij ons enkele malen per jaar voor. Is dit wel de moeite waard?Hoe gaan andere brigades hier mee om?

Kijk eens op www.reddingsbrigade-wijkaanzee.nl.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2004, 12:30:58
Adrie,

op de vraag of de reddingsbrigade Wijk aan Zee mee moet gaan in het C2000 verhaal is eigenlijk tweeledig. Als eerste moet de reddingsbrigade de intentie aanvraag doen om überhaupt gebruik te kunnen gaan maken van het C2000 communicatie netwerk. (inschrijving 6 maart)
Daarna komt pas de vraag, wat willen de reddingsbrigades? Er komt een voorstel voor regionale afspraken betreffende kosten, aanschaf en materiaal, zodat regionaal dit gedragen kan worden en er regionaal geen "zwart schaap" of "betere" reddingsbrigade ontstaat, maar gelijkheid. Zodat er een uniforme alarmering komt, de radio procedures eensluidend zijn en eventuele kosten niet exorbitant worden.

Daarbij zullen wij proberen te laten zien dat met C2000 meer kan, dan communiceren met ambulance en brandweer.

Hopende je voldoende te hebben ingelicht, tot 6 maart.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Dave

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 29 februari 2004, 00:14:17
Ik ben van mening, dat je de eventuele overschakeling naar het C2000 systeem anders moet benaderen.

Wanneer de reddingsbrigades in Nederland als erkende hulpverleningsinstantie zouden worden gezien, had BiZa allang via RedNed meegedeeld dat het huidige systeem zal worden vervangen voor C2000 om dat dan ALLE hulverleningsinstanties met elkaar kunnen communiceren. Aangezien dit niet het geval is zul je ook die dure aanschaf niet in beraad hoeven nemen. :-[

Echter wanneer de reddingsbrigade een deel uitmaakt van de plaatselijke of regionale brandweer organisatie, is het een heel ander verhaal. In dat geval zou de brandweer voor de C2000 set moeten zorgen. ;D

Dave

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 29 februari 2004, 08:00:09
Dave,

je hebt helemaal gelijk. Maar ik neem aan dat ook bij jou de mening van BZK over RedNed bekend is.

Citaat
de KNBRD heeft het karakter van een gezelligheids- en sportvereniging annex semi-professionele organisatie die kan worden
opgeroepen voor een inzet bij rampen. Het gezelligheidselement en de meer serieuze taak binnen het kader van de rampenbestrijding

Dus dan kan je ervan uitgaan dat die mogelijkheid eigenlijk al direct niet meer van toepassing is. In dit geval, de reddingsbrigades in Kennemerland, is het regionaal overleg orgaan, de SRK, door de RAV, regionale ambulance voorziening, benaderd betreffende de aansluiting van het C2000 communicatienetwerk.

Momenteel zijn er al gesprekken betreffende kosten en procedures.

*De meldkamers zien namelijk graag dat de reddingsbrigades een uniform alarmeringssysteem hebben en niet zoals nu dat de één gealarmeerd wordt via sematone, de ander via een GSM nummer en weer een ander via RAC. Om maar een simpel voorbeeld te noemen.
*De ondersteunende diensten als ambulances, politie en KLPD willen graag communiceren ivm de grote lokale bekendheid van de reddingsbrigades, zeker tijdens inzetten en grote bezoekersdrukte.

Dus het uiteindelijke kostenplaatje moet rond komen, maar ons uitgangspunt is dat het haalbaar moet zijn voor alle reddingsbrigades in onze regio en niet alle voor de beter gesponsorde. Maar zover is het nog niet!

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 29 februari 2004, 12:24:37
In de kop van Noord Holland zijn we dan toch iets verder. De reddingsbrigades die een reddingsbrigade ploeg hebben worden allemaal met alarmontvangers gealarmeerd en alle voertuigen hebben mobilofoons met brandweer, ambulance en koppelingskanalen en de voertuigen hebben eigen nummers. Op dit moment zijn wij druk bezig met C2000 via de brandweer.
Dave: Uitsluitend brandweer, politie ambulance en kmar mogen deelnemen aan het C2000 en het heeft dus niets te maken met erkende hulpverleners, ook het rode kruis heeft de grootste moeite om op C2000 te komen en ook de KNRM

Dave

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 29 februari 2004, 13:45:04
Dave: Uitsluitend brandweer, politie ambulance en kmar mogen deelnemen aan het C2000 en het heeft dus niets te maken met erkende hulpverleners, ook het rode kruis heeft de grootste moeite om op C2000 te komen en ook de KNRM

Dit ben ik niet met je eens, Muistroom...

