Glucose gels of Glucose Sprays

Auteur Topic: Glucose gels of Glucose Sprays  (gelezen 9264 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 27 oktober 2009, 22:44:02
Voor het bestrijden van een Hypo, in een laat stadium zijn we op zoek naar goede snel opneembare glucose gel of een glucose spray..

Er schijnen prachtige en snelwerkende producten op de markt te zijn..

Zoals GlucoBurst Glucose Gel of een Glucose Rapid Spray

Als mensen er pas laat achter komen dat ze in een hypo zitten, kan je mogelijk snel hun glucose gehalte omhoog brengen..

Hebben jullie ervaring met dit soort producten ?




bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2009, 09:15:49
Ik ben enige tijd terug op de SEH geweest met een S.O. met een hypo. Daar hebben ze ook een glucose gel gegeven. Het S.O was nog wel goed aanspreekbaar.  De glucose gel werkte erg snel. Volgens mij was het merk van hypofit (http://www.hypiofit.nl).  Mijn indruk is dat het sneller en beter werkt dan b.v. de dextro tabletten.  Het is ideaal spul om in je verbandtas te hebben.



Edit: Link aangepast
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2009, 20:25:05
Dank je wel voor de informatie..

Spray Vitamins Sport Full Speed is een spray, die ook op de nederlandse markt werkt, en al via orale absorptie zou werken..   (vergelijk  baar met Nitro-spay)
Citaat
Full Speed spray is de energieverbeteraar. Gedurende lichamelijke inspanning, maar zeker bij duursporten is een constante stroom van energie vereist om de prestatie in stand te houden. Uitputting van de bloedsuikers door langdurige aerobice oefeningen resulteert in zuurstofarme ademhaling, gevolgd door ‘de muur’, een plotseling optredende aanval van vermoeidheid, bekend bij iedereen die bezig is met duursport. FullSpeed spray vult tijdens het sporten het lichaam aan met glucose en een de aminozuren leucine en valine. Hierdoor kan het de aanzet tot anaërobe ademhaling en de uitputting, bekend onder atleten als 'de muur', uitstellen. Spierkrampen die ontstaan door electrolietenuitputting, worden verminderd door de toevoeging van kalium en fosfor. Co-enzym Q10 kan een enorme verbetering in kracht en uithouding bewerkstelligen door een efficiënter gebruik van zuurstof te promoten

De orale absorptie van een spray zou sneller zijn, dan met een Glucose in de wangzak..
belangrijk nadeel is dat het duur is...


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #3 Gepost op: 1 november 2009, 14:01:53
Dank je wel voor de informatie..

Spray Vitamins Sport Full Speed is een spray, die ook op de nederlandse markt werkt, en al via orale absorptie zou werken..   (vergelijk  baar met Nitro-spay)
De orale absorptie van een spray zou sneller zijn, dan met een Glucose in de wangzak..
belangrijk nadeel is dat het duur is...

Hoe wil je dit gaan doen bij een patiënt die in een hypo is en nog wel aanspreekbaar? In de praktijk zien we regelmatig dat deze mensen niets willen om dat ze totaal niet in de gaten hebben dat ze in een hypo hebben. Wij moeten dan ook regelmatig iets overmacht gebruiken om er een naald in te krijgen. Zie met deze spray maar eens of iemand zijn mond open wil doen zodat jij de dosis spray kan geven. Ik geef je weinig kans. Wat betrefd de gel, is dit ook het zelfde verhaal.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 1 november 2009, 14:36:30
Hoe wil je dit gaan doen bij een patiënt die in een hypo is en nog wel aanspreekbaar? In de praktijk zien we regelmatig dat deze mensen niets willen om dat ze totaal niet in de gaten hebben dat ze in een hypo hebben. Wij moeten dan ook regelmatig iets overmacht gebruiken om er een naald in te krijgen. Zie met deze spray maar eens of iemand zijn mond open wil doen zodat jij de dosis spray kan geven. Ik geef je weinig kans. Wat betrefd de gel, is dit ook het zelfde verhaal.

Ik denk dat je gelijk hebt,  als iemand in een hypo zit, en echt niet wil, kunnen wij niet veel..., Overmacht is iets wat we zeker niet snel zullen en kunnen gebruiken...
Echter Dextro tabbetten zijn dan al helemaal een onmogelijkheid en met een Glucose Gel kan je net iets meer..,
 
Glucose Gels hebben een bredere eerste hulp toepassing, metname bij topsporters die volledig uitgeput zijn..


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #5 Gepost op: 2 november 2009, 11:46:44
Hoe wil je dit gaan doen bij een patiënt die in een hypo is en nog wel aanspreekbaar? In de praktijk zien we regelmatig dat deze mensen niets willen om dat ze totaal niet in de gaten hebben dat ze in een hypo hebben. Wij moeten dan ook regelmatig iets overmacht gebruiken om er een naald in te krijgen. Zie met deze spray maar eens of iemand zijn mond open wil doen zodat jij de dosis spray kan geven. Ik geef je weinig kans. Wat betrefd de gel, is dit ook het zelfde verhaal.

Als een slachtoffer zo ver is dan doe ik helemaal "niets" als EHBO-er ......... Dan is het tijd voor professionele hulp.

