GRIP 3 Compagniebrand winkelcentrum - Stein 29-10-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Compagniebrand winkelcentrum - Stein 29-10-2009  (gelezen 38505 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #80 Gepost op: 29 oktober 2009, 19:48:29
En wat hadden die dan moeten doen?

Een omsingellende beweging maken rond het WC en de brand insluiten?

Of een massale binnenaanval? * mompelt iets over een scheepswerf  :-X *


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #81 Gepost op: 29 oktober 2009, 19:54:15
Op http://kazernemaastricht.nl ook nog eens 94 foto's



HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #82 Gepost op: 29 oktober 2009, 19:56:24
Hou mr op over die scheepswerf, ben er zelf ooggetuige van geweest.
Echter kan je elkaar idd voor de voeten lopen, maar ik zag een bijna lege parkeerplaats/weg voor die panden. Ik ben er zelf niet bij geweest, maar ik zou denken; hoe meer stralen op die huizen, hoe minder de kans op overslag?


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #83 Gepost op: 29 oktober 2009, 19:57:28
Weet iemand of er ook bijstand verleend is vanuit Belgie? Maasmechelen ligt vlak om de hoek.

Brandweer Maasmechelen is niet op het brandadres terplaatse geweest. In ieder geval niet voor 16:30 uur.
Ik heb wel een officier van brandweer Maasmechelen zien rondlopen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #84 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:26:37
Echter kan je elkaar idd voor de voeten lopen, maar ik zag een bijna lege parkeerplaats/weg voor die panden. Ik ben er zelf niet bij geweest, maar ik zou denken; hoe meer stralen op die huizen, hoe minder de kans op overslag?

Moet je er met de stralen wel bij kunnen. Wat ik opmaak ( let op: DB knabbelt weer vrolijk uiit de speculaaspot ) uit de video van brandweer zuid limburg, is dat de appartementen ten prooi vallen door vlamoverslag aan de achterzijde. Kan je daar qua worplengte wel komen? Misschien met een RV/HW/AL of -tig, maar vanaf de grond lijkt mij dat niet te doen.

Ik denk dat je het uit de klauwen lopen van deze brand echt moet zoeken in de bouw van het complex, de lay-uot en de brandvertragende ingrediënten.

Kan iemand ( Palmpie, U is wijs, U zoekt altijd zo goed op het WWW ) iets vertellen over de bouw van dit complex?

Overigens lijkt dit wel een kopie van de branden in de WC's van Krommenie en ( ik meen ) Zaandam. Gingen ook volledig plat.


Sheriam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
    • BookCrossing
Reactie #85 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:42:18
Dat de vissen niet zijn gered, verbaast me niet. Ik kom regelmatig in de dierenwinkel, en beeld me dan in, hoe we in geval van een brand de dieren zouden moeten redden. Een groot deel van de vogelkooien zit aan de wand vast, en vormt al een probleem. Het redden van (soms veel ) vissen is bijna helemaal ondoenlijk. Veel speciale vissen hebben warme bakken nodig, en zouden in een emmer met koud water al snel het loodje leggen. Jammer. Ik hoop dat ze niet teveel hebben geleden. In ieder geval 100+ punten voor die dierenliefhebster die het initiatief nam om alle andere dieren te redden. Een vrouw uit duizenden!

