Drenkeling Waalkade - Nijmegen 25-10-2009

Auteur Topic: Drenkeling Waalkade - Nijmegen 25-10-2009  (gelezen 5347 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 25 oktober 2009, 22:45:47
Mag ik de leden er weer aan herinneren dat, als je bezig bent een bericht te plaatsen en je krijgt een melding dat er voor je ook iemand wat geplaatst heeft, het misschien verstandig is om dat bericht even te bekijken... Ik heb al een aantal dubbele berichten verwijderd uit dit topic...  ;) ::)


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Reactie #21 Gepost op: 25 oktober 2009, 22:58:49
OmroepGelderland.nl
Citaat
Zoekactie op de Waal bij Nijmegen

NIJMEGEN - De brandweer en Rijkswaterstaat hebben zondagavond in de Waal bij Nijmegen gezocht naar een mogelijke drenkeling. Het vrachtverkeer op de rivier is tijdelijk stilgelegd.

Eerder op de avond werd een vrouw bij de Waalkade uit het water gehaald. Volgens haar was ook een vierjarig kind in het water gevallen. Later bleek dat die elders was.

De vrouw was onderkoeld en volgens de politie behoorlijk in de war. Ze is met een traumahelikopter afgevoerd. De vrouw was met behulp van een reddingsboei door omstanders op de kant getrokken.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 25 oktober 2009, 23:06:01
wel gek dat reddingsbrigade Culemborg wordt gewaarschuwd. Of heeft Nijmegen geen reddingsbrigade??

RB Culemborg is volgens mij de enige met een alarmploeg in die omgeving.
Maar misschien dat forumlid Rob van Munster daar uitsluitsel over kan / wil geven :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jordy_

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 200
Reactie #23 Gepost op: 25 oktober 2009, 23:15:38
heb net gehoord van de persvoorlichtster dat het 4jarige kind elders was, en dus niet te water is geraakt met de moeder.

wat mij wel opviel is de lange afstand van de duikteams naar nijmegen, maasbommel was er naar 40min en culemborg na 57min.
dit is absoluut geen kritiek alleen vind ik het persoonlijk vreemd dat er voor de regio nijmegen geen duikteam dichter in de buurt is,


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #24 Gepost op: 25 oktober 2009, 23:23:30
heb net gehoord van de persvoorlichtster dat het 4jarige kind elders was, en dus niet te water is geraakt met de moeder.

wat mij wel opviel is de lange afstand van de duikteams naar nijmegen, maasbommel was er naar 40min en culemborg na 57min.
dit is absoluut geen kritiek alleen vind ik het persoonlijk vreemd dat er voor de regio nijmegen geen duikteam dichter in de buurt is,


Een analyse van hoe vaak er in Nijmegen een tweede WO nodig is hè, kennelijk zal dat dan niet te vaak zijn. Kosten-baten, ook bij mensenlevens.
343, never forget.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 25 oktober 2009, 23:47:53
Een analyse van hoe vaak er in Nijmegen een tweede WO nodig is hè, kennelijk zal dat dan niet te vaak zijn. Kosten-baten, ook bij mensenlevens.

In dit geval is de eerste WO er dus na 40 minuten, als ik Jordy goed begrijp.
Nijmegen heeft zelf geen WO, althans niet wat ik kan opmaken uit de diverse websites.

Dat vind ik toch behoorlijk lang, en zeker van een middelgrote stad als Nijmegen (met behoorlijk wat waterpartijen) had ik wel verwacht dat deze zelf over een WO zouden beschikken.

Maar wat je zegt, de centjes hè...
En vergelijk dat dan met wat er bijvoorbeeld in Duitsland voor potentieel op een kazerne zit ::) :-X
Kennelijk vinden we dat in Nederland allemaal niet zo belangrijk.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 25 oktober 2009, 23:49:40
Als het inderdaad 40 minuten duurt dan kan je net zo goed direct de duikers van de politie laten komen voor berging... De brandweer heeft er dan niets meer te 'zoeken'...  :-X


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #27 Gepost op: 26 oktober 2009, 06:02:58
In dit geval blijf ik het vreemd vinden dat de regiogrenzen nog steeds zo hard zijn. In Arnhem bevinden zich namelijk ook duikers. Deze duikers doen er ongeveer 20 minuten over om op de Waalkade te komen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #28 Gepost op: 26 oktober 2009, 06:43:48
maar nijmegen heeft zijn eigen blusboot "de gelderland" is prioriteit aangegeven ipv vervoer gevaarlijke stoffen en aanvaringen. dan boven een duikteam.

op zich ook wel logisch wel is het ind vreemd dat er niet meer een regionale dekking is met de duikteams, maar jaa dat is bij ons in de regio ook erg slecht geregeld(brabant n-o) als wij een "eigen"duikteam moeten hebben zijn we denk ik 30/35 minuten verder. en aan de overkant van de maas zit er 1 die is als ze varen met 10 min t.p.

gelukkig hebben ze dat ook ontdekt binnen het korps en hebben we onlangs met dat duikteam samen geoefend om met elkaar bekent te worden.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #29 Gepost op: 26 oktober 2009, 07:31:03
RB Culemborg is volgens mij de enige met een alarmploeg in die omgeving.
Maar misschien dat forumlid Rob van Munster daar uitsluitsel over kan / wil geven :)
Goed Maarten.......In Gelderland Zuid worden de duikers van Culemborg (met die van Maasbommel) gealarmeerd. Dat zijn de enige duikteams van de regio. Wij (reddingsbrigade)worden meegealarmeerd. Je weet, als je op pad gaat, dat je gaat bergen en niet gaat redden. Om volledig te zijn: Nijmegen heeft wel een reddingsbrigade, maar die heeft geen uitrukfunctie.

Na de alarmering werden aanrijdende eenheden afbesteld. De vrouw was het water uit. Ook wij keerden terug. Tot we de melding via C2000 kregen dat er waarschijnlijk ook een kind in het water lag. Duikers en reddingsbrigade zijn toen alsnog TP gegaan. Toen wij op de Waalkade stonden kwam het bericht dat er geen kind in het water lag.