Poll : Nieuwe signaleringseisen

Auteur Topic: Poll : Nieuwe signaleringseisen  (gelezen 21479 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 31 oktober 2009, 19:10:03
De nieuwe signaleringen (nieuwe frequentie's van de sirene en nieuwe eisen qua signalering) komen nu overal in de diverse regio's een beetje ''los'', wat vinden jullie er van?

Reactie's zijn overigens ook welkom ::)


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1 Gepost op: 1 november 2009, 12:22:14
Vooral het oranje vind ik een welkome toevoeging. Het draagt m.i. wel bij aan het creëren van een rustiger straatbeeld.
Ik denk dat veel meer weggebruikers naar blauw gaan kijken naaar oranje.
Bovendien is de sirene duidelijker (behalve bij de brandweer, die was al luid). En dat je nu het verschil niet meer kan horen maakt voor mij niets uit.


112RW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #2 Gepost op: 2 november 2009, 13:40:47
De sirene is even wennen. Wel harder niet meer zo scherp. Als het de nieuwe sirene is die op het voertuig zit.  :-\
De led-verlichting op het dak en in de grill is prima zichtbaar.
De alternerende koplampen (groot licht) is een prima aanvulling. Omdat de grill-flitsers vrijwel naast en op dezelfde hoogte als de koplampen zitten (VW Transporter) is het voor mede weggebruikers duidelijk te zien dat het een hulpverleningsvoertuig betreft. De koplampen gaan alternerend en niet simultaan. Dat is prima zodat weggebruikers niet denken dat een opgefokte bestuurder achter ze zit.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 2 november 2009, 23:02:32
Stemmen gaat nog een beetje matig ....

Persoonlijk heb ik op ''Nee'' gestemd.
De opvallende flitspatronen mogen niet meer, het alterneren van de koplampen ook niet.
De nieuwe optische signalering op vooral ambulance's is zéér slecht zichtbaar en ik vind de sirene ook zéér slecht hoorbaar. Volume 8 op de radio en je hoort de ambu in de stad al niet meer.

De oranje regel vind ik wel goed, het toestaan van de knipperende koplampen ook alleen zou dit juist in het ''oude'' patroontje moeten, opvallend als zijnde knipperpatroon en niet als ''opgewonden standje''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #4 Gepost op: 2 november 2009, 23:05:46
Inderdaad, de balkjes van de gele A'damse GGD's zijn vooral van voren slecht zichtbaar. Maar hier in NHN gebruiken we die niet, op 'onze' Sprinters zitter goed volle ledbalken.


112RW

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #5 Gepost op: 2 november 2009, 23:08:55
...het toestaan van de knipperende koplampen ook alleen zou dit juist in het ''oude'' patroontje moeten, opvallend als zijnde knipperpatroon en niet als ''opgewonden standje''

Wat is dan het "oude" patroon? Zoals vele ambu's? Een aantal malen alternerend, vervolgens een aantal malen simultaan, enz? Het juist laten alterneren lijkt mij de beste manier om niet als "opgewonden standje" gezien te worden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 2 november 2009, 23:15:54
De nieuwe signaleringen (nieuwe frequentie's van de sirene en nieuwe eisen qua signalering) komen nu overal in de diverse regio's een beetje ''los'', wat vinden jullie er van?

Reactie's zijn overigens ook welkom ::)

Wat is het verschil exact met nieuwe en oude signalering? Ik weet van de 3-en 2 tonen, ik herinner me iets van ''alleen geel licht bij incidenten ter plaatse'' maar voor de rest is alle info welkom..

M.a.w: wat zijn de verschillen met ''oud en nieuw'' precies?

Vooruitlopend hierop: blauw en herrie = plaatsmaken.
En ik ben van mening dat ''met groot licht seinen, om en om, meer waarde heeft als blauw licht...niet altijd, maar met name voor diegenen die te weinig ''spiegelen''.. Heet dat ''alterneren''?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 2 november 2009, 23:20:40
Wat is het verschil exact met nieuwe en oude signalering? Ik weet van de 3-en 2 tonen, ik herinner me iets van ''alleen geel licht bij incidenten ter plaatse'' maar voor de rest is alle info welkom..

M.a.w: wat zijn de verschillen met ''oud en nieuw'' precies?

Vooruitlopend hierop: blauw en herrie = plaatsmaken.
En ik ben van mening dat ''met groot licht seinen, om en om, meer waarde heeft als blauw licht...niet altijd, maar met name voor diegenen die te weinig ''spiegelen''.. Heet dat ''alterneren''?


Mooi voorbeeld van Blauwie, de nieuwe zijn geel, de oude zijn wit/oranje

Afgelopen donderdag ook eens naar Amsterdam afgereisd om een aantal mooie filmpjes te maken!

A1 Ambu 13-101 onwel, Amsterdam

A1 13-101 voor een onwel melding in Amsterdam (nieuwe vage sirene)



A1 Ambu 13-119 onwel Amsterdam

A1 13-119 voor een onwel melding in Amsterdam (nieuwe sirene)



A1 Ambu 13-111 ongeval, Amsterdam

A1 13-111 voor een ongeval in Amsterdam
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #8 Gepost op: 2 november 2009, 23:33:29
Alterneren: om en om.
Simultaan: gelijk.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 2 november 2009, 23:38:13
Alterneren heeft mijn voorkeur, om eerder genoemde reden. Voor de rest; blauw en herrie is plaats maken...en ik vind dat ambu's geel moeten zijn. Dus wat moet ik stemmen?  ;D
Hoe harder hoe beter..jammer dat de 3-toon verdwijnt, dat wel. Vroegah hoorde je van afstand wie of wat eraan kwam...
Tegenwoordig kan het MMT, huisarts, busje van de brandweer, rapid-responder van de ambu, kan het alles zijn, of een van de motoren..je hoort het verschil toch niet meer..