Dank voor de aanvulling, Handtas.
Om weer on-topic te geraken:
De ambtsinstructie spreekt over de toepassing van geweld ter afwending van gevaar voor personen. Dus lijkt mij de stomp voor de insluiper alleen van toepassing als diegene ook een gevaar is. Dus de buurjongen van drie krijgt geen stomp, de gemaskerde man die naar zijn broekzak grijpt wel.
Als de inbreker dreigt iets stuk te maken geen gevaar voor personen, dus geen geweld toegestaan,als hij hetzelfde in brand wil steken wel gevaar voor personen en dus is geweld toegestaan.
Ik realiseer me dat dat wel opmerkelijk is...
Let wel; dit geldt voor politie ambtenaren, voor burgers verwacht ik dat de wetgever ongeveer hetzelfde bedacht heeft, maar dat weet ik niet zeker.
En: gewapend geweld is de burger niet toegestaan bij mijn weten...
Zoals Palmpie schreef:
...De grens is nu volgens mij helder. Je mag geweld gebruiken om iemand aan te houden maar dat moet in proportie staan met de weerstand die een inbreker geeft. Uiteindelijk is het de rechter (zoals met alle gevallen bij een conflict) die een oordeel over het toegepaste geweld geeft. ...
En zowel bij de cocaïne-oppas als bij het verlofwapen van Diamondback: Ben je het niet eens met de beslissing: er is een klachtrecht, er is een beroepsrecht en je kunt ook in beide gevallen de openbaarheid zoeken. In beide gevallen lijken er mij daarnaast voldoende aanknopingspunten om het civielrechtelijk aan te pakken.
Het hangt er vanaf wat je wil bereiken...