Vrouw overleden na aanrijding met motoragent - Amsterdam 22-10-2009

Auteur Topic: Vrouw overleden na aanrijding met motoragent - Amsterdam 22-10-2009  (gelezen 22221 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #40 Gepost op: 10 november 2009, 08:29:44
Ik denk dat het heel veel over de buurt en de betrokken personen zegt. Als een dronken figuur dit ongeluk veroorzaakt had was hij waarschijnlijk niet met naam en toenaam genoemd en was er ook geen lastercampagne begonnen.
De nabestaanden van het strandfeest in Hoek van Holland hoor je niet terwijl die minstens net zo veel verdriet te verwerken hebben hebben lijkt mij.  :|

Uitgerust!

• Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • Pluk de dag!
Reactie #41 Gepost op: 10 november 2009, 08:45:29
Ik denk dat het heel veel over de buurt en de betrokken personen zegt. Als een dronken figuur dit ongeluk veroorzaakt had was hij waarschijnlijk niet met naam en toenaam genoemd en was er ook geen lastercampagne begonnen.
De nabestaanden van het strandfeest in Hoek van Holland hoor je niet terwijl die minstens net zo veel verdriet te verwerken hebben hebben lijkt mij.  :|

Wat zegt het dan? is mij niet helemaal duidelijk, vergelijk je nou een dronken bestuurder met een agent? Wat een buurt voelt zegt iets over de betrokkenen? Heb je soms een glazen bol naast je pc staan?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #42 Gepost op: 10 november 2009, 09:04:45
Doe 's rustig....   :)

Als een burger dit trieste ongeval had veroorzaakt was er vast niet zo heftig gereageerd en hadden er vast ook geen flyers door de wijk gegaan. Maar omdat het een triest ongeval is én er een wetsdienaar bij betrokken is vinden sommige mensen blijkbaar dat ze extreem moeten reageren, voornamelijk om zich weer af te zetten tegen de politie en wellicht in mindere mate omdat er een dodelijk slachtoffer bij te betreuren valt.

Uitgerust!

• Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • Pluk de dag!
Reactie #43 Gepost op: 10 november 2009, 09:16:40
Doe 's rustig....   :)

Als een burger dit trieste ongeval had veroorzaakt was er vast niet zo heftig gereageerd en hadden er vast ook geen flyers door de wijk gegaan. Maar omdat het een triest ongeval is én er een wetsdienaar bij betrokken is vinden sommige mensen blijkbaar dat ze extreem moeten reageren, voornamelijk om zich weer af te zetten tegen de politie en wellicht in mindere mate omdat er een dodelijk slachtoffer bij te betreuren valt.

Relax modus: AAN  :-*

Wij hulpverleners dienen een publieke taak en dienen het goede voorbeeld te geven. Doen wij dat niet, is het te verwachten dat het publiek ons aan de schandpaal nagelt. Overigs vind ik niet dat het op de man gespeelt moet worden, dat is mijn inziens niet goed te praten.

Relax modus: STANDBY ::)
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 10 november 2009, 09:28:21
nu is het een diender...........en nu wordt er moord en brand geschreeuwd.......

maar er zijn zat gevallen bekend met daders na het het uitzitten van de straf geweerd worden in wijken en dit met flyers door buurtbewoners wordt bekend gemaakt
hoe vaak komt het voor dat iemand met naam en toenaam in de media wordt genoemd voordat de verdachte is vooroordeeld voor het feit

of de persoon zo wordt omschreven dat als je op google zoekt je bij die persoon terecht komt........

maar over de laaste 3 voorbeelden heb ik hier heel weinig overgelezen..............

ik keur het in alle gevallen af

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 10 november 2009, 09:51:37
maar wat ik niet begrijp is dat deze diender nog niet (als verdacht) is aangehouden ik dacht immers dat men altijd werd aangehouden na ernstig ongeval

Ik heb deze info uit de krant gehaald bij een ander ongeval alleen daarbij was een diender het SO
"De Hoornaar werd na het ongeval aangehouden. ,,Dat is gebruikelijk na een ernstig ongeval'', meldt politiewoordvoerster Petrie Koenen. "

Nee, maar deze diender is op buiten gewoon verlof gestuurd omdat hij had aangegeven niet meer te kunnen werken.
Dus ook niet eens geschorst tijdens de 3 (!!) onderzoeken.

Kan iemand mij dit uitleggen??    

Graag ook waarom er 3 onderzoeken nodig zijn............

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #46 Gepost op: 10 november 2009, 13:39:51
maar wat ik niet begrijp is dat deze diender nog niet (als verdacht) is aangehouden ik dacht immers dat men altijd werd aangehouden na ernstig ongeval

Ik heb deze info uit de krant gehaald bij een ander ongeval alleen daarbij was een diender het SO
"De Hoornaar werd na het ongeval aangehouden. ,,Dat is gebruikelijk na een ernstig ongeval'', meldt politiewoordvoerster Petrie Koenen. "

Nee, maar deze diender is op buiten gewoon verlof gestuurd omdat hij had aangegeven niet meer te kunnen werken.
Dus ook niet eens geschorst tijdens de 3 (!!) onderzoeken.

Kan iemand mij dit uitleggen??    

Graag ook waarom er 3 onderzoeken nodig zijn............

