Tooncode

Auteur Topic: Tooncode  (gelezen 8336 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Snyper

• Senior gebruiker
Gepost op: 28 februari 2004, 20:26:52
hallo centralisten,

Hoe komt het dat als je de spreeksleutel inknijpt van sommige mobilofoons, dat er dan het tooncode uitgezonden word en als vervolgens de ac je vraagt om je bericht en je knijpt hem weer in dat er dan geen tooncode meer uit komt??

Groet Brandwacht

Peter.

• Junior gebruiker
  • **
  • Verpleegkundig docent
Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2004, 22:03:06
Wij, in het Zeeuwse, werken niet met dit fenomeen maar ik denk dat het er mee te maken heeft dat bij de eerste oproep de sleutel (lees het kanaal) wordt geopend. Wanneer er vervolgens nogmaals een sleutel wordt ingedrukt dat er dan niets gebeurd omdat het kanaal reeds geopend is..  Er komt dan dus geen respons (5-TVO) van de AC.
Hopelijk ben ik een beetje duidelijk?

Peter.
WeeT WaT Je ZeGT, MaaR ZeG NieT aLLeS WaT Je WeeT!!!

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2004, 22:11:48
Hoe komt het dat als je de spreeksleutel inknijpt van sommige mobilofoons, dat er dan het tooncode uitgezonden word en als vervolgens de ac je vraagt om je bericht en je knijpt hem weer in dat er dan geen tooncode meer uit komt??

Dat systeem ken ik eerlijk gezegd niet. De tooncode zit over het algemeen onder de spreeksleutel (dus *altijd* na het indrukken van de microfoon), of onder een apart knopje, zodat hij dus niet verzonden wordt bij het indrukken van de microfoon. Het laatste kan zo zijn voordelen hebben, maar het eerste schept een betere etherdiscipline, omdat er (via de mobilofoon) geen gesprek gevoerd kan worden zonder dat de AC hier kennis van heeft. Als ik die l*lverhalen op de kanalen van Rijnmond soms hoor (code dus niet onder de sleutel), dan hebben andere regio's het beter geregeld  :-\

Groeten, Peter.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2004, 22:14:58
bij ons wordt de tooncode verzonden als je de spreeksleutel inknijpt,ook als het kanaal al geopend is

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2004, 22:28:13
bij ons wordt de tooncode verzonden als je de spreeksleutel inknijpt,ook als het kanaal al geopend is

Voor zover ik weet is er geen enkele regio met een dusdanig 'geavanceerd' netwerk waarbij de mobilofoons weten dat de AC het kanaal 'geopend' heeft, dus zal de code inderdaad altijd verzonden worden.

De situatie zoals geschetst door de vraagsteller komt mij dan ook totaal niet bekend voor...

Groeten, Peter.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2004, 22:36:29
ik bedoelde hiermee,dat de tooncode ook wordt verzonden tijdens het gesprek met de AC met elke keer dat de spreeksleutel wordt ingeknepen

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2004, 22:38:25
ik bedoelde hiermee,dat de tooncode ook wordt verzonden tijdens het gesprek met de AC met elke keer dat de spreeksleutel wordt ingeknepen

En dat begreep ik er ook uit ;)

Groeten, Peter.

Rene112

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 februari 2004, 00:05:35
Voor zover ik weet is er geen enkele regio met een dusdanig 'geavanceerd' netwerk waarbij de mobilofoons weten dat de AC het kanaal 'geopend' heeft, dus zal de code inderdaad altijd verzonden worden.

De situatie zoals geschetst door de vraagsteller komt mij dan ook totaal niet bekend voor...

Groeten, Peter.

Hoi Peter,

Toch rij ik deze week in een dienstauto (HHW 891) met een mobilofoon die ook op deze wijze werkt!

Als ik de handbediening ('spreeksleutel') naast het stuur indruk wordt een 5-tooncode uitgezonden. De meldkamer reageert en vervolgens gebruik ik dezelfde spreeksleutel om een bericht door te geven. Op dat moment wordt er geen tooncode meer uitgezonden.
Als ik een tijdje later de spreeksleutel weer indruk (bijvoorbeeld 2 minuten later bij het ter plaatse melden) wordt er wel weer een tooncode uitgezonden.

Blijkbaar is de mobilofoon zo geprogrammeerd dat de 1e keer een tooncode wordt uitgezonden en daarna pas weer na x seconden ???

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

p.s.

1. het verbaast mij dat jij dit systeem niet kent ;)
2. compliment voor het goede artikel in Incident  :)

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #8 Gepost op: 29 februari 2004, 00:16:49
Blijkbaar is de mobilofoon zo geprogrammeerd dat de 1e keer een tooncode wordt uitgezonden en daarna pas weer na x seconden ???

1. het verbaast mij dat jij dit systeem niet kent ;)

Tsja, het feit dat ik het niet ken komt omdat ik er totaal geen technische logica in kan vinden. Stel dat de eerste tooncode niet doorkomt, moet je dan een x-tijd wachten voordat je een nieuwe poging kunt wachten? Slechte zaak als je het mij vraagt, dan kun je de 5tvo beter onder een aparte knop zetten zoals sommige regio's ook hebben gedaan. Probleem is dan alleen de etherdiscipline, het onderling kunnen kwebbelen op het operationele kanaal zonder dat de AC dit weet en hier toestemming voor kan geven...

2. compliment voor het goede artikel in Incident  :)

Danku :D

Groeten, Peter.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 29 februari 2004, 18:39:33
Onze nieuwste mobilofoon werken ook zo, eerst een toon code en als je binnen (ik geloof) 30 sec opnieuw een bericht zend dan komt de toon code niet mee. Dit werkt in de praktijk goed.
Normaal wacht je ook een klein minuutje tot je opgeroepen wordt dus ik zie er geen probleem in met de AC. Hier hebben we een andere mobilofoon voor met een apart knopje, werkt ook goed.