c2000/opleiding/oefenavond

Auteur Topic: c2000/opleiding/oefenavond  (gelezen 2753 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jabmarijnissen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Gepost op: 23 oktober 2009, 18:04:41
U weet allen dat er bij de brandweer elke week geoefend word,is het niet wenselijk dit ook te doen met het communicatie systeen c 2000 Dit alles omdat er blijkbaar een hele boel politie en brandweer mensen niet weten om te gaan met de apparatuur waarmee zij werken?????




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2009, 19:37:42
Nou zal er best wel af en toe een cursus worden gegeven omtrent C2000 op deze avonden...

Maar de manschappen hebben daar niet bijzonder veel aan... die zitten over het algemeen op DMO of analoog ;)

Joost


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2009, 20:04:18
Nou waar zijn we in dit land mee bezig??????
hou je een groote oefening met drie ambu teams en drie sigma teams; mag je geen porto's gebruiken.......
Bang voor falen van C2000?? :D O0 O0
1:87 modelletjes:  


1964Frank

  • particulier beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • 1 dag niet gelachen is 1 dag niet geleefd.
Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2009, 07:33:18
des te minder mensen met C2000 werken, te minder klachten men krijgt.
Nou waar zijn we in dit land mee bezig??????
hou je een groote oefening met drie ambu teams en drie sigma teams; mag je geen porto's gebruiken.......
Bang voor falen van C2000?? :D O0 O0


jabmarijnissen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2009, 17:30:42
ik schrik van de tot nu toe gegeven opmerkingen.Ik weet uit eerdere berichten dat het miljarden kostende c2000 niet naar behoren werkt maar dat het zulke reaktie's opleverd had ik niet verwacht.

ps wat mij opgevallen is dat er tijdens de tilburgse kermis eeen steunzender  is neergezet bij nedtrain op het terrein,Bij navraag aan de mensen die daar mee bezig waren zijn er in het centrum van Tilburg blinde vlekken.
ik neem aan dat die er nu weer zijn omdat
ben daarom erg benieuwd of dit dan geen gevaar opleverd tijdens de uitgaansavonden in het weekeinde.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2009, 18:07:02
Weet niet hoe het in de rest van Nederland is, maar hier in de regio wordt bij de brandweer tijdens de oefenavonden, bij inzetoefeningen gewoon gebruik gemaakt van C2000, dus wordt ook daar mee geoefend.

In m'n eigen werk kan ik aaangeven dat iedereen tijdens de basisopleiding getraind wordt in gebruik van C2000 en dat bij oefeningen op de werkvloer ook de communicatie beoefend wordt.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2009, 09:33:00
Het grootste probleem zijn de 300 à 400 blinde vlekken en de cappaciteit van de C2000 masten: de meeste masten kunnen maar 10 gespreksgroepen aan. en bij een grotere inzet kunnen ze de eenheden koppelen. in zo'n incidentgroep kan er maar een tegelijk gebruik maken van een porto oid. dus heelveel eenheden koppelen vraagt om problemen maar veel groepen kan de mast niet aan.......

daarnaast heb je nog de NOOD knop op elke zender (porto) wanneer je die indrukt in een noodsituatie voor jou (of je slachtofferen je krijgt op de normale mannier geen contact met de GMK) dan worden ALLE gesprekken die op de GMK binnen komen bij de betreffende kolom (in dit geval de witte) afgebroken en heb je een directe verbinding met de GMK. DE REST IN JE INCIDENTGROEP KAN OP DAT MOMENT GEEN GESPREK MEER VOEREN!!!!!

Dus een oefening met drie ambu teams en drie sigma teams met alle zes een eigen kannaal; de oefen leiding en HGN op een kanaal en dan nog de ambulances die daar staan gestationeerd met hun eigen kanaal. dat zullen de geleerden dus niet snel doen met een oefening (we werden immers verzocht C2000 in de bus te laten liggen ???)
1:87 modelletjes:  


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2009, 09:53:20
daarnaast heb je nog de NOOD knop op elke zender (porto) wanneer je die indrukt in een noodsituatie voor jou (of je slachtofferen je krijgt op de normale mannier geen contact met de GMK) dan worden ALLE gesprekken die op de GMK binnen komen bij de betreffende kolom (in dit geval de witte) afgebroken en heb je een directe verbinding met de GMK. DE REST IN JE INCIDENTGROEP KAN OP DAT MOMENT GEEN GESPREK MEER VOEREN!!!!!

Kun je flink lopen schreeuwen (denk om je bloeddruk, maar dat zou je moeten weten als ambuchauf), maar ik denk dat jij heel blij bent dat je voorrang krijgt als je in een noodsituatie zit. Je ziet dit dus kennelijk als probleem.... Ik zal het je sterker vertellen: in het analoge tijdperk hoefde er maar iemand op zijn spreeksleutel te zitten en niemand kon nog een gesprek voeren. Tegenwoordig kan de meldkamer op afstand veel meer dingen doen, men kan de hangende sleutel zelfs wegklikken in het systeem  zodat de ether weer vrij komt, om vervolgens de betreffende eenheid (wat men kan zien in het scherm) er attent op kan maken.

Dus een oefening met drie ambu teams en drie sigma teams met alle zes een eigen kannaal; de oefen leiding en HGN op een kanaal en dan nog de ambulances die daar staan gestationeerd met hun eigen kanaal. dat zullen de geleerden dus niet snel doen met een oefening (we werden immers verzocht C2000 in de bus te laten liggen ???)

Ik denk dat het goed is om te melden dat dit een specifiek probleem is dat JOU is overkomen in JOUW regio. In de veiligheidsregio waar ik bij de GHOR zit, Utrecht, hebben wij gewoon de beschikking over C2000 bij (multidisciplinaire) oefeningen en werken wij er ook mee.