Je zou toch al een deel van de vissen kunnen redden door met een losse bak of emmertje een flinke schep uit een vol aquarium te nemen, met hun eigen water? En dan snel overbrengen naar iemand die aquaria en pompjes heeft (moet *ergens* op te trommelen zijn in deze tijd van mobile communicatie). Om ze allemaal 1 voor 1 er uit te vangen lijkt me inderdaad onmogelijk in zo'n korte tijd (waar zat de winkel trouwens ten opzichte van de brand? Zag 'm niet herkenbaar op de foto's dus zal wel meer naar het midden van het complex geweest zijn). Maar als er nog een beetje tijd was, denk ik dat ik wel een paar flinke scheppen met elke losse kom of bak van de plank genomen had... 't is als het verhaal van de zeesterren aan het strand, elke die je red is er toch eentje. Maar ik bedoel 't niet als kritiek op de dierenredster hoor, heel goed dat ze de rest van de dieren heeft weten te redden! En zoals gezegd, ik weet dus ook niet hoe dicht bij de brandhaard de dierenwinkel zat, kan best dat 't al harstikke link werd zodra ze de vogels/zoogdieren er uit hadden.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #86 Gepost op: 29 oktober 2009, 21:07:43
Wederom een nieuwe fotoserie toegevoegd met indrukwekkende foto's van bovenaf.
http://www.fvt-brandweerzuidlimburg.nl/joomla/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=37&Itemid=202
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #87 Gepost op: 29 oktober 2009, 22:29:09
Moet je er met de stralen wel bij kunnen. Wat ik opmaak ( let op: DB knabbelt weer vrolijk uiit de speculaaspot ) uit de video van brandweer zuid limburg, is dat de appartementen ten prooi vallen door vlamoverslag aan de achterzijde. Kan je daar qua worplengte wel komen? Misschien met een RV/HW/AL of -tig, maar vanaf de grond lijkt mij dat niet te doen.


Dit komt redelijk overheen met mijn indrukken. Wellicht was het een optie geweest om de scheidingsmuren aan de woningzijde nat te houden (dus in de woning zelf). Ik realiseer me dat dat zeer veel mankracht gekost zou hebben (TS per woning), lastig om vanachter de computer te bepalen of die manschappen nog op tijd aangerukt hadden kunnen worden.

Het lijkt me overigens zeker wel terecht dat het bejaardentehuis de eerste prioriteit gekregen heeft, maar het blijft erg vervelend voor de bewoners van die huizen die nu echt alles kwijt zijn...   :-\


Raoul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #88 Gepost op: 29 oktober 2009, 22:58:31
p2kflex
00:35:12 29-10-09-ALPHA-TEL. CONTACT MELDKAMER BRANDWEER
1005345BRW Parkstad Limburg (Piketfotograaf Foto en Videoteam district 3)


Foteuws!?

heb assistentie gevraagd via de AC. Daardoor deze alarmering.

Wat ik mij afvraag: de eerste melding spreekt van een binnenbrand. Was dit complex voorzien van een brandmeldsysteem?

Pand was voorzien van brandmeldsysteem, Maar tijdens de eerste 112meldingen die binnen kwamen via de RAC kwam er ook een OMS melding binnen. Hierop is gelijk middel gemaakt omdat men sprak van een uitslaande brand in winkelcentrum.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #89 Gepost op: 29 oktober 2009, 23:03:59
heb assistentie gevraagd via de AC. Daardoor deze alarmering.

Pand was voorzien van brandmeldsysteem, Maar tijdens de eerste 112meldingen die binnen kwamen via de RAC kwam er ook een OMS melding binnen. Hierop is gelijk middel gemaakt omdat men sprak van een uitslaande brand in winkelcentrum.

Raoul, ik weet niet waar de oms melding vandaan komt maar zie hier de eerste meldingen en die spreken niet van oms of iets van dien aard.

p2kflex
00:13:33 29-10-09GROUP-1BinnenbrandMiddel 2745 2892 HAALBRUGSKENSWEG STEI STEIN
MB1003099BRW Beek (korpsalarm)
MB1004602BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (ROvD)
MB1004620BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (HOvD District 1 en 2)
MB1005998BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (Monitorcode)
p2kflex
00:10:37 29-10-09GROUP-1Binnenbrand 2742 2753 2891 HAALBRUGSKENSWEG STEI STEIN
1003422BRW Geleen (SB/AL ploeg 2)
1003534BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (OvD Westelijke Mijnstreek)
1004800BRW Stein (Blusploeg 1)
1005998BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (Monitorcode)