Ik vind dat de lichtbalken slechter zichtbaar zijn en de sirenes zijn over het algemeen slechter hoorbaar.
Waarom slechter zichtbaar?De heldere lenzen in de nieuwe goedgekeurde LED balken zijn overdag zeer slecht te zien, hoe dit komt is mij een raadsel, maar ik denk dat het te maken heeft met de inval van het zonlicht in de balken. Misschien dat de heldere lenzen het zonlicht teveel doorlaten of weerkaatsen?
Bij sommige lichtbalken met heldere lenzen lijkt het haast wel of de LEDs wit licht uitstralen i.p.v. blauw licht
De Premier Hazard Lomax bijvoorbeeld, deze balk heb ik eindelijk op de IVIC mogen aanschouwen en later ook op een voertuig met Prio 1, en ik vind dat deze balk toch wel de kroon spant als het om slecht zichtbare lichtbalken gaat. Dit geldt uiteraard voor overdag en niet 's nachts.
De blauwe balken zijn daarintegen wel redelijk zichtbaar, alleen zijn naar mijn mening in een aantal balken de LEDs niet fel genoeg, maar daar valt natuurlijk over te discussieren
Waarom slechter hoorbaar?De nieuwe toonhoogtes zijn een stuk lager dan de oude tonen, en soms kan je door de lage tonen van het motorgeluid van het voertuig waar je je in/op bevind de sirene niet horen. Als de radio aanstaat in de auto is het al helemaal niet te horen. Op straat in de stad hoor je de meeste lage tonen minder goed naar mijn mening, omdat er zoveel omgevingsgeluid is.
Er zitten een paar nieuwe 2 tonen tussen die je wel goed kan horen(op 1 van de ziekenauto's van Sneek zit een goede), dus niet alles is slecht
Speaker problemenNa enkele verhalen van hulpverleners en zelfs een producent kan ik concluderen dat de nieuwe 2 toon te hard is en te lage tonen produceert voor de meeste speakers met als gevolg dat ze regelmatig kapot gaan en vervangen moeten worden, dit komt omdat de speakers de lagere tonen niet aankunnen, deze zijn gemaakt voor hogere tonen, heb ik mij laten vertellen. De tonen van de nieuwe 2 toon zouden moeten worden afgespeeld door een subwoofer-achtige speaker. Maar dit past natuurlijk nooit op een hulpverleningsvoertuig...
Ik denk persoonlijk dat de producenten van speakers niet speciaal een speaker gaan ontwerpen die aan de Nederlandse eisen voldoet, omdat de Nederlandse markt simpelweg te klein is.
Groetjes
Neet