Tooncode

Auteur Topic: Tooncode  (gelezen 8337 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 29 februari 2004, 22:48:39
Tsja, het feit dat ik het niet ken komt omdat ik er totaal geen technische logica in kan vinden. Stel dat de eerste tooncode niet doorkomt, moet je dan een x-tijd wachten voordat je een nieuwe poging kunt wachten? Slechte zaak als je het mij vraagt, dan kun je de 5tvo beter onder een aparte knop zetten zoals sommige regio's ook hebben gedaan.

Los van de spreeksleutel zit er ook een knop op het frontje van de mobilofoon waarmee je een tooncode kan verzenden. Maar ik ben het met je eens, de echte logica of noodzaak van dit systeem kan ik ook niet verzinnen ;)

Citaat
Probleem is dan alleen de etherdiscipline, het onderling kunnen kwebbelen op het operationele kanaal zonder dat de AC dit weet en hier toestemming voor kan geven...Danku :D

Je weet dat we straks met C2000 vrijuit kunnen spreken binnen een gespreksgroep, zonder tussenkomst van de AC?  ;D ;D

In Noord-Holland Noord krijgt elke gemeente een eigen gespreksgroep. Brandweereenheden kunnen binnen die gespreksgroep onderling contact hebben zonder 'toestemming' of vrijgeven van het kanaal door de meldkamer. De kans is zelfs groot dat de meldkamer de betreffende groep niet eens uitluistert maar pas zal reageren als een eenheid een 'verzoek tot spraakcontact' doet via een knop op de mobilofoon of portofoon.

Zeeeeer groot voordeel hiervan is dat bevelvoerder(s) en OvD onderweg of ter plaatse bij een incident direct met elkaar kunnen communiceren (zonder dat een apart netwerkje ingesteld hoeft te worden).

Maarja, dit heeft niet zoveel meer met de 'uitstervende' 5-tooncodes te maken ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2004, 00:37:42
Je weet dat we straks met C2000 vrijuit kunnen spreken binnen een gespreksgroep, zonder tussenkomst van de AC?

Nee dat meen je niet? Wat een waanzin ;-) Maargoed, binnen een aparte gespreksgroep maakt het niet meer uit, C2000 kent wat dat betreft een dusdanige flexibiliteit dat anderen (en alarmeringen) niet gestoord kunnen worden door de onderlinge communicatie. Da's dus ook weer een vooruitgang ;)

In Noord-Holland Noord krijgt elke gemeente een eigen gespreksgroep. Brandweereenheden kunnen binnen die gespreksgroep onderling contact hebben zonder 'toestemming' of vrijgeven van het kanaal door de meldkamer. De kans is zelfs groot dat de meldkamer de betreffende groep niet eens uitluistert maar pas zal reageren als een eenheid een 'verzoek tot spraakcontact' doet via een knop op de mobilofoon of portofoon.

Zozo, het wordt allemaal steeds mooier. Zeker een ideetje van jou geweest? :)

Groeten, Peter.

Rene112

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 3 maart 2004, 21:08:50
Zozo, het wordt allemaal steeds mooier. Zeker een ideetje van jou geweest? :)

Ieder lid van de werkgroep (fleetmapping) heeft natuurlijk zijn steentje bijgedragen ;). De keuze was (alweer een ruim jaar geleden) tussen een gespreksgroep per incident, per OvD-gebied of per gemeente.

Bij een gespreksgroep per incident start het 1e incident in NHN in groep 1, het volgende incident in 2, het 3e in 3 etc. Wanneer incident 1 is afgesloten, gaat het eerstvolgende incident weer naar een vrijgekomen groep. Nadeel hiervan was onder meer dat je als korps niet een vaste gespreksgroep hebt bij incidenten.

Er is toen door de werkgroep voorgesteld om per gemeente (30 in NHN) een gespreksgroep aan te wijzen. Bij opschaling wordt vervolgens gebruik gemaakt van de gereserveerde groepen waarin alle commando- en logistieke functies zijn verwerkt (tot aan een incident waarbij 2 compagnieën tegelijk worden ingezet). E.e.a. natuurlijk conform de landelijke kaders.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Pager

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #13 Gepost op: 3 maart 2004, 22:22:38
Waneer gaat Noord-Holland Noord eigenlijk over op C2000 / P2000.

Groeten, André

Rene112

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 3 maart 2004, 23:39:35
Waneer gaat Noord-Holland Noord eigenlijk over op C2000 / P2000.

