15 mei 2012
CDA boos om mierenneuker-uitspraak Hoge Raad DEN HAAG - Het CDA is boos over een uitspraak van de Hoge Raad, die bepaalde dat het in bepaalde gevallen niet strafbaar is om een agent uit te maken voor mierenneuker. CDA-Kamerlid Coskun Çörüz gaat minister Ivo Opstelten van Justitie en Veiligheid om opheldering vragen.
De zaak draait om een man die veroordeeld is voor het beledigen van een agent, die hij mierenneuker had genoemd. De agent had zijn blikje bier afgepakt en weggegooid. De man was eerder al twee keer - zonder straf - door een rechter veroordeeld, maar was naar de Hoge Raad gestapt voor een principe-uitspraak.
„Onbegrijpelijk en erg ongelukkig”, zegt Çörüz. Hij wil daarmee geen oordeel uitspreken over de Hoge Raad, maar wel over de situatie die nu kan ontstaan. Het beleid om belediging, bedreiging en geweld tegen overheidsambtenaren strenger te straffen komt volgens hem in de knel door het arrest van de Hoge Raad.
„Dit kan leiden tot een tendens die absoluut verwerpelijk en normoverschrijdend is. Een agent is beschermd door de wet, één van de pilaren van onze rechtsstaat. Als je die al mierenneuker mag noemen, dan maak ik me grote zorgen over de bejegening van de leraar, de gevangenisbewaarder, de parkeerwachter en de medewerker van de sociale dienst. Ik hou mijn hart vast”, aldus Çörüz.
Het arrest doorkruist volgens hem de succesvolle aanpak om dubbel zo hoge straffen te eisen tegen mensen die zich misdragen ten opzichte van politiemensen of bijvoorbeeld ambulancepersoneel. Çörüz wil van Opstelten horen wat hij gaat doen om dat beleid overeind te houden en of er een gat in de wet gedicht moet worden. De CDA'er vreest zelf dat het arrest van de Hoge Raad iedereen die agenten wil uitschelden vrijbaan geeft.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/12135909/__CDA_boos_om_mierenneuker__.html"Foei toch, wat een stoute flik toch om zo maar iemand het blikje bier af te pakken en dan mag je er nog niks van zeggen".
Vlgs mij heeft de Hoge Raad die uitspraak op een blauwe maandag gemaakt..
Als het zo begint wordt het dweilen met de kraan open.