Zeer grote brand strandhuisjes - Beverwijk 24-10-09

Auteur Topic: Zeer grote brand strandhuisjes - Beverwijk 24-10-09  (gelezen 7395 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 26 oktober 2009, 00:09:06
Dat doen alle websites, inclusief dit forum. Vaak is het ook lastig om ter plaatse
de juiste informatie te krijgen omdat niemand het complete overzicht heeft
of omdat de politie verwijst naar de persvoorlichter.
En de persvoorlichters zitten ver van het incident af en maken ook fouten  ;)

Dat kleine website's dat doen oké, dat dé Provinciale televisie/rampenzender dit doet vind ik meer dan apart ::)

Citaat
Lijkt mij stug maar vooral verre van handig omdat P2000 niet meer dan een
indicatie opleverd.

Laatst nog een persbericht gelezen van een actie waar ik bij ben geweest. ''Duikers van de brandweer hebben de inzittenden bevrijd waarna een ambulance de inzittenden ter plaatse heeft behandeld''
Terwijl bleek dat bij aankomst van de hulpdiensten de persoon al uit het voertuig was, waarop de duikers zijn afbesteld ???
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #21 Gepost op: 26 oktober 2009, 00:25:59
Dat kleine website's dat doen oké, dat dé Provinciale televisie/rampenzender dit doet vind ik meer dan apart ::)
Dat van die rampenzender moet je er los van zien denk ik. Dat je van een
provinciale zender meer kwaliteit verwacht kan ik me voorstellen. Maar fouten
blijven gebeuren bij iedereen en op alle niveau's. Het is en blijft mensenwerk ;)

Laatst nog een persbericht gelezen van een actie waar ik bij ben geweest. ''Duikers van de brandweer hebben de inzittenden bevrijd waarna een ambulance de inzittenden ter plaatse heeft behandeld''
Terwijl bleek dat bij aankomst van de hulpdiensten de persoon al uit het voertuig was, waarop de duikers zijn afbesteld ???

Auw! Die kende ik niet. Dat is een slordige :'(
Maar of dit van P2000 komt, van een cameraman of van een te snel gebelde
voorlichter weten we geen van beiden.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #22 Gepost op: 26 oktober 2009, 15:33:11
Volgens mij heeft de discussie 'informatie media betrouwbaar - ja of nee' niet zoveel te maken met de branden van zaterdag, maar vooruit.

Natuurlijk maken media soms fouten in de berichtgeving. Bij elk medium komt dit voor en het is onmogelijk om dit volledig uit te bannen. Om een medium dan ook direct als onbetrouwbaar te bestempelen en nieuwsberichten als niet juist te zien gaat mij te ver.
In het geval van de biljarvereniging gaan brandweer en politie niet uit van brandstichting, vanwege het simpele feit dat hier geen aanwijzingen voor zijn (als ik het goed begrepen heb). In het geval van de strandhuisjes zijn deze aanwijzingen er blijkbaar wel. Natuurlijk roept het uitbreken van twee branden kort na elkaar in één gemeente de nodige vragen en vermoedens op. Echter, er zijn geen bewijzen voor een verband en dus ontbreekt het dit vermoeden aan elke onderbouwing.

Als er toch fouten gemaakt worden, kan dit (zoals Ko ook al aangeeft) op verschillende manieren ontstaan. Soms ligt de fout bij de redactie, soms bij de verslaggever op locatie maar ook niet zelden bij de voorlichtingsafdeling van Politie of Brandweer. Voorbeeldje van een persbericht van de Politie Kennemerland van afgelopen weekend:

Ernstig letsel bestuurder scooter
BEVERWIJK, 24 oktober – Op de Alkmaarseweg vond om 09.00 uur een ongeval plaats, waarbij de 34-jarige bestuurder van een scooter ernstig letsel opliep. De man kwam met zijn voorwiel tegen de stoeprand terecht, en tegen een verkeerspaal die afbrak. Hij schoot door de lucht en kwam vervolgens op de kruising met de Munnikenweg terecht. Het slachtoffer is met de traumaheli overgebracht naar het ziekenhuis. De politie onderzoekt de zaak.

Zoals de meesten van ons weten, gebeurt het heel zelden dat een slachtoffer met de heli vervoerd wordt. In dit geval is dat ook niet gebeurd heb ik begrepen. Toch brengt de politie een dergelijk bericht naar buiten. Dan kan je het de media niet kwalijk nemen wanneer zij dit letterlijk overnemen...
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 10 november 2009, 19:21:00

Auw! Die kende ik niet. Dat is een slordige :'(
Maar of dit van P2000 komt, van een cameraman of van een te snel gebelde
voorlichter weten we geen van beiden.


Zoek de verschillen:

Bron persbericht Politie Kennemerland:
Man ernstig gewond na aanrijding

VELSERBROEK, 9 november – Een 49-jarige man uit Velserbroek is maandagavond zwaar gewond geraakt bij een aanrijding op de Vromaadweg. De man kwam rond 20.45 uur op zijn snorfiets in aanrijding met een auto, bestuurd door een vrouw uit IJmuiden. De man liep hierbij ernstig hoofdletsel op. Hij is naar een ziekenhuis gebracht en daar in zorgwekkende toestand opgenomen. De politie stelt een onderzoek in naar de toedracht van de aanrijding. Mogelijke getuigen worden verzocht contact op te nemen met de politie in Velsen, tel. 0900-8844.

Bron Radio & Televisie Noord Holland;

Jongen loopt ernstig hoofdletsel op
 
Bij een ongeluk op de rotonde op de Vromaadweg/Vestingplein in Velserbroek heeft een jongen ernstig hoofdletsel opgelopen.
Hij fietste op de rotonde en werd geschept door een auto. De jongen is met een traumahelikopter naar een ziekenhuis vervoerd. De politie onderzoekt de toedracht en is op zoek naar getuigen. Zij kunnen zich melden op 0900-8844.


Dit bedoel ik dus, het zijn allemaal kleine dingen, maar het blijkt dus dat zij géén betrouwbare bron hebben of dat zij zonder enige kennis persberichten op stellen aan de hand van getuigen cq. p2000 verslagen  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #24 Gepost op: 10 november 2009, 22:35:51
Dit bedoel ik dus, het zijn allemaal kleine dingen, maar het blijkt dus dat zij géén betrouwbare bron hebben of dat zij zonder enige kennis persberichten op stellen aan de hand van getuigen cq. p2000 verslagen  ::)

En waarom zie ik op de website van RTV-NH nog geen reactie van je?
Als je ze niet wijst op hun fouten kan je hier wel blijven klagen  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #25 Gepost op: 10 november 2009, 22:51:14
En waarom zie ik op de website van RTV-NH nog geen reactie van je?
Als je ze niet wijst op hun fouten kan je hier wel blijven klagen  ;)


Omdat ik niet iemand ben die gaat reageren op persberichten (dmv. een reactie) maar dan direct een mail stuur. Die is er dus ook uit gegaan ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #26 Gepost op: 10 november 2009, 22:55:21
Omdat ik niet iemand ben die gaat reageren op persberichten (dmv. een reactie) maar dan direct een mail stuur. Die is er dus ook uit gegaan ;)

Dan ben je nummer twee want ik heb ook al gemopperd.
Heb je al een reactie?