En dat ook zeker. Je legt in RAW ook gewoon veel meer details (data) vast waardoor je nog veel meer kan bewerken.
Ik heb laatst voor de gein in zowel JPG (L) en RAW geschoten. Op mijn camera kan ik met 'beeldstijl' werken. Ik had deze ingesteld op 'landschap', dan krijg je levendige blauwe en groene kleuren en een scherp beeld.
De JPG wordt in de camera dus al bewerkt op die manier. De luchten zien er dan een stuk blauwer uit dan op de RAW foto. Maar met de nabewerking komt dat allemaal goed.
Wat tegenwoordig wel fijn is, is dat JPG in de nieuwere versies van de ACR ook als 'RAW' bewerkt kunnen worden. De witbalans kan je toch wat aanpassen en je kan ook met de schuifjes werken, al is het natuurlijk veel beperkter dan wanneer je echt in RAW zal schieten.
Voor diegene die het niet weten hoe je dat kan doen zal ik het even uitleggen.
Je gaat naar Bestand --> Openen als... --> er komt een 'Openen als...' scherm tevoorschijn. Je selecteert de foto die je wilt bewerken, maar dan nog niet op 'Openen' klikken.
Het is belangrijk dat je in 'Openen als' Camera Raw' selecteert. Zie het plaatje hieronder. Als het goed is moet de JPG nu in ACR geopend worden en kan je toch een klein beetje de boel als RAW bewerken, al is het dus maar wat beperkter als bij een RAW foto.