Voetbal wedstrijd: onrustig in binnenstad - Amsterdam 22-10-2009

Auteur Topic: Voetbal wedstrijd: onrustig in binnenstad - Amsterdam 22-10-2009  (gelezen 4396 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2009, 23:00:51
ik stond net op de dam in amsterdam waar de ME een hoofdpost had met 10 busjes en ongeveer 15 ME ers te paard... Ineens kregen ze een spoedoproep en de heleboel ging met spoed weg (uiteraard gefilmd) ook twee andere wagens reden p1.... Politie en ME zijn in grote getale aanwezig...

Het eerste beloofde filmpje van de grote inzet:
(er volgt er nog zeker 1)
22/10/09 10 ME voertuigen rukken uit voor rellen Ajax Dinamo Zagreb!
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2009, 23:05:23
:D Ik dacht hee, applause van omstanders? Maar nee, het waren de knollen die erachteraan kwamen... O0

Leuk filmpie!


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2009, 23:19:35
22/10/09 ME en politie onderweg naar rellen wedstrijd Ajax - Dinamo Zagreb

En dit was eerder op de dag.. komt alles de GGD post in Amsterdam voorbij suizen...

:D Ik dacht hee, applause van omstanders? Maar nee, het waren de knollen die erachteraan kwamen... O0
Leuk filmpie!

Hahaha dank je wel  :P
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2009, 23:24:24
:D Ik dacht hee, applause van omstanders? Maar nee, het waren de knollen die erachteraan kwamen... O0

Leuk filmpie!

Gaaf filmpie.... maar waar zijn de zwaailichies voor de paardjes ??  ;D ;D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #24 Gepost op: 23 oktober 2009, 00:12:15
Alleen ''rellen''  ??? Zou het eerder ongeregeldheden noemen  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 23 oktober 2009, 12:18:24
Het was weer oorlog bij de Arena

23-10-09 11:47
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/265362/2009/10/23/Het-was-weer-oorlog-bij-de-Arena.dhtml

AMSTERDAM - Voor de ingang van het uitvak van de Arena staat een plukje Kroaten. Ze bakkeleien met een suppoost over de geldigheid van een toegangskaartje. Een paar van hen slenteren in de richting van de Ajaxaanhang.

Dan vliegt het eerste vuurwerk door de lucht. Uit het niets rennen tientallen Kroaten en Ajacieden op elkaar af. Blikjes en volle waterflessen vliegen over en weer, knalvuurwerk van het zwaardere soort ontploft tussen beide groepen, er wordt gegooid met molotovcocktails.

Een Ajacied krijgt een vuurbal tegen zijn been; hij en zijn maten slaan het vuur van zijn broek. De Kroaten en Ajacieden staan nu recht tegenover elkaar, twee meter ertussen. Over het plein klinkt "Kom dan, kankerlijers, kom dan" en de Kroatische equivalent daarvan. Een paar jongens springen in de frontlinie, er wordt geslagen en geschopt. Dan arriveert de politie. Paarden lopen hooligans omver, de ME met de lange lat begint de twee groepen te scheiden.

Ondertussen proberen de mensen die hier wel komen voor de wedstrijd van Ajax tegen Dinamo Zagreb (2-1), zo snel mogelijk de toegangspoorten in te komen. In de rij grijpt een jongetje van een jaar of zes, Ajaxshirt, Ajaxsjaal, Ajaxmuts, huilend de hand van zijn vader. Die vindt dat zijn zoon niet zo moet zeuren. "Kom op nou, joh." Het vaderlijk signaal: je wilt naar een potje voetbal of je wilt het niet.

De ware hooligan draagt geen sjaaltje en ook geen vlag. Hij komt niet voor het voetballen. Het is enkele uren voor aanvang van de wedstrijd Ajax tegen Dinamo Zagreb, maar een voetbalsfeertje hangt niet in de binnenstad. Geen zangkoren, geen joligheid, nauwelijks clubkleuren.

Wel veel jongens en mannen, donkere jacks of sweaters met capuchon, korte haren. De clichés kloppen. Overal op de Wallen heulen groepjes samen, ze smoezen, ze loeren.

Zolang ze niet praten, is nauwelijks zichtbaar wie hier de Ajacieden zijn en wie de Kroaten. ''Joden, Joden,'' galmt het over de gracht vanuit een coffeeshop. Dat zijn Ajacieden.

Een ME-busje draait over een brug over de Oudezijds Achterburgwal. Het is passen en meten, want er staan ook al vier agenten te paard op de brug. Een meisje in roze bikini zit eerste rang.

De enige opmerkelijke clubkleur is het groen van de politiehesjes en die zijn er overvloed. Na de laatste twee ontmoetingen tussen Ajax en Dinamo Zagreb is het wachten op een confrontatie.

Twee jaar geleden werden vijf Ajacied in Zagreb in elkaar geslagen en met traangas bespoten door mannen in bivakmutsen en tijdens de terugwedstrijd in Amsterdam werd de Dinamo-aanhang van harte uitgenodigd voor een revanche.

Die kwam er: 43 aanhoudingen, drie gewonde agenten. Beide supportersgroepen willen dat voetbalfeestje vandaag heel graag herhalen.

Een agent haalt een jongen bij zich. Of hij voortaan, als een politiepaard door een smalle steeg loopt, niet meer zijn sigaret bijna tegen de kont van het paard wil duwen.

