Drenkeling Waalkade - Nijmegen 25-10-2009

Auteur Topic: Drenkeling Waalkade - Nijmegen 25-10-2009  (gelezen 5480 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #30 Gepost op: 26 oktober 2009, 08:23:02
Binnen het uur is het redden daarna is het bergen. Je hebt dus binnen het uur nog een (redelijke) kans om het slachtoffer levend dan wel bewusteloos uit het water te krijgen. Na het uur zijn de kansen te klein en wordt het dus bergen. Dan kunnen wij ook doorkomen met een prio 2 of 3. en mag de politie of het leger de klus vaak afmaken. En de langere aanrijtijd heeft temaken met het omdraaien omdat de melding was dat de vrouw al uithet water was en later toch nog een prio 1 omdat ze een kind bij dr zou hebben.

gr Don crb


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #31 Gepost op: 26 oktober 2009, 08:25:43

Maar wat je zegt, de centjes hè...
En vergelijk dat dan met wat er bijvoorbeeld in Duitsland voor potentieel op een kazerne zit ::) :-X
Kennelijk vinden we dat in Nederland allemaal niet zo belangrijk.

Zo veel beter is de situatie in Duitsland niet hoor. De Duitsers hebben in aantallen inderdaad meer voertuigen en personeel. Dit zegt echter niets over de kwaliteit. In de meeste gevallen gaat het qua voertuigen meestal om “meer van hetzelfde”. De Duitsers hebben heel veel blusvoertuigen in allerhande variaties. Dat ziet er indrukwekkend uit maar of het effectief is durf ik te betwijfelen. Twee jaar geleden zijn we vanuit Noord- en Oost-Gelderland nog met een aantal dompelpompen naar Emmerich geweest om bijstand te verlenen bij een grote brand. De dichtstbijzijnde Duitse dompelpomp moest uit Duisburg komen. Dit ligt 70 km verderop…..

Daarbij komt dat de Duitse blusvoertuigen in sommige gevallen bijna antiek zijn. Voertuigen met bouwjaren uit de jaren 70 en 80 zijn niet ongebruikelijk. Sommige kleine korpsen beschikken zelfs nog over voertuigen uit de jaren 60! Bij de grotere (beroeps)korpsen is het beeld overigens vaak wel wat beter. Daar hebben ze vaak hypermodern materieel.

Wat ook gebruikelijk is bij de vrijwillige korpsen in Duitsland is dat ze bij ook bij kleine incidenten vaak met een overkill aan personeel en materieel ter plaatse komen. De vraag is hoe effectief dat allemaal is. Hier komt nog eens bij dat de Duitsers op een hele andere manier investeren in hun vrijwillige brandweerkorpsen. De vrijwilligers in Duitsland krijgen vaak maar weinig of soms zelfs niets vergoed. Ze doen alles compleet vrijwillig. Het enige geld dat wordt uitgekeerd gaat doorgaans naar de werkgever van de vrijwilliger. Die krijgt de uren gecompenseerd dat de vrijwilliger van zijn werk wordt weggeroepen. Als je dit met de situatie in Nederland vergelijkt dan begrijp je misschien hoe dat met die centjes zit….

Nog even over de Duitse duikteams. Voor wat betreft duikteams aan Duits zijde valt het bij ons in het grensgebied heel erg tegen. Er zijn bijna geen duikteams beschikbaar. Hierdoor heeft men de neiging om al snel een beroep te doen op onze eigen duikers.

Op het gebied van rampenbestrijding en grootschalig hulpverlening hebben de Duitsers het wel wat beter voor elkaar. Het Technisches Hilfswerk is daar een goed voorbeeld van.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #32 Gepost op: 26 oktober 2009, 08:31:28
In dit geval blijf ik het vreemd vinden dat de regiogrenzen nog steeds zo hard zijn. In Arnhem bevinden zich namelijk ook duikers. Deze duikers doen er ongeveer 20 minuten over om op de Waalkade te komen.

Te bizar voor woorden dat die niet gealarmeerd worden  :-X


jordy_

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 200
Reactie #33 Gepost op: 26 oktober 2009, 08:52:16
ik kon me herrinneren dat Korps ubbergen ook een duikteam had? Maar die zullen er wel niet meer zijn?


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #34 Gepost op: 26 oktober 2009, 10:20:56
over interregionale bijstand gesproken: volgens mij is dat bij de brandweer nog niet zo'n gemeengoed als bij de ambulancediensten. Maar er zou veel winst te behalen zijn denk ik. Tijd voor een onderzoekje?  ;D
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #35 Gepost op: 26 oktober 2009, 12:06:53
Zie m.b.t. interregionale bijstand de topic van vandaag over de grote brand iin Eemnes! Kijk dan even naar de locatie, de aangrenzende plaatsen en waar de eenheden vandaan kwamen!