Wildwater Event, (MedicalRescue.NL@Prewolds Raften)

Auteur Topic: Wildwater Event, (MedicalRescue.NL@Prewolds Raften)  (gelezen 9026 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 1 november 2009, 13:50:40
Leuk dat je eerste bericht op dit forum een reactie op dit topic is...




Toevallig heb ik nog een paar foto's van een evenement  op dezelfde locatie maar dan een week eerder  :) . Volgens mij waren er gedurende dit evenement zo'n 3 man in outfit langs de baan, 1 of 2 mensen met blauw EHBO zwemvest en spullen bij de uitstroom.  Bij kanowedstrijden stond de eerste keer ook zo'n hele club klaar, dat is redelijk snel afgebouwd.

 Ik ben wel benieuwd hoe laat de rescue bij dat rafting-event klaar stond? Naar mijn ervaring wordt  s'ochtends de baan aangezet terwijl er dan pas na een paar uur EHBO en rescue staat en er iemand zwemvesten gaat uitdelen langs de baan. En tijdens de trainingsuren?


Hoe dat er dagelijks aan toe gaat, en bij andere evenementen weet ik niet.. Behalve wat me verteld is door personeel van DWD. Nu is het risico-profiel van een kanowedstrijd iets anders dan een raftwedstrijd (er liggen meer mensen gelijktijdig in het water, en een raft die uit de hoofdstroom komt, heeft een enorme kracht.), echter ik schrik wel een beetje van deze foto's...

Het is bij DWD niet toegestaan om zonder adequate persoonlijke beschermingsmiddelen naast de baan te staan..  Er staan overal borden met waarschuwingen en in de reglementen staat uitgebreide waarschuwingen.  Ons Safety-team hadde bevoegheid om zowel DWD eigen personeel, Management, Wedstrijd-organisatie, Coaches en publiek terug achter de hekken te sturen.. En dat hebben we ook zeer serieus gedaan... Onze incident-manager heeft tijdens de captainsbriefing daar nog duidelijk opgewezen.. En juist ook de directie van DWD en de wedstrijdorganisatie heeft daar flink op aangedrongen. Juist deze preventie maatregelen voorkomen juist enorme incidenten.  
Zeker in de wedstrijdsetting, maar in de normale commerciele settings overleef je een val in de baan zonder PBM niet..
Het verbaasd me echt dat er mensen zonder PBM zo dicht op de baan mochten komen, tijdens een kanowedstrijd..  Hoe dat met afspraken zit, met andere partijen die de gehele baan afhuren, weet ik niet.. Als een partij de hele baan afhuurt, moeten ze waarschijnlijk zelf ook zorgen voor de safety tijdens de activiteiten daar..  En blijkbaar is daar hier op bezuinigd en heeft DWD daarna zelf het heft in handen genomen door alsnog vesten en helmen uit te delen..

Tijdens het Pre-Wordls Raft Evenement, waren we 1 uur voor de pompen aangaan aanwezig, en voerde we een saftety check uit op de baan, omdat de configuratie van de baan erg anders was dan tijdens andere evenementen..  Pas na de activiteiten op de baan in zijn wedstrijd configuratie zijn gestaakt zijn we weer weg geweest..
Op de vrijdag en de zaterdag is de baan een paar keer omgebouwd naar commerciele setting,  en daar hebben we ook tijdens de commerciele setting een aantal keren geassisteerd bij incidenten.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 1 november 2009, 15:19:30
Via Facebook, nog een aantal leuke foto's gevonden van het evenement..







Zwempartij van Brazilie 3






Zwempartij van Teva Dames...  





Nog een paar foto uit Czechie
















roosmcd

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 1 november 2009, 22:03:41
Hoe dat er dagelijks aan toe gaat, en bij andere evenementen weet ik niet..

 Ik kom er ook niet dagelijks, vandaar dat ik het wel grappig vond foto's te zien van een ander evenement en hoe daar bepaalde dingen geregeld zijn.
  
Citaat
Zeker in de wedstrijdsetting, maar in de normale commerciele settings overleef je een val in de baan zonder PBM niet..

