Leuk dat je eerste bericht op dit forum een reactie op dit topic is...
Toevallig heb ik nog een paar foto's van een evenement op dezelfde locatie maar dan een week eerder . Volgens mij waren er gedurende dit evenement zo'n 3 man in outfit langs de baan, 1 of 2 mensen met blauw EHBO zwemvest en spullen bij de uitstroom. Bij kanowedstrijden stond de eerste keer ook zo'n hele club klaar, dat is redelijk snel afgebouwd. Ik ben wel benieuwd hoe laat de rescue bij dat rafting-event klaar stond? Naar mijn ervaring wordt s'ochtends de baan aangezet terwijl er dan pas na een paar uur EHBO en rescue staat en er iemand zwemvesten gaat uitdelen langs de baan. En tijdens de trainingsuren?Hoe dat er dagelijks aan toe gaat, en bij andere evenementen weet ik niet.. Behalve wat me verteld is door personeel van DWD. Nu is het risico-profiel van een kanowedstrijd iets anders dan een raftwedstrijd (er liggen meer mensen gelijktijdig in het water, en een raft die uit de hoofdstroom komt, heeft een enorme kracht.), echter ik schrik wel een beetje van deze foto's...
Het is bij DWD niet toegestaan om zonder adequate persoonlijke beschermingsmiddelen naast de baan te staan.. Er staan overal borden met waarschuwingen en in de reglementen staat uitgebreide waarschuwingen. Ons Safety-team hadde bevoegheid om zowel DWD eigen personeel, Management, Wedstrijd-organisatie, Coaches en publiek terug achter de hekken te sturen.. En dat hebben we ook zeer serieus gedaan... Onze incident-manager heeft tijdens de captainsbriefing daar nog duidelijk opgewezen.. En juist ook de directie van DWD en de wedstrijdorganisatie heeft daar flink op aangedrongen. Juist deze preventie maatregelen voorkomen juist enorme incidenten.
Zeker in de wedstrijdsetting, maar in de normale commerciele settings overleef je een val in de baan zonder PBM niet..
Het verbaasd me echt dat er mensen zonder PBM zo dicht op de baan mochten komen, tijdens een kanowedstrijd.. Hoe dat met afspraken zit, met andere partijen die de gehele baan afhuren, weet ik niet.. Als een partij de hele baan afhuurt, moeten ze waarschijnlijk zelf ook zorgen voor de safety tijdens de activiteiten daar.. En blijkbaar is daar hier op bezuinigd en heeft DWD daarna zelf het heft in handen genomen door alsnog vesten en helmen uit te delen..
Tijdens het Pre-Wordls Raft Evenement, waren we 1 uur voor de pompen aangaan aanwezig, en voerde we een saftety check uit op de baan, omdat de configuratie van de baan erg anders was dan tijdens andere evenementen.. Pas na de activiteiten op de baan in zijn wedstrijd configuratie zijn gestaakt zijn we weer weg geweest..
Op de vrijdag en de zaterdag is de baan een paar keer omgebouwd naar commerciele setting, en daar hebben we ook tijdens de commerciele setting een aantal keren geassisteerd bij incidenten.