Zwolle.De brandweer van Zwolle beschikt sinds gisteren over een eigen spoor-oefenlocatie. In de kazerne aan de Marsweg is een spoorbaan van enkele meters neergelegd waarop de brandweer met speciale aparatuur kan testen of de stroom van de bovenleiding af is. Zover bekend is dit de eerste en tot nu toe enige oefenlocatie in den lande waar dit onderdeel van calamiteitenbestrijding op het spoor geoefend kan worden.
De rails en en viertal betonnen onderliggers zijn een schenking van Prorail. De spoorbeheerder was bijzonder verrast door de vraag van Jos Stappenbelt, coördinator van de brandweer-opleidingen in Zwolle, om een stukje spoorbaan in de kazerne te krijgen. Maar er kon aan voldaan worden.
Stappenbelt legt uit waarom het stukje spoor zo belangrijk is. We hebben in Zwolle te maken met veel spoorbanen.
Als er zich een calamiteit voor doet volgen zowel de brandweer als Prorail een bepaalde procedure.
Onderdeel daarvan is dat de stroom van de bovenleiding af moet voordat we hulp kunnen verlenen of kunnen gaan blussen.
Als het signaal komt dat de stroom is afgesloten moeten we dat eerst testen.
Je moet immers zekerheid hebben, ook over eventuele reststroom.
Op de oefenlocatie die we nu in huis hebben kunnen we deze procedure die in brandweer-jargon de naam ruim uitschakelen heeft gekregen, oefenen.
Brandweer en Prorail hebben al eerder samen oefeningen gedaan, maar moesten dan steeds een plekje op een echte spoorbaan zoeken.
De nieuwe oefenlocatie biedt de mogelijkheid om de oefeninggen te intensiveren.
Zie voor foto´s en video:
www.destentor.nlBron: de Stentor dinsdag 18 mei 2010