Aanhouden is geen verplichting en word lang niet altijd gedaan.
Verklaring opnemen word wél altijd gedaan. Daar dit een zaak is van de RijksRecherche en nog lopende is, is het wél gebruikelijk dat iemand op buiten gewoon verlof word gestuurd
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Milpol

• Flora&fauna boa
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 10 november 2009, 14:04:40
Kijk die diender heeft niet iemand bewust dood gereden, hoe het wel is gebeurd zal het onderzoek wel uitwijzen. En als ik die repo van AT5 zie dan zeggen de uitspraken van die personen meer over hunzelf dan over die diender. Hij zal de rest van z'n leven dit ongeval met zich moeten meedragen, en telkens waneer hij over die kruising heen moet weer de beelden voorzich zien. Voor dat stelletje "gajes" was hij, zo lees je in de berichtgeving, niet de makkelijkste. Nee hij was iemand van de korte klap, iets uithalen dan ben je aan de beurt ook. En dat vinden deze "heren"niet leuk.
Dit is zuiver een privé mening. Schade en/of problemen ontstaan door het opvolgen van deze informatie is geheel voor eigen risico.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 17 juni 2010, 20:52:04
'Motoragent schuldig aan dodelijk ongeval'
AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam heeft donderdag twee maanden voorwaardelijke gevangenisstraf geëist tegen een 32-jarige motoragent van de Amsterdamse politie, wegens dood door schuld.
De agent reed op 22 oktober een 41-jarige vrouw dood, die in Amsterdam-Zuid op een zebrapad liep. De agent reed met te hoge snelheid door rood.
Naast de voorwaardelijke celstraf eiste de officier van justitie tevens een ontzegging van de rijbevoegdheid van twaalf maanden, waarvan de helft voorwaardelijk.
Het slachtoffer, dat met haar twee kinderen en een hond op weg was naar een naburig park, kwam hard met haar hoofd op het wegdek terecht en liep ernstig schedel- en hersenletsel op.
Zij overleed twee dagen later in het ziekenhuis. De agent kwam door de botsing ten val.

Reconstructie
De politie was bij de reconstructie van het ongeval aangewezen op verklaringen van de verdachte agent en van ooggetuigen, onder meer omdat het snelheidsregistratiesysteem van de motorfiets niet bleek te werken.
Volgens de meeste getuigen reed de agent aanmerkelijk te hard. De agent zei op de zitting dat hij 30 tot 35 kilometer per uur moet hebben gereden. Volgens de officier is de meest betrouwbare schatting 40 tot 50 kilometer per uur.

Aanhouding
De agent was op weg om een collega op een scooter te assisteren bij de aanhouding van een door de politie gezochte man.
Hij reed zonder zwaailicht en sirene, omdat er geen sprake was van een levensbedreigende situatie dan wel een ernstige verstoring van de openbare orde - twee criteria die het gebruik van zogeheten optische en geluidssignalen bij politievoertuigen rechtvaardigen.
Volgens de geldende richtlijnen had hij door rood mogen rijden, maar alleen stapvoets. Daar was in dit geval geen sprake van. De agent zei zich niet meer te kunnen herinneren of hij door rood was gereden.

Maatregelen
Een links voorgesorteerde bestelbus zou de motoragent het zicht op een klein deel van het betrokken zebrapad hebben ontnomen.
Dat was precies het deel waarop het slachtoffer zich bevond toen de agent kwam aanrijden. Volgens de officier had de agent een voetganger achter die bestelbus kunnen verwachten.
Er zijn vooralsnog geen disciplinaire maatregelen tegen de agent genomen. De politieleiding wacht het vonnis van de rechtbank af. De agent is van de motor af en verricht momenteel zonder uniform bureauwerkzaamheden.
De rechtbank doet uitspraak op 1 juli.

www.nu.nl

berichten samengevoegd en oude off-topic reacties verwijderd.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
http://www.nu.nl/binnenland/2282697/straf-motoragent-voetgangster-doodde.html

Straf voor motoragent die voetgangster doodde
Uitgegeven: 1 juli 2010 14:17
Laatst gewijzigd: 1 juli 2010 14:38

AMSTERDAM - Een 32-jarige motoragent die in oktober in Amsterdam-Zuid een 41-jarige vrouw doodreed moet van de rechtbank in Amsterdam een werkstraf uitvoeren van 120 uur.

Verder legde de rechtbank hem donderdag een ontzegging van de rijbevoegdheid op van een jaar, waarvan een half jaar voorwaardelijk. De rechtbank vindt dat de agent ''zeer onvoorzichtig, onoplettend en onachtzaam heeft gereden''.

De agent was onderweg naar een collega om assistentie te verlenen bij een aanhouding. Daarbij reed hij te hard door rood en gaf hij de voetgangster geen voorrang.

De officier van justitie had een voorwaardelijke celstraf van twee maanden geëist, maar die straf vindt de rechtbank niet passend. De politieman was nooit eerder veroordeeld en het ongeval heeft diepe indruk op hem gemaakt, zo motiveerde de rechter de beslissing.

Maatregelen

De man van het slachtoffer roept de korpsleiding van de politie Amsterdam op disciplinaire maatregelen te treffen tegen de motoragent. ''Deze man hoort volgens mij niet langer thuis op een politiemotor.''

Ook zou het korps een signaal moeten afgeven aan andere agenten die aan het verkeer deelnemen. ''De politie hoort je een gevoel van veiligheid te geven. Tegelijkertijd beseffen we heel goed welke risico's politieagenten lopen, welke risico's zij soms moeten nemen om ons burgers te helpen.''

© ANP