Griepprik (medisch / HV personeel)

Auteur Topic: Griepprik (medisch / HV personeel)  (gelezen 39768 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2009, 11:34:03
whaaaa......geweldig!!! ;D
nou ....dat zal bij mij dan binnen kort mijn ontslag brief op de mat liggen ;D ;D ;D

Is het niet meedoen aan de vaccinatie een gevoelsmatige zaak of is het een serieus bezwaar? :) (iets wat wij als 'leken' niet weten... :D)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2009, 11:45:23
Is het niet meedoen aan de vaccinatie een gevoelsmatige zaak of is het een serieus bezwaar? :) (iets wat wij als 'leken' niet weten... :D)

Koppigheid, eigenwijsheid, aantasting van autonomie zoiets waarschijnlijk.

SEH-zustertje? Draag je steriele handschoenen als je een catheter inbrengt? Was je je handen tussen verschillende patiëntencontacten/na toiletbezoek? Zo ja, waarom? Infectiepreventie neem je schijnbaar niet serieus dus waarom zou je dat wel doen?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2009, 12:44:43
Lekker belangrijk, Vesalius.

Iedereen heeft de vrijheid om zelf over zijn lijf te beslissen. Geen enkel bestuurlijk danwel prive orgaan kan en mag zoiets verplichten.

Dat noemen we nou een grondrecht.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #13 Gepost op: 25 oktober 2009, 13:04:01
Koppigheid, eigenwijsheid, aantasting van autonomie zoiets waarschijnlijk.

SEH-zustertje? Draag je steriele handschoenen als je een catheter inbrengt? Was je je handen tussen verschillende patiëntencontacten/na toiletbezoek? Zo ja, waarom? Infectiepreventie neem je schijnbaar niet serieus dus waarom zou je dat wel doen?
haha..ik zit momenteel toch binnen de ethiek, dus dit kan er ook nog wel bij ;)

Ik neem infectiepreventie super serieus, en daarom kies ik er juist bewust voor om mijn niet te laten vaccineren ;)

en na het lezen van een bepaald rapport zeker niet
en nee...dat ga ik hier verder niet onderbouwen :D

wellicht is mijn mening anders over een tijd, maar nu is het nog steeds nee


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #14 Gepost op: 25 oktober 2009, 13:38:31
Lekker belangrijk, Vesalius.

Iedereen heeft de vrijheid om zelf over zijn lijf te beslissen. Geen enkel bestuurlijk danwel prive orgaan kan en mag zoiets verplichten.

Dat noemen we nou een grondrecht.

DB vaccinatie tegen hepatitis B is verplicht in vele ziekenhuizen, wat is het verschil?

haha..ik zit momenteel toch binnen de ethiek, dus dit kan er ook nog wel bij ;)

Ik neem infectiepreventie super serieus, en daarom kies ik er juist bewust voor om mijn niet te laten vaccineren ;)

en na het lezen van een bepaald rapport zeker niet
en nee...dat ga ik hier verder niet onderbouwen :D

wellicht is mijn mening anders over een tijd, maar nu is het nog steeds nee


Dan maak je me toch nieuwsgierig, welk rapport dan?

Jammer dat je je keuze verder niet wilt onderbouwen...

Ik ga toch een poging doen mijn stelling te onderbouwen:

Citaat
influenzavaccinatie van gezondheidswerkers

Vaccinatie verlaagt de kans op influenza bij gezondheidswerkers, waardoor minder ziekteverzuim optreedt. Dit is vooral van belang tijdens een influenza-epidemie, waarbij de werkdruk van zorgverleners sterk verhoogd kan zijn. Daarnaast heeft vaccinatie tot doel de overdracht van het influenzavirus naar patiënten met een zeer hoog risico op complicaties van influenza te reduceren. Tot voor kort was het bewijs voor deze reductie door vaccinatie niet overtuigend.6 Een recent gerandomiseerd onderzoek in Britse verpleeghuizen liet echter een duidelijk effect zien: een vaccinatiegraad van gezondheidswerkers van 48% in de interventiegroep, versus 6% in de controlegroep, resulteerde tijdens een seizoen met matige influenza-activiteit in een afname van de totale sterfte onder merendeels gevaccineerde patiënten van 5 per 100 (95%-BI: 2-7).7 Het aantal te vaccineren personeelsleden om het extra overlijden van 1 patiënt te voorkomen bedroeg 8 (95%-BI: 6-20).

6   Thomas RE, Jefferson TO, Demicheli V, Rivetti D. Influenza vaccination for healthcare workers who work with the elderly [Cochrane review]. Cochrane Database Syst Rev. 2006;(3):CD005187.
7   Hayward AC, Harling R, Wetten S, Johnson AM, Munro S, Smedley J, et al. Effectiveness of an influenza vaccine programme for care home staff to prevent death, morbidity, and health service use among residents: cluster randomised controlled trial. BMJ. 2006;333:1241-4.

Bron: http://www.ntvg.nl/publicatie/samenvatting-van-de-standaard-influenza/volledig

Beperkingen van deze cijfers zijn dat ze afkomstig zijn uit een verpleeghuis waar intensievere contacten zijn, daar tegenover staat dat in een ziekenhuispopulatie de vaccinatiegraad lager zal zijn onder de patiënten.


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 25 oktober 2009, 19:22:27
normaal haal ik hem ieder jaar op maar dit jaar wqas ik ten tijde van de vaccinatie een longontsteking aan het kweken dus maar niet gedaan


Gast48368

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 25 oktober 2009, 22:42:11
DB vaccinatie tegen hepatitis B is verplicht in vele ziekenhuizen, wat is het verschil?


Tsja, en als je lichaam zich niet laat foppen door die vaccinatie??  ;)

Trouwens, ik werk momenteel in de kinderopvang, als je daar ziet wat voor virussen er allemaal voorbij komen, kan ik elke dag wel een prik halen, dus voor mij geen geprik aan mijn lijf !!  :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 25 oktober 2009, 22:49:23
Ik hoorde pasgeleden van een arts dat als we ons totaal niet zouden inenten we nu met 30% minder mensen in Nederland zouden zijn... Misschien ook een oplossing voor de woningnood door alle inentingsprogramma's van kinderen te stoppen... Als je als ouder geen prik wil waarom dan wel voor je kinderen...  ::) ???


Gast48368

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 25 oktober 2009, 23:04:48
Ik heb er vroeger niet voor kunnen kiezen, dat werd voor me gedaan........... ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 25 oktober 2009, 23:05:19
Ik heb er vroeger niet voor kunnen kiezen, dat werd voor me gedaan........... ;)

Maar jij kan nu wel voor je kinderen kiezen...