Glucose gels of Glucose Sprays

Auteur Topic: Glucose gels of Glucose Sprays  (gelezen 9257 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 11 november 2009, 23:11:59
Het voordeel van Hypiofit is dat het goedkoper is, sneller in de bloedbaan opgenomen word. En dat je een acute situatie al erg snel oplost...

Daarna kan iemand weer eten..  
De powerbar gel, wordt langzamer opgenomen, maar werkt wel langer, omdat er meervoudige suikers inzitten..  Deze moeten door de maag en dunne darm worden afgebroken tot een enkelvoudige suiker.   Een belangrijk nadeel van de Powerbar gel is dat er gluten in zitten..
Dat nadeel heeft Hypiofit weer niet..
Een belangrijk voordeel van hypiofit, is dat verpakking lekker compact is.


Tim Van de Cavey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #11 Gepost op: 6 december 2009, 12:48:06
Wat is er mis met caffeine?

Tijdje terug een Marokaanse oma die nog vlot aanspreekbaar was haar gycemie de hoogte ingeknald met een blikje red bull  8) Ze kreeg er waarempel vleugeljes van

Al die gels zijn gevaarlijk omdat me bij minder bewuste mensen nogal snel in verslikken, het is moeilijker te slikken. De sprays zijn veiliger (als ze niet in je klauwen bijten) maar duur en korter van houdbaarheid.
Emergency, Medical & Tactical - www.emtshop.be


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #12 Gepost op: 9 december 2009, 23:08:02
Ik begrijp de werking van die gels niet. Werken die dan door het mondslijmvlies?

De snelste oplossing lijkt mij een flink slok frisdrank. Dat staat stijf van de glucose. En vloeistoffen gaan voor een deel rechtstreeks de dunne darm in. Dus zolang er nog een slikreflex is en het SO zelf kan drinken ...

Maar misschien gebruiken jullie dit in een later stadium? ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 10 december 2009, 16:41:44
Ik begrijp de werking van die gels niet. Werken die dan door het mondslijmvlies?

De snelste oplossing lijkt mij een flink slok frisdrank. Dat staat stijf van de glucose. En vloeistoffen gaan voor een deel rechtstreeks de dunne darm in. Dus zolang er nog een slikreflex is en het SO zelf kan drinken ...

Maar misschien gebruiken jullie dit in een later stadium? ::)

Echte Glucose gels en sprays , worden in de wangzak al opgenomen..  Een Hypiofit kan in de wangzak gesmeerd worden, als iemand weg gezakt is..

Frisdranken werken vaak niet snel tenzij ze echt glucose (=Mono-sacharide)bevatten (zoals een AA-drink),  De meeste andere frisdranken bevatten mutli-sachariden, die eerst afgebroken moeten worden tot een mono-sacharid..

Nog mooier dan een gel zouden Glucose Spray's zijn.  Echter daar heb ik nog weinig nederlandse leveranciers voor gevonden..


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #14 Gepost op: 11 december 2009, 11:17:27
Met respect Rescue, maar frisdranken bestaan uit fructose (druivensuiker) gemaakt uit glucosestroop. Monosachariden dus.
Omdat fructose het zoetste smaakt en met enzymen uit (mais)zetmeel kan worden gemaakt.
Gewone suiker in cola is al lang verleden tijd.

glucosestroop is een uiterst kleverig goedje dat heel veel gebruikt wordt. En op zich houdbaar is door zijn grote suikergehalte. Meer industriele banketbakkers gebruiken emmers vol en het kost vrijwel niets. De enige reden om geld uit te geven aan glucose dat het handig verpakt kan zijn en makkelijk doseerbaar. Maar een kunststof wegwerpspuitje zonder naald (apotheek) en een beetje licht glucosestroop (banketbakker, goede drogist) werkt volgens mij ook uitstekend.

Als glucose niet te krijgen is: Je kunt ook de zachte vulling van een goedkope bonbon gebruiken. Deze vulling bestaat uit fructose met een smaakje.

bron: http://www.chem.vu.nl/en/Images/18121_4%20Suiker_tcm66-73595.pdf


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #15 Gepost op: 11 december 2009, 14:35:18
En cola in een verstuiver levert een aardige glucose spray op  ;)