Oasis of the Seas

Auteur Topic: Oasis of the Seas  (gelezen 18040 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Gepost op: 30 oktober 2009, 22:48:30
Ik ben benieuwd naar de meningen van de diverse takken van hulpverlening en sowieso naar meningen van forummers. Op diverse foto's die op het net circuleren is te zien dat er zowel aan stuurboord als aan bakboord veel reddingssloepen hangen, voor in geval van nood. Er schijnt ook een hypermodern brandblussysteem in te hangen. Maar bij echte calamiteiten, 6360 passagiers + 2100 bemanningsleden, maakt 8460 potentiële slachtoffers, mocht het ooit een keer echt misgaan...wie weet hoe het calamiteitenplan voor dit schip er ongeveer uitziet? Of uit zou moeten zien?
Ze is wel verschrikkelijk mooi en het is ongelofelijk wat zich allemaal aan boord bevindt....


http://www.marinebuzz.com/marinebuzzuploads/OasisoftheSeasWorldsLargestCruiseLinerLa_10069/oasis_of_the_seas1_3.jpg

http://www.marinebuzz.com/2008/11/22/oasis-of-the-seas-worlds-largest-cruise-liner-launched/

Oasis of the Seas grootste cruiseschip TURKU -  

Het grootste en duurste cruiseschip ter wereld is woensdag in de Finse haven Turku overgedragen aan rederij Royal Caribbean. Het schip Oasis of the Seas is 360 meter lang, 47 meter breed en zestien dekken hoog.

Honderden bouwvakkers zijn nog bezig om het schip klaar te maken voor de vaart. Vrijdag zal het schip de haven verlaten en vertrekken naar Fort Lauderdale in de Verenigde Staten. De eerste trip met passagiers zal in december plaatsvinden, met als bestemming Hawaï.

Op de Oasis of the Seas kunnen 6360 passagiers mee varen en 2100 bemanningsleden. De bouw kostte maar liefst 900 miljoen euro. Opmerkelijk is dat de schoorstenen van het schip in te schuiven zijn, zodat het vaartuig onder de meeste bruggen door kan varen.

www.telegraaf.nl




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2009, 22:54:58
Een werf in het Finse Turku heeft het grootste cruiseschip ter wereld, de 'Oasis of the Seas', aan zijn rederij Royal Caribbean International (RCI) overgedragen. De drijvende stad kon het terrein van de STX-werf echter niet zoals gepland midden deze week verlaten voor zijn eerste trans-Atlantische overtocht richting Florida.
 
360 meter lang
Ten vroegste vannacht zal het 360 meter lange schip afvaren, verklaarde een woordvoerster van de vroegere Aker-werf; hij noemde "het weer en de enorme mediabelangstelling" de ietwat vage redenen voor de verlating.
 
940 miljoen euro
Met bouwkosten van 940 miljoen euro behoort de 'Oasis of the Sea' ook tot de duurste cruiseschepen van de wereld. Bijna 6.300 passagiers en 2.165 bemanningsleden kunnen op de drijvende stad over de wereldzeeën dobberen. Op 16 dekken worden vele "ervaringswerelden" van de klimmuur over zwembaden tot basketbalveld en verschillende zalen voor musicals of ijsschaatsvoorstellingen aangeboden.
   :o ;D

Metershoge bomen
Voor het natuurgevoel op het stalen monster moeten echte metershoge bomen zorgen. Die komen echter pas na de aankomst in Florida aan boord, waar de eigenlijke doop op 30 november in de haven van Fort Lauderdale is gepland. Op de werf, die tot het Zuid-Koreaanse STX-concern behoort, zal ook nog een zusterschip van de 'Oasis of the Seas' gebouwd worden. (dpa/dea)

http://hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1022629/2009/10/29/Grootste-cruiseschip-ter-wereld-klaar-om-af-te-varen.dhtml


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2009, 23:02:36
Toen ik dat allemaal zo las moest ik meteen hieraan denken...  ;D

Citaat
Het schip gold als een "technisch wonder" en was uitgerust met volautomatisch sluitende deuren die tussen de 16 compartimenten waren geplaatst, zodat het schip door de media en de rederij werd bestempeld als "praktisch onzinkbaar".
Samen sterk in de hulpverlening!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2009, 23:05:30
Toen ik dat allemaal zo las moest ik meteen hieraan denken...  ;D