Groeten, André

Mijn laatste informatie is dat nog deze maand de keuze wordt gemaakt tussen : vlak voor of vlak na de zomer van dit jaar.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Pager

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #15 Gepost op: 4 maart 2004, 17:55:55
Duidelijk René, dit zal dan ongeveer gelijk zijn met Zaanstreek - Waterland.

Even terug komend op de gespreksgroepen. Iedere gemeente heeft zijn eigen groep. Als nu een AL of bijvoorbeeld een HV naar een andere gemeente moet voor ass. bij  een ongeval moet deze dan in zijn eigen groep blijven en wordt deze dan gekopeld aan de groep waar deze eenheid heen gaat ?.

Kunnen de porto`s van bijvoorbeeld de aanvalsploeg alleen werken in dmo of kunnen ze ook gebruikmaken van deze groepen ?.

Ik moet zeggen dat de opzet van iedere gemeente zijn eigen gespreksgroep niet zo slecht idee is. Kan zeer handig zijn denk maar als het weer eens echt gaat stormen. In de huidige situatie kom je er haast niet tussen.

Hebben jullie trouwens ook een apart groepje ( ik bedoel dan niet rmg-groepen ) voor contact met de ambu bij het afhijssen van een patient. Gebeurt nu vaak via de kleuren porto maar dat is met C2000 denk ik  ook over.

Groeten, André

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #16 Gepost op: 4 maart 2004, 20:29:25
Even terug komend op de gespreksgroepen. Iedere gemeente heeft zijn eigen groep. Als nu een AL of bijvoorbeeld een HV naar een andere gemeente moet voor ass. bij  een ongeval moet deze dan in zijn eigen groep blijven en wordt deze dan gekopeld aan de groep waar deze eenheid heen gaat ?

Lijkt mij enigzins onhandig, als er dan in die 2e gemeente iets gebeurt dan zitten zij automatisch gekoppeld aan die andere gemeente terwijl de uitrukken niets met elkaar te maken hebben. Lijkt mij verstandig dat elke mobilofoon / portofoon over alle regionale groepen beschikt en dat men in geval van dit soort (kleinschalige) bijstand schakelt naar de groep van de betreffende gemeente (korps).

Groeten, Peter.

Rene112

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 5 maart 2004, 10:06:34
Lijkt mij enigzins onhandig, als er dan in die 2e gemeente iets gebeurt dan zitten zij automatisch gekoppeld aan die andere gemeente terwijl de uitrukken niets met elkaar te maken hebben. Lijkt mij verstandig dat elke mobilofoon / portofoon over alle regionale groepen beschikt en dat men in geval van dit soort (kleinschalige) bijstand schakelt naar de groep van de betreffende gemeente (korps).

Groeten, Peter.

Ik ben niet op de hoogte van de allerlaatste stand van zaken van de techniek van het radiobediensysteem bij C2000. Maar circa een jaar geleden was het wachten op een functionaliteit waarbij de centralist een randapparaat vanuit de meldkamer in de juiste gespreksgroep kon plaatsen. Daarmee kunnen voertuigen die uitrukken (vanuit een andere gemeente) dus eenvoudig in de groep waar het incident zich afspeelt geplaatst worden.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

memvd

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #18 Gepost op: 27 maart 2004, 23:53:40
Het heeft uitsluitend te maken met de wijze waarop de mobilofoon of portofoon is geprogrammeerd. Je kunt het apparaat zodanig programmeren dat bij de eerste keer indrukken de 5-tvo meegestuurd wordt en vervolgens de eerste 20 seconden niet meer. Zodoende ontstaat er "rust" op het kanaal. De AC heeft immers het kanaal al opengezet om het gesprek te voeren. De 5-tvo fungeert als een gespreksaanvraag alsmede een identificatie van de eenheid. Mocht na een gesprek  binnen de 20 seconden wederom een gesprek nodig zijn dan dient de handmatige 5-tvo (die meestal onder een apart knopje onder de spreeksleutel zit of een aparte knop op de mobilofoon) te worden uitgestuurd. De centralist ziet (en hoort) de oproep weer binnenkomen en kan de frequentie openzetten.

Groetjes, Marc ;)

memvd

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #19 Gepost op: 27 maart 2004, 23:58:58
Mijn laatste informatie is dat nog deze maand de keuze wordt gemaakt tussen : vlak voor of vlak na de zomer van dit jaar.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Het laatste nieuws is de brandweer en ambulance NHN half oktober overgaan op C2000. De politie begint iets eerder omdat deze de mogelijkheid hebben om het analoge net aan het C2000 te koppelen.

Groeten, Marc