Tsja, het feit dat ik het niet ken komt omdat ik er totaal geen technische logica in kan vinden. Stel dat de eerste tooncode niet doorkomt, moet je dan een x-tijd wachten voordat je een nieuwe poging kunt wachten? Slechte zaak als je het mij vraagt, dan kun je de 5tvo beter onder een aparte knop zetten zoals sommige regio's ook hebben gedaan.
Los van de spreeksleutel zit er ook een knop op het frontje van de mobilofoon waarmee je een tooncode kan verzenden. Maar ik ben het met je eens, de echte logica of noodzaak van dit systeem kan ik ook niet verzinnen
Probleem is dan alleen de etherdiscipline, het onderling kunnen kwebbelen op het operationele kanaal zonder dat de AC dit weet en hier toestemming voor kan geven...Danku
Je weet dat we straks met C2000 vrijuit kunnen spreken binnen een gespreksgroep, zonder tussenkomst van de AC?
In Noord-Holland Noord krijgt elke gemeente een eigen gespreksgroep. Brandweereenheden kunnen binnen die gespreksgroep onderling contact hebben zonder 'toestemming' of vrijgeven van het kanaal door de meldkamer. De kans is zelfs groot dat de meldkamer de betreffende groep niet eens uitluistert maar pas zal reageren als een eenheid een 'verzoek tot spraakcontact' doet via een knop op de mobilofoon of portofoon.
Zeeeeer groot voordeel hiervan is dat bevelvoerder(s) en OvD onderweg of ter plaatse bij een incident direct met elkaar kunnen communiceren (zonder dat een apart netwerkje ingesteld hoeft te worden).
Maarja, dit heeft niet zoveel meer met de 'uitstervende' 5-tooncodes te maken
groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard