Poll : Nieuwe signaleringseisen

Auteur Topic: Poll : Nieuwe signaleringseisen  (gelezen 21491 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #40 Gepost op: 16 november 2011, 14:47:49
En inmiddels al weer ruim een jaar verder. Ik heb mijn mening nog nauwelijks veranderd, er zijn veel voertuigen beter geworden qua signalering maar er zijn ook zeker net zo veel voertuigen die een stap terug hebben gedaan qua felheid van de lichten of hoorbaarheid van de sirene.
Als ik alle nieuwsberichten in de gaten houdt lijkt het ook wel alsof aanrijdingen met hulpverleners onderweg naar een melding niet minder worden. Nu kan dat enerzijds door het rijgedrag van de hulpverleners komen, maar ik denk dat ook zeker het simpelweg ''niet horen of zien'' een grote factor is ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 16 november 2011, 16:51:10
En inmiddels al weer ruim een jaar verder. Ik heb mijn mening nog nauwelijks veranderd.
Daar kan ik mij aardig bij aansluiten.


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #42 Gepost op: 16 november 2011, 17:38:33
Ik vind het eerder verwarrender geworden.

Vroeger kon je eerdere hulpdienst "herkennen" aan de sirene die ze voerden. (uitzonderingen daargelaten)
Nu lijkt het soms net of er een politiemotor aankomt terwijl er dan een paar tellen later een ambu om de hoek komt zeilen....
Ach tja...we moeten het er maar mee doen.


Voordeel van de signaleringseisen vind ik wel dat er verplicht amber bij is gekomen. Een hoop politie korpsen hadden dat niet en ik denk dat ze dat gezien de centen kwestie ook niet hadden gedaan zonder de verplichting.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #43 Gepost op: 16 november 2011, 20:21:03
Ach, ik stond laatst nog rechts voorgesorteerd als er links van mij plots een noodhulpauto die ik regelmatig rij langs komt. Ik had hem wel zien aankomen (kwestie van spiegelen) maar de sirene hoorde ik pas vlak bij mij en dat terwijl ik stil stond. Doet je wel even herinneren dat je de sirene ook gewoon verrekte slecht hoort terwijl ik altijd dacht dat hij best luid was..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #44 Gepost op: 16 november 2011, 20:52:39
Voordeel van de signaleringseisen vind ik wel dat er verplicht amber bij is gekomen. Een hoop politie korpsen hadden dat niet en ik denk dat ze dat gezien de centen kwestie ook niet hadden gedaan zonder de verplichting.

Helemaal met je eens, echter had ik gehoopt dat er (veel) meer knipperende koplampen en andere opvallende dingen voor terug zouden komen. De eisen zijn volgens mij ooit gemaakt met de bedoeling er een minima aan te stellen (geen TS met één zwaailampje), maar het is een beetje een maximum geworden wat er weer als resultaat heeft dat er diverse diensten lampen in hebben geleverd.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #45 Gepost op: 1 december 2011, 23:45:56
Ik vind het eerder verwarrender geworden.

Vroeger kon je eerdere hulpdienst "herkennen" aan de sirene die ze voerden. (uitzonderingen daargelaten)
Nu lijkt het soms net of er een politiemotor aankomt terwijl er dan een paar tellen later een ambu om de hoek komt zeilen....
Ach tja...we moeten het er maar mee doen.


Voordeel van de signaleringseisen vind ik wel dat er verplicht amber bij is gekomen. Een hoop politie korpsen hadden dat niet en ik denk dat ze dat gezien de centen kwestie ook niet hadden gedaan zonder de verplichting.

Over het herkennen, ik heb er zelf eerlijk gezegd nog geen 1x gehad dat ik dacht van er komt politie aan en dat het dan een ambu bleek te zijn of andersom. Maar buiten dat om, zou het ook niet uit moeten maken wat er aan komt rijden. Zolang je maar hoort dat er iets aan komt en er naar gaat handelen :p

En over dat amber, ik vind het zeker goed dat dit verplicht is, en ik gebruik het zelf ook echt wel bij een incident. Wij hebben dan wel gelukkig de amber goed verwerkt in de lichtbalken zitten, maar de politie auto's in de regio hebben zo'n pitje boven op de lichtbalk. Heb ook maar 1x meegemaakt dat een agent deze pit aan had op de snelweg, de rest gebruikt nog gewoon de blauwe lampen.