 Dat vind ik wel erg grof gesteld, je kunt best die baan afzwemmen zonder al te veel te raken. En nee, ik ga het niet voordoen :) .

Citaat
Het verbaasd me echt dat er mensen zonder PBM zo dicht op de baan mochten komen, tijdens een kanowedstrijd..  Hoe dat met afspraken zit, met andere partijen die de gehele baan afhuren, weet ik niet.. Als een partij de hele baan afhuurt, moeten ze waarschijnlijk zelf ook zorgen voor de safety tijdens de activiteiten daar..  En blijkbaar is daar hier op bezuinigd en heeft DWD daarna zelf het heft in handen genomen door alsnog vesten en helmen uit te delen..

 De wedstrijd was het "DWD open canoe slalom". Maar ik zal er nog eens een mailtje aan wagen. Heb je er bezwaar tegen als ik jouw foto's daarbij gebruik?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 1 november 2009, 22:52:19
Ik kom er ook niet dagelijks, vandaar dat ik het wel grappig vond foto's te zien van een ander evenement en hoe daar bepaalde dingen geregeld zijn.

De raftbond neemt dus veiligheid serieus en de mensen die ik ken bij DWD ook...

 
 Dat vind ik wel erg grof gesteld, je kunt best die baan afzwemmen zonder al te veel te raken. En nee, ik ga het niet voordoen :) .
Zelfs met de juist PBM is het al zeer pittig om de baan af te zwemmen..  Als wij er in 4 dagen toch zeer geoefende zwemmers met PBM moeten uitvissen, Zonder PBM is het niet te doen.. En ik ga je niet vragen om het te doen, want ik weet zeker dat je verzuipt.  Jij gaat toch niet kanooen zonder helm en vest..

De wedstrijd was het "DWD open canoe slalom". Maar ik zal er nog eens een mailtje aan wagen. Heb je er bezwaar tegen als ik jouw foto's daarbij gebruik?

Ik dacht dat de DWD open canoe slalom onder de verantwoordelijkheid van de NKB werd georganiseerd. Stel maar vragen over je eigen foto's.. want die zijn schokkender dan die van ons...  
Ik denk dat voor de kano deelnemers het risico-profiel niet veel groter is dan bij commerciele activiteiten. Echter dat het publiek zo dicht bij de baan mocht komen, vind ik verbazend.  Met rafts in een geconfigureerde baan met kustmatige eilandjes kan je eenvoudig gepinned worden..  Dat is een van de belangrijke reden dat er een uitgebreid saftety team aanwezig.


roosmcd

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 2 november 2009, 22:57:12
Zelfs met de juist PBM is het al zeer pittig om de baan af te zwemmen..  Als wij er in 4 dagen toch zeer geoefende zwemmers met PBM moeten uitvissen, Zonder PBM is het niet te doen..

 Dan zijn die zwemmers dus niet zeer geoefend  :) . Of wil je zeggen dat je ook je eigen mensen eruit hebt moeten vissen?

Citaat
Ik dacht dat de DWD open canoe slalom onder de verantwoordelijkheid van de NKB werd georganiseerd. Stel maar vragen over je eigen foto's.. want die zijn schokkender dan die van ons...  

 Tsja, dat verhaal heb ik al eens een keer verteld en ik weet wat hierop het antwoord is. Het gaat juist om de benadering, ik snap niet dat er zo'n verschil kan zijn. Of dat nu onder verantwoordelijkheid van de NKB of DWD gebeurd, maakt mij niet zo heel veel uit. Het lijkt mij dat er nog wel wat puntjes tot verbetering zijn.

Citaat
Ik denk dat voor de kano deelnemers het risico-profiel niet veel groter is dan bij commerciele activiteiten. Echter dat het publiek zo dicht bij de baan mocht komen, vind ik verbazend.  Met rafts in een geconfigureerde baan met kustmatige eilandjes kan je eenvoudig gepinned worden..  Dat is een van de belangrijke reden dat er een uitgebreid saftety team aanwezig.

 Dat is trouwens geen 'huis-tuin-en-keuken' publiek, maar vaarders, ouders, trainers etc.

