Ja, kan je ook met photoshop zoiets maken dat je de achtergrond een beetje vervaagt en een voertuig er dan een beetje uit laat springen...
Ja, dat kan.
Ik maak er zelf weinig gebruik van, ik probeer dat soort effecten door middel van goed instellen van de camera al te bereiken. Dus werken met de juiste diafragma instelling. Dat scheelt achteraf een hoop werk.
Maar om ontopic te gaan.
Wat ik doe, ik bewerk eerst de foto zoals ik hem hebben wil. Wanneer ik daarmee klaar ben maak ik een kopie van de achtergrondlaag (Ctrl + J). Dan ga ik naar 'Filter' en kies 'Vervagen'. Daar heb je een ruime keuze uit de diverse 'vervagingsmethodes'.
Zelf maak ik gebruik van 'Vage lens', deze geeft een vervaging die het meest overeenkomt met de vervaging die een lens maakt.
Wanneer je op 'Vage lens' geklikt hebt, opent een dialoogvenster waar je de verschillende dingen kan instellen. De waarde van de 'Straal' is hier het meest belangrijkst.
Verhoog de waarde zodat de achtergrond wat vaag wordt, maar dat je het onderwerp nog wel herkent. Klik dan op 'Ok'.
Als je een wat trage pc hebt, kan het even duren voor PS het berekend heeft, dus soms heb je een klein beetje geduld nodig.
De vage laag ga je nu achter een zwart masker verbergen. Op deze manier ga je aan het 'tekenen'. Het zwarte masker krijg je door 'Alt' ingedrukt de houden terwijl je op 'Laagmasker toevoegen' klikt.
Dat icoontje (rechthoekje met rondje erin) kan je rechtsonder vinden in je lagen-palet (zie zwarte pijl in afbeelding).
In eerste instantie was je foto vaag, maar door het masker wordt deze vage laag verborgen.
Druk nu op de 'x' om de voorgrondkleur op wit in te stellen en druk dan op 'b' om het penseel te selecteren. Nu kan je beginnen met tekenen. Je maakt de vage laag die eerst verborgen was weer zichtbaar. Op deze manier kan je dus de dingen vervagen die je wilt vervagen.
Wanneer je dichtbij een onderwerp bent gebruik je een klein penseel zodat je nauwkeurig kan werken. De grotere oppervlaktes kan je doen met een groter penseel. Het penseel kan je bovenin het menu groter en kleiner maken, maar ook met de sneltoetsen '[' en ']'
Mocht je een fout maken, dan kan je dat herstellen door op de 'x' te drukken (je voorgrondkleur wordt dan zwart). Dan teken je er weer overheen en corrigeer je het weer. Wanneer je het gecorrigeerd hebt, druk je weer op 'x' zodat de voorgrondkleur weer wit wordt en dan kan je weer verder met tekenen.
Als je dichterbij de voorgrond van het onderwerp komt, dien je de dekking aan te passen om het zo natuurgetrouw te krijgen. Het kan zijn dat je dus even meerdere percentages dekking moet gebruiken. Deze dekkingspercentages kan je boven in je scherm instellen, in de optiebalk van het penseel (rode pijl in afbeelding).
Wanneer je klaar bent kijk je even rustig naar de foto. Is het precies goed of heb ik toch teveel vervaagd? Als je vind dat de achtergrond te vervaagd is, kan je altijd nog de de dekking van de hele laag verlagen. Dat vind je rechts bovenin in je lagen-palet (blauwe pijl in afbeelding). Daar kan je de dekking voor de gehele laag nog iets aanpassen.
Ben je tevreden over de vervaging, voeg dan de lagen samen. Klik dan op de kleine driehoek aan de rechter bovenkant van je lagen-palet en kies ' Een laag maken'.
Op deze manier kan je dus je achtergrond vervagen.