Helemaal met je eens, echter had ik gehoopt dat er (veel) meer knipperende koplampen en andere opvallende dingen voor terug zouden komen.


Ja, dit had ik ook graag in onze voertuigen gezien!! Ik ben nu zelf als een idioot aan het seinen wanneer ik een prio 1 rij :p


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #46 Gepost op: 2 december 2011, 08:46:50
En over dat amber, ik vind het zeker goed dat dit verplicht is, en ik gebruik het zelf ook echt wel bij een incident. Wij hebben dan wel gelukkig de amber goed verwerkt in de lichtbalken zitten, maar de politie auto's in de regio hebben zo'n pitje boven op de lichtbalk. Heb ook maar 1x meegemaakt dat een agent deze pit aan had op de snelweg, de rest gebruikt nog gewoon de blauwe lampen.
Dat ene kleine amber pitje op veel balken is dan ook erg zielig vergeleken bij de lichtopbrengst van het blauwe gedeelte, en schijnt (do forgive the pun) meer een alibifunctie te vervullen. Kan me best voorstellen dat het gebruik van amber toeneemt als het aantal balken met geïntegreerd amber toeneemt...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #47 Gepost op: 2 december 2011, 10:32:29
Ik vraag me dan altijd af waarom je zou moeten herkennen welke dienst er aan komt.. Je hoort een sirene, dan zou je naar mijn mening moeten schakelen naar "Hulpverleningsvoertuig met OGS=voorrangsvoertuig=Zo opstellen dat  het voertuig mij hoe dan ook kan passeren. Omgeving scannen en proberen te traceren, en duidelijk blijven naar de andere weggebruikers wat je gaat doen. Wat voor voertuig er dan langs moet interesseert me eigenlijk geen biet.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #48 Gepost op: 2 december 2011, 10:43:28
Het gaat om een verwachting;
Een zware brandweerhoorn geeft aan dat er een grote rode brandweerauto langs wilt. Ik kan me voorstellen dat men onbewust meer ruimte maakt voor een martinhoorn, dan een hoge elektrische sirene die men kent van de politiemotoren. Een ambulance herkende je dan weer aan de drietoon, waardoor je weet dat er een ambulance langs moet van een bestelbusjes formaat.
Ben het met je eens dat het niet uit zou moeten maken, maar misschien iets uit het 'onderbewustzijn'?


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #49 Gepost op: 2 december 2011, 11:10:30
Ik vraag me dan altijd af waarom je zou moeten herkennen welke dienst er aan komt.. Je hoort een sirene, dan zou je naar mijn mening moeten schakelen naar "Hulpverleningsvoertuig met OGS=voorrangsvoertuig=Zo opstellen dat  het voertuig mij hoe dan ook kan passeren. Omgeving scannen en proberen te traceren, en duidelijk blijven naar de andere weggebruikers wat je gaat doen. Wat voor voertuig er dan langs moet interesseert me eigenlijk geen biet.

Daar gaat het mij eigenlijk niet om. Volgens mij was het de bedoeling dat met de komst van de nieuwe signaleringseisen alles éénduidiger zou worden.
Volgens mij is dat niet het geval.

Bij ons in het district rijden 3 dezelfde noodhulp voertuigen rond, bij alle 3 komt er een ander geluid uit. Let wel deze zijn allemaal in gebruik genomen nadat de nieuwe signaleringseis verplicht werd. Bij diverse nieuw in gebruik genomen brandweervoertuigen en ambulance`s is dit hetzelfde.

Vóór de nieuwe signaleringseis vond ik het éénduidig. De poltitie had één soort sirene, de ambu de drietoon en de brandweer had of de luchthoorn of een electrische hoorn.
Maargoed....het is nu eenmaal ingevoerd.