Persoonlijk vind ik een groot voordeel van glucose gel dat deze apart verpakt zijn. Als je de verpakking van de bekende Dextro tabletten open maakt kun je de niet gebruikte tabletten in principe meteen weggooien. Wat nog in de verpakking zit is dan binnen een paar dagen vergeeld en heeft een raar kleurtje. Deze kun je echt niet meer gebruiken.
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 2 november 2009, 12:37:18
Een tip van een collega van mij is de volgende :

http://www.aa-drink.com/aa-drink/producten/aadrinkribose.htm


Citaat
1. Glucose: de snelste suiker
Glucose is de primairebrandstof voor de cellen. Een duursporter heeft langdurig een hoogbloedsuikergehalte (de hoeveelheid glucose in het bloed) nodig om goedte kunnen blijven presteren. Maar voor iedere sporter geldt dat hetvan belang is om tijdens grote inspanningen te zorgen voor voldoendeglucose in het bloed. Een zakje AA Drink Energy Gel bevat 54,4 gramglucose.


2. Ribose: de energie aanjager
Deofficiële naam voor ribose is D-ribofuranose; dit is een eenvoudigevijfkoolstof suiker die gevonden wordt in elke cel van het menselijklichaam. Het is een essentiele bouwsteen van de energiemolecuul ATP.Om een zo hoog mogelijke lichamelijke prestatie te leveren moeten hethart, de spieren en de andere weefsels een gezonde hoeveelheid ATPhebben. Onder normale
omstandigheden is de beschikbaarheid vanRibose als bouwsteen voor het ATP geen probleem, maar wanneer het harten de spieren worden uitgedaagd door hoogspanning, heeft het lichaameen extra stoot ribose nodig om het ATP-niveau te herstellen. Dan neemje dus AA Drink Energy Gel: Daarna krijg je een sneller herstel van jeATP niveau door de ribose.

JE KUNT AA DRINK ENERGY GEL DUS ZOWEL TIJDENS ALS NA HET SPORTEN GEBRUIKEN!


3. Negen essentiële vitamines
AanAA Drink Energy Gel zijn de volgende essentiele vitamines toegevoegd:vitamine B1, vitamine B6, vitamine B12, vitamine C, vitamine E,biotine, niacine, pantotheenzuur, provitamine A, ... Vooral wanneer jedagelijks intensief traint, kan de behoefte van een aantal vitaminesverhoogd zijn. Een goede vitaminestatus in het lichaam is noodzakelijkom optimaal te presteren. Een tekort kan leiden tot een verminderdeconditie en dus tot prestatieverlies. In 1 zakje AA Drink Energy Gelzit 20 procent van de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) aan degenoemde vitamines.

Test
AA Drink Energy Gel is uitgetestdoor verschillende sportteams, waaronder het AA Cycling Team onderleiding van Leontien van Moorsel en het AA Drink Triathlon Team. Allesporters


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 11 november 2009, 18:16:15
toevallig werd ik getipped over nog tegen sportgel aan.   Powergel..



 per gel 41 g
 
Energie kJ (kcal)  455 (107)  
Eiwitten 0,0 g  
Koolhydraten 27,0 g  
Vetten 0,0 g  

echter een goede beschrijving hiervan heb ik nog niet gevonden.. en ik weet nog niet of deze geschikt is om een hypo op te lossen..

De snelle suikers hier zou zijn : Maltodextrine, fructose, ipv glucose, tja en dan heb ik me toch ff verder verdiepen.. :D

Citaat
Maltodextrine is een hoogwaardig koolhydraat. Het bestaat uit complexe glucose-polymeren en smaakt matig zoet.

Het is op dezelfde manier opgebouwd als zetmeel, maar bevat minder glucosedeeltjes per polymeer, waardoor maltodextrinen sneller door het lichaam opgenomen kunnen worden. Complexe koolhydraten worden sneller en beter opgenomen in het bloed en leveren daarmee energie op langere termijn en reguleren de bloedsuikerspiegel. Maltrodextrine kan gemaakt worden uit willekeurig welk zetmeel, bijvoorbeeld uit aardappelen of maïs. In Europa wordt het vaak uit graan gemaakt, en daarom kan maltodextrine soms gluten bevatten, wat ongunstig is voor mensen die lijden aan coeliakie.

Maltodextrine wordt als additief gebruikt in maïs-, aardappel- en tarwezetmeel en vooral in koffiemelkpoeders, puddingpoeders en sportdranken, maar ook in sommige snoepjes.

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Maltodextrine"

Dit even nagelezen te hebben,
het is dus polysacharide, dus meervoudige suikers, (glucose is een monosacharide) en moet echt in de maag worden omgezet tot suikers..
In tegenstelling tot bijvoorbeeld AA-Dink gel en Hypiofit..

En een nadeel is dat dit middel ook gluten bevat..

Dus mijn conclusie is, dit is niet te gebruiken als eerste hulp middel, of als Glucose Gel.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 11 november 2009, 18:34:57
Onze praktijk is tot op heden, Hypiofit en AA-Drink gel geven in ieder geval een zeer snelle enorme energie boost..

We zijn bezig met een praktijk test tussen Hypiofit en AA-Drink gel..


Hypiofit
AA-Drink

Meer volgt dus..


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #9 Gepost op: 11 november 2009, 22:47:09
Ik heb dus 2 van die Powerbar gel-verpakkingen in m'n EHBO-tas zitten. In sommige smaken zit echter ook veel caffeine, dus die zou ik dan weer niet geven maar het werkt in mijn ervaring best snel bij hypo's en blijft langer doorwerken dan gewone dextro's.

Probleem is dat je dit soort producten moeilijk kunt vergelijken doordat iedere diabetespatient zo anders reageert op glucose.


PS: En als mensen de smaak niet lekker vinden kun je het altijd nog rectaal geven O0  Okeeokee, ik bedoel alleen als het ECHT niet anders kan... :-X
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!