 Ik heb in Engeland eens gesproken met de mensen die daar safety bij een vergelijkbare wedstrijd deden, belangrijkste punt waarom ze daar stonden was dat als er een C1 of C2 omgaat daar de vaarders vastgebonden in de kano zitten en problemen kunnen hebben met het losmaken van de sluitingen. Maar over het algemeen hoeft er niemand in actie te komen tijdens zo'n wedstrijd.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 2 november 2009, 23:27:11
Dan zijn die zwemmers dus niet zeer geoefend  :) . Of wil je zeggen dat je ook je eigen mensen eruit hebt moeten vissen?

Ik ken zeer geoefende zwemmers, van reddingsbrigades, die hier recreatieve setting, kwamen raften,  En die hebben we echt er uit moeten vissen... Ik stel voor dat je een keer zonder je kano, maar met PBM de baan even afzwemt.. grijns.. Ik kom wel kijken...
en als je kijkt dat zeer geoefende rafters, zich zelf nauwelijks konden redden en wel snappen wat offensief en defenief water zwemmen is, en weet dat je niet zomaar ergens moet gaan proberen te staan..

Tsja, dat verhaal heb ik al eens een keer verteld en ik weet wat hierop het antwoord is. Het gaat juist om de benadering, ik snap niet dat er zo'n verschil kan zijn. Of dat nu onder verantwoordelijkheid van de NKB of DWD gebeurd, maakt mij niet zo heel veel uit. Het lijkt mij dat er nog wel wat puntjes tot verbetering zijn.
Oowkee, je hebt wat mij betreft heb je saftey technische geheel gelijk.. Echter waar de verantwoordelijkheid op dat moment ligt, is voor een rechter wel van belang..

Dat is trouwens geen 'huis-tuin-en-keuken' publiek, maar vaarders, ouders, trainers etc.
De kunnen zich ook verstappen, en net ff in het water vallen... Dit is juist geheel kunstmatige baan, waarbij de passages zich erg snel op elkaar volgen

i
Ik heb in Engeland eens gesproken met de mensen die daar safety bij een vergelijkbare wedstrijd deden, belangrijkste punt waarom ze daar stonden was dat als er een C1 of C2 omgaat daar de vaarders vastgebonden in de kano zitten en problemen kunnen hebben met het losmaken van de sluitingen. Maar over het algemeen hoeft er niemand in actie te komen tijdens zo'n wedstrijd.

Als je kijkt dat we 50 keer hebben moeten ingrijpen in die vier dagen..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #16 Gepost op: 12 november 2009, 19:31:18
Kon het niet laten, het onderstaande is toch wel het echte werk.  O0

Jongen overleeft nacht tussen ijsberen

Een 17-jarige jongen is maandag na een hachelijke nacht gered van een ijsschots in het water van de Canadese Hudson Bay. Op het stuk ijs liepen tot overmaat van ramp ook twee ijsberen rond. Dat meldde een vertegenwoordiger van de Canadese overheid. De jongeman was samen met een oudere vriend aan het jagen bij Coral Harbor in de Nunavut-regio, toen de twee elkaar zondag uit het oog verloren en verdwaalden.
De jongen belandde uiteindelijk op de ijsschots die richting Noordelijke IJszee dreef en werd gevonden na een nachtelijke zoektocht met een vliegtuig.
Twee parachutisten landden op een nabijgelegen ijsschots en wisten de jongeman zwemmend en kruipend te bereiken.

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 11 juni 2010, 16:53:24
In de komende weken werken we weer toe naar het WRC2010..  De eerste keer dat er een echt wereldkampioenschap raften opDutch Water Dreams word georganiseerd..

Het team van Stichting MedicalRescue.NL en Rescue3 verzorgen de veiligheid op het evenement..  Dat betekend zondag opbouwen, en pas weer de volgende zondag weer afbreken..

7 dagen achtereen, met zowel de Jeugd Wk als gewone WK, gaat dat weer een hoop spannende momenten opleveren.  Dat word een flinke ruk voor de betrokken vrijwilligers..