De KNRM gaat voor 90% zeker als over op C2000.

Wat ik bedoel is dat zolang de reddingsbrigades als veredelde sportvereniging wordt gezien, ze nooit serieus genomen zal worden. Dit zal dus ook betekenen, dat de niet in aanmerking zullen komen voor zaken zoals striping en C2000...

Het gaat erom dat je zo optimaal met elkaar kan communiceren, als hulpdiensten onderling. Ik kan wel een paar goede redenen opsommen waardoor blijkt dat de reddingsbrigade deel zou moeten uitmaken van C2000, maar ja... wie ben ik.

Kijk BiZa heeft een rampen vloot. Zodra die ingezet zal worden bij een overstroming, is het toch wel handig wanneer die vlettjes met C2000 zouden zijn uitgerust. Dan kan de bevelvoerder iedereen berijken.
Wanneer je als reddingsbrigade deelneemt aan de bewaking voor het recreatie gebied van de gemeente en regelmatig 'werk' verricht voor de AC of CPA is het ook makkelijk wanneer je via C2000 kan communiseren.

De alarmering d.m.v. P2000 staat hier wat mij betreft helemaal los van. Dat is in 99% van de brigades geen probleem, daar ze nu ook met alarmontvangers rondlopen.

Dave

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 29 februari 2004, 15:44:18
Dave,
Ik weet dat de KNRM overgaat, maar dat dat heel veel moeite heeft gekost, hetzelfde geldt voor de brigades hier wij gaan ook over omdat wij wel serieus genomen worden en erkend worden als hulpverlener.
Nogmaals het gebruiken van C2000 heeft niets te maken met erkenning.
Trouwens heb ik vernomen dat de KLPD ook voorlopig nog niet overgaat en het gerucht gaat dat Amsterdam gestopt is met de test

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 29 februari 2004, 15:58:43
Trouwens heb ik vernomen dat de KLPD ook voorlopig nog niet overgaat en het gerucht gaat dat Amsterdam gestopt is met de test

Amsterdam kent inderdaad wat probleempjes, maar uiteraard wordt daar aan gewerkt. De KLPD werkt zoals bekend door het hele land, voor hun is het dus handig als ze pas over gaan als het netwerk landelijk dekkend is. Bovendien wordt de KLPD-meldkamer in Driebergen grondig verbouwd en pas na de verbouwing (over een jaar?) zou C2000 ter sprake komen. In de nieuwe ruimte wordt nu alles voorbereid voor het nieuwe netwerk. Zelfde geldt voor Rotterdam-Rijnmond, die gaat ook als een van de laatsten over ivm de verhuizing (co-lokatie) van de meldkamers.

Groeten, Peter.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 29 februari 2004, 16:43:46
het is de bedoeling dat eind 2004 C2000 operationeel is in Utrecht,volgens het laatste nieuws

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 29 februari 2004, 16:54:13
het is de bedoeling dat eind 2004 C2000 operationeel is in Utrecht,volgens het laatste nieuws

Kennemerland en Kop van Noord-Holland resp. 21 en 24 juni 2004.

Dit ben ik niet met je eens, Muistroom...

De KNRM gaat voor 90% zeker als over op C2000.
Dave

Dave,

als je hulpverleningsinstelling zich niet kan aansluiten als gelieerde bij een gebruikersgroep, zoals het geval bij de KNRM, dan zal je moeten afwachten tot de landelijke dekking en inrichting klaar is en dan via een weg gelieerde worden.

Dillemma van de KNRM is dat hun prioriteit ligt bij het Convenant van de Kustwacht en niet bij OOV georienteerde hulpverleningsdiensten, zoals ambulance, brandweer en politie.