Ik denk jij niet alleen!  ;D

Stel, stel  dat dat brandblussysteem niet werkt, door schade, storing of wat dan ook. Dan heb je het over meer dan 8000 m/v die (wellicht in paniek, het merendeel) het schip moeten verlaten. En dan? Dan zit men in sloepjes middenop zee.(in het gunstigste geval) Dat zal een gigantische reddingsoperatie worden...
Of inderdaad, ze maakt water, net als dat ''onzinkbare schip'' the Titanic...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2009, 23:47:43
Je kan nog zoveel capaciteit in je reddingsboten hebben, als mensen het dek niet halen voor het schip onder is heb je een zwaar probleem. Lijkt me dan ook dat er een behoorlijk plan is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2009, 00:09:48
Volgens mij moet men de wet- en regelgeving volgen, die geldt in het land van herkomst van de reder. In dit geval is dat de VS (Florida).

Mijn ervaring vanuit de evenementenwereld is dat de Amerikanen heel strikt zijn met de veiligheid. Ik neem aan dat de Oasis daarom over een eigen hulpverleningsorganisatie zal gaan beschikken. Dat zal volgens de aldaar geldende wetgeving wel verplicht zijn.
Wel interessant eigenlijk. Wie heeft er zin om die wetgeving op te zoeken? ::)

Maar goed, dan heb je het nog over beheersbare incidenten. Als een groot incident plaatsvindt in een haven, kan de eigen hulpverleningsdienst de overheidsdiensten in ieder geval wegwijs maken.

Een groot incident op een grote plas water wordt denk ik een vervelend verhaal...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2009, 00:20:58
Citaat uit onderstaande link:

http://www.smh.com.au/travel/gigantic-worlds-largest-cruise-ship-nears-completion-20090923-g13i.html

''Other safety features include smoke and heat detectors and a Hi-Fog water mist fire-extinguishing system.

The ship will have three doctors, five nurses and one medical assistant on board.

It is equipped with 18 life boats – or "rescue vessels", as Wright prefers to call them – each with a toilet on board. "That's a first, I can assure you," he says.''

Vraag me trouwens ook af hoe de beveiliging daar geregeld is. De kapitein heeft sowieso een pistool, lijkt mij.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2009, 00:29:26
Effe speculaas knabelen...

Zit er nog ergens in het vooronder een goktent/ casino? ( kan me niet voorstellen dat het er niet is )

Dan kun je er donder opzeggen dat ze een eigen security ploeg hebben. En amerikaanse security zonder schietijzers is geen security.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2009, 01:27:44
Dan kun je er donder opzeggen dat ze een eigen security ploeg hebben. En amerikaanse security zonder schietijzers is geen security.

Die hebben ze sowieso wel. 't Is net een drijvend stadje. Met winkels, uitgaansgelegenheden etc, dus ook criminaliteit.

Hierbij nog een prachtfoto van de voorkant:



En op de site een prachtige foto-gallery:

Bron:  http://news.sky.com/skynews/Home/Business/Worlds-Biggest-Cruise-Liner-Oasis-Of-The-Seas-Announced-By-Royal-Caribbean/Media-Gallery/200806315011241?lpos=Business_News_in_Picture_Business_Region_5&lid=GALLERY_15011241_Worlds_Biggest_Cruise_Liner_Oasis_Of_The_Seas_Announced_By_Royal_Caribbean_


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2009, 02:03:07
Wel interessant eigenlijk. Wie heeft er zin om die wetgeving op te zoeken? ::)

Filmpje van het commandocentrum aan boord. (heb hier even geen geluid erbij maar ziet er uit als een goed filmpje)
Ik kan dus ook niet luisteren of men in het filmpje tijd besteed aan veiligheid en protocollen / calamiteitenplan o.i.d. Dat lees ik dan nog wel in de comments.  O0 Heb (nog niets over wetgeving kunnen vinden, maar ik neem aan dat je gelijk hebt v.w.b. de Amerikaanse wetgeving die men aan boord handhaaft. Ik neem aan dat het onder Amerikaanse vlag vaart, dan geldt het vlagbeginsel. Uiteraard geldt dat niet aan de wal in een ander land, wel aan boord.

Edit: krijg het filmpje helaas niet geplaatst...

Hierbij dan maar de link, klik op ''Star center'' voor the controll room;

http://www.oasisoftheseas.com/