Camera in woning schendt privacy insluiper

Auteur Topic: Camera in woning schendt privacy insluiper  (gelezen 9920 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 24 oktober 2009, 16:10:39
::) ::) Lijkt mij dat een inbreker/insluiper gaan bepalen of je wel of niet gefilmd wordt in mijn eigen huis...  :-X

http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/detail/439440/2009/10/24/Camera-in-woning-schendt-privacy-insluiper.dhtml

'Camera in woning schendt privacy insluiper'

AD UPDATE  EMMEN - De politie Drenthe heeft videobeelden van een insluiper op internet gezet. Daarmee wordt de privacy van de insluiper geschonden, meent de Bond van Wetsovertreders. De bond diende vrijdag een klacht over het voorval in bij de Nationale Ombudsman.
De beelden laten zien hoe de verdachte de woonkamer doorzoekt van een 88-jarige vrouw uit Emmen. De camera's zijn opgehangen door de familie van de vrouw, omdat het niet de eerste keer was dat de man binnensloop. De familie droeg de beelden over aan de politie.

Volgens de bond mogen verdachten in winkels worden gefilmd. ,,Maar apparatuur in woonhuizen gaat te ver'', aldus een woordvoerder. ,,De stap naar de Ombudsman is een soort proefproces om erachter te komen hoe ver mensen kunnen gaan.''

Voor het openbaar maken van een dergelijke video is toestemming nodig van de officier van justitie. Dat is in dit geval ook gebeurd.

De politie Drenthe laat in een reactie weten wettelijk gezien zorgvuldig te hebben gehandeld en dat het onderzoeksbelang de doorslag heeft gegeven bij het openbaar maken van de video. Daarop zijn overigens nog geen tips binnengekomen over de identiteit van de man. (ANP)
24/10/09 08u27




Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2009, 16:15:08
,,Maar apparatuur in woonhuizen gaat te ver''...... :-X

ik ga hier niet eens dieper op in... Echt Nederland  :-X :-X


Gast

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2009, 16:55:01
Citaat

'Camera in woning schendt privacy insluiper'


Insluiper schendt privacy bewoner, die komt er nog voor volgens mij.
Al hang ik mijn hele huis vol met camera's!!

Only in Nederland.   :| :|


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2009, 17:00:26
;D ;D ;D ;) Als lid?  :D ;D ;D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bond_van_Wetsovertreders

Bond van Wetsovertreders
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

De Bond van Wetsovertreders (BWO) is een Nederlandse vereniging die werd opgericht in 1972 als Belangengroepering Wetsovertreders. De vereniging heeft tot doel de belangen van gevangenen, oud-gevangenen en verdachten te beschermen tegen staatswillekeur, 'schade, welke door het Nederlandse strafrecht wordt of zou kunnen worden toegebracht aan individuen of groepen in de Nederlandse samenleving'. De belangengroepering werd een vereniging in 1982, en in dat jaar werd ook de naam veranderd in Bond van Wetsovertreders. De BWO verleent materiėle en juridische hulp en geeft voorlichting. De landelijke vereniging heeft diverse afdelingen, waar gedetineerden, ex-gedetineerden en anderen lid van zijn.

Politica Rita Verdonk was tijdens haar studententijd (ca. 1980) actief in de BWO.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2009, 17:07:52
Al hang ik mijn hele huis vol met camera's!!

Zolang je maar een bordje op hangt:

Citaat
Artikel 139f Wetboek van Strafrecht
Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:
1°. hij die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt;
2°. hij die de beschikking heeft over een afbeelding welke, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, door of ten gevolge van een onder 1° strafbaar gestelde handeling is verkregen.

;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2009, 17:26:35
Zolang je maar een bordje op hangt:

Gaat dat ook op als die persoon zich wederrechtelijk in de woning bevindt ???

Zal denk ik niet in de wet staan, maar misschien wel in jurisprudentie.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Gast

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2009, 19:16:22
Ja, ik wil net zeggen, wie bevindt zich wederrechtelijk in andermans woning? Op dat moment heb ik als eigenaar van die woning, dunkt mij, alle recht om alle afbeeldingen te maken die ik wil. Een huis is geen publiek toegankelijk gebouw.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2009, 19:18:35
Ja, ik wil net zeggen, wie bevindt zich wederrechtelijk in andermans woning? Op dat moment heb ik als eigenaar van die woning, dunkt mij, alle recht om alle afbeeldingen te maken die ik wil. Een huis is geen publiek toegankelijk gebouw.

Citaat
Artikel 139f Wetboek van Strafrecht
Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:
1°. hij die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt;
2°. hij die de beschikking heeft over een afbeelding welke, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, door of ten gevolge van een onder 1° strafbaar gestelde handeling is verkregen.

 ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2009, 19:23:19
Straks mag je bij een inbraak de politie niet meer bellen omdat de inbreker dan in zijn werk gestoord wordt... ;D

Wat is Nederland toch een heerlijk land... :-[
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Gast

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2009, 19:28:11
;)

Dus, de Nederlandse wet verbiedt mij daadwerkelijk om in mijn eigen huis opnamen te maken waarop dan iemand die zich wederrechtelijk in mijn huis bevindt mee zou worden opgenomen, en daarvoor krijg ik dan 6 maanden? Tenzij ik een bordje ophang "Smile, you're on candid camera" of gelijkwaardig?
Het moet toch goedverdoeme niet gekker worden in dit regeltjes-land, we gaan niet naar de klotuh, we ZIJN al naar de klotuh.