De jongen: ''Dat was een geintje, maar u heeft absoluut gelijk. Ik zal  het niet meer doen. Nog een prettige avond verder.''

Rond vijf uur voert de ME de eerste charges uit. De Zeedijk en de Molensteeg worden even schoongeveegd en daarna stappen ze weer in busjes en scheuren weg. Even laten zien dat ze er zijn.

Honderden supporters zijn verspreid door de hele binnenstad, maar vooral op de Wallen en het Rembrandtplein naar elkaar op zoek en ze vinden elkaar uiteindelijk in de Warmoesstraat. Stenen vliegen door de straat, de ME voert opnieuw charges uit.

De Kroaten vluchten in café Durty Nelly in de Warmoesstraat en worden daar door de ME binnen gehouden.

Een groep Ajacieden is op de Oudezijds Achterburgwal in een sportcafé gevlucht. Terwijl om de hoek op de Zeedijk drie arrestanten worden afgevoerd, worden de hooligans één voor één het sportcafé uitgeleid, gefouilleerd en heengezonden. Een brug verder staan hun kameraden hen op te wachten.

''Tering, dit heb ik nog nooit meegemaakt,'' klagen er twee tegen elkaar. Een ander heeft er meer plezier in. De armen gespreid: ''Wat een feessie, hè.'' Daarna vraagt hij aan een politiepaard of die soms Bonfire heet.

De volgende beklaagt zich dat ze hem, kanker man, half hebben uitgekleed en gaat de Febo in voor een kroketje. Een milieubewuste hooli­gan levert zijn lege bierbeker af bij een agent op een paard.

Het gevecht wordt nog even onderling geanalyseerd, zoals dat gaat tijdens de derde helft. Dertig Kroaten stonden te wenken en uit te dagen en toen de Ajacieden erop af gingen, bleven er maar vier staan, de homo's. Een schop tegen het hoofd van een Kroaat, en nog een toen die al op de grond lag, en toen was het alweer afgelopen.

Het viel toch wat tegen, zo valt te proeven.

De politie spreekt van een 'rumoerige sfeer'.

Een woordvoerder: ''We waren goed geprepareerd en daardoor hebben we grotere rellen zeker weten te voorkomen.'' (HANS VAN DER BEEK)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 23 oktober 2009, 12:21:01
Nog twintig voetbalhooligans in cel

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/265316/2009/10/23/Nog-twintig-voetbalhooligans-in-cel.dhtml
23-10-09 10:47

AMSTERDAM - De politie houdt vrijdagochtend nog twintig voetbalsupporters vast die donderdagavond betrokken waren bij opstootjes in de Amsterdamse binnenstad in het kader van de voetbalwedstrijd Ajax-Dinamo Zagreb. In totaal arresteerde de politie 38 personen, onder wie 23 Kroaten, wegens het verstoren van de openbare orde, liet een woordvoerder weten.

De overige achttien personen konden donderdagavond al met een geldboete naar huis. De politie heeft verder een groep van 130 Kroatische voetbalfans in een bus enige tijd buiten de stadsgrenzen gezet, omdat ze niet in het bezit waren van een geldig kaartje voor de wedstrijd in de Amsterdam ArenA. (ANP)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 23 oktober 2009, 16:24:45
Alle hooligans op vrije voeten

http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/article/detail/439401/2009/10/23/Alle-hooligans-op-vrije-voeten.dhtml
23/10/09 15u19
 
AMSTERDAM - De politie heeft vrijdag alle voetbalsupporters heengezonden die donderdag betrokken waren bij opstootjes in de Amsterdamse binnenstad en de Amsterdam ArenA rond de voetbalwedstrijd Ajax-Dinamo Zagreb.

In totaal arresteerde de politie 38 personen, onder wie 23 Kroaten, wegens het verstoren van de openbare orde, liet een woordvoerder weten.

Alle relschoppers zijn met een geldboete of een dagvaarding naar huis gestuurd. De politie zette donderdagavond daarnaast nog een groep van 130 Kroatische voetbalfans in een bus enige tijd buiten de stadsgrenzen wegens ,,wanordelijkheden'', aldus de zegsman.

De gemeente had vooraf veiligheidsmaatregelen aangekondigd, omdat ze al rekening hield met confrontaties tussen de supporters van beide clubs. Volgens de politiewoordvoerder was dat maar goed ook, aangezien de mobiele eenheid behoorlijk wat opstootjes de kop heeft moeten indrukken. De goede voorbereiding en de grootschalige inzet van de politie in de stad hebben er volgens hem voor gezorgd dat er geen grotere rellen zijn uitgebroken. (ANP)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #28 Gepost op: 28 oktober 2009, 14:44:17
Cohen wil geen fans van Dinamo meer

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/10/28/281009_cohen.html
28-10-09  

Burgemeester Cohen van Amsterdam wil dat supporters van voetbalclub Dinamo Zagreb geen uitwedstrijden meer kunnen bezoeken. Hij heeft de UEFA gevraagd om een uitreisverbod voor de Kroatische voetbalsupporters.

Aanleiding voor het verzoek zijn de ongeregeldheden vorige week voorafgaand aan de wedstrijd Ajax-Dinamo Zagreb in Amsterdam.

Toen werden in de binnenstad tientallen voetbalsupporters opgepakt, nadat ze de confrontatie hadden gezocht met elkaar. Het was de tweede keer dat supporters van Dinamo Zagreb voor problemen zorgden.
Samen sterk in de hulpverlening!