Camera in woning schendt privacy insluiper

Auteur Topic: Camera in woning schendt privacy insluiper  (gelezen 9921 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2009, 20:37:01
Ik heb in meerdere topics al eens vaker geopperd dat een crimineel meer rechten heeft dan een slachtoffer..... :-X


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2009, 20:48:34
En iedere keer had je opnieuw gelijk ...  :-\
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2009, 20:54:46
Ik ben geen jurist maar ik denk dat het wel meevalt:

Ik vind het een redelijk artikel: Boeven vangen is een bevoegdheid van de politiediensten, zij mogen wel heimelijk camera's ophangen, telefoons aftappen etc.
Gewone burgers mogen dat niet zonder een bordje op te hangen. Heb ik geen probleem mee.

Men hoeft de camera in eigen huis immers niet op te hangen met het doel om een insluiper te betrappen.

Indien er dan toch een insluiper op de beelden opduikt treed artikel 40 WS in werking: Overmacht.
Je kunt er nu niets aan doen, er staat een insluiper op beeld die onverwacht in je woning is. Je bent nu niet strafbaar, mits je de opsporing aan de autoriteiten overlaat.

Gelukkig is er voor ons op dit forum nog een artikel 39 WS: over verstandelijke vermogens  :D


Gast48368

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2009, 21:08:57

Ik vind het een redelijk artikel: Boeven vangen is een bevoegdheid van de politiediensten, zij mogen wel heimelijk camera's ophangen, telefoons aftappen etc.
Gewone burgers mogen dat niet zonder een bordje op te hangen. Heb ik geen probleem mee.


Het moet niet gekker worden zeg, dat ik een reden moet vermelden waarom ik camera's in mijn eigen huis heb hangen....... ;D ;D ;D

Als er dan iemand in MIJN huis komt die ik niet ken, ik deze toevallig op mijn camera zie verschijnen en aan de politie laat zien dat ik een onbekende in huis heb gezien op mijn opgenomen beelden met mijn camera in mijn huis, en ook nog constateer dat ik mijn halve inboedel mis,  ben ik strafbaar???  :o :o :o


En dit noemt iemand redelijk........... ::) ::) ::) :-X
Is dit geen vroegtijdige 1 aprilgrap ofzo....... ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2009, 21:17:02


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #15 Gepost op: 24 oktober 2009, 21:48:41
Sorry Firefamke, ik ben niet duidelijk geweest: in jouw geval
Citaat
ik deze toevallig op mijn camera zie verschijnen
ben je niet strafbaar. Dat komt door het woordje toevallig.

Je bent alleen strafbaar als je met opzet beelden maakt van insluipers met het oogmerk hen zelf daarmee te confronteren, af te persen, publiekelijk te schande te maken etc. Je gaat dan op de stoel van de rechter zitten.

Je bent dus niet strafbaar als je gewoon beelden maakt van je eigen huis.

Je bent naar de letter zelfs niet strafbaar als je met opzet beelden maakt van mogelijke insluipers, mits je aangeeft dat je camerabeelden maakt.


Gast48368

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2009, 21:50:55
Waarom zou ik dit aan moeten geven.......lees ff mijn eerdere posting. Ik wil dit niet aan geven....... :)


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2009, 22:09:26
De wetgever wil dat je met die beelden aangifte doet. Als je dat doet, zijn het "toevallige" beelden, met een insluiper.

Als je wel beelden maakt met een insluiper maar geen aangifte doet, kunt je ervan beticht worden dat je de insluiper wilt afpersen, blackmailen etc.

Dat mag namelijk ook niet ...

Maar als je een betere constructie weet, ben ik daar wel voor te vinden...


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #18 Gepost op: 24 oktober 2009, 23:16:41
Ik heb de memorie van toelichting opgezocht. Daarin staat het volgende:

Citaat
Beveiliging van de woonomgeving
Burgers mogen hun huis en tuin beveiligen met camera's, maar ook hier geldt het uitgangspunt dat de aanwezigheid hiervan in beginsel kenbaar moet zijn. Gasten en andere bezoekers die impliciet dan wel expliciet met toestemming van de rechthebbende de woonomgeving betreden mogen erop vertrouwen dat hun persoonlijke levenssfeer niet kan worden aangetast door het heimelijk vervaardigen van afbeeldingen. Zij dienen dan ook op de hoogte te zijn van het feit dat er afbeeldingen van hen (kunnen) worden vervaardigd. Dit is in de meeste situaties thans reeds het geval. Immers, van een mededeling dat een huis met camera's wordt bewaakt gaat een preventieve werking uit. Wanneer van bezoekers toch heimelijk afbeeldingen worden vervaardigd zal in beginsel sprake zijn van een strafbare gedraging in de zin van artikel 139f Sr. Uitzondering hierop kan ontstaan wanneer afbeeldingen worden vervaardigd van een persoon die zich wederrechtelijk toegang heeft verschaft tot de woonomgeving. In dat geval is geen sprake van een vertrouwenssituatie en kan de persoon in kwestie er niet op vertrouwen dat van hem niet heimelijk afbeeldingen worden vervaardigd. De rechthebbende die heimelijk van een inbreker afbeeldingen vervaardigt handelt in dat geval niet wederrechtelijk en zal dan ook in beginsel buiten de strafbaarstelling van artikel 139f Sr vallen.

De sleutel zit in dit geval in het woord "wederrechtelijk" in de strafbepaling en niet in het woord "opzettelijk". Dat opzet kan ook worden ingevuld met voorwaardelijke opzet en daar is al redelijk snel aan voldaan.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #19 Gepost op: 25 oktober 2009, 02:30:39
Goed werk Voske.
De wetgever heeft er dus nog dieper over nagedacht ... :)

Nu deze
Ben je ook verplicht om een camera op te hangen als je zo'n bordje ophangt? ;D