Alcohol en uitrukken

Auteur Topic: Alcohol en uitrukken  (gelezen 7435 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 8 december 2010, 21:39:20
Ook elke dag stappen weer mensen in auto's die te veel gedronken hebben. Meestal hebben ze het gevoel dat het allemaal best wel kan. Vrijwilligers zijn soms net mensen  juhf bkll Hoe kan je aan iemand die alcohol gedronken heeft zien of hij niet 'te' (wat is de definitie van 'te'? De grens in het verkeer of de grens waarbij je 'raar' gaat doen?) veel gedronken heeft? Eigen verantwoordelijkheid of ook een verantwoordelijkheid van de 'werkgever'? ???


Gast48368

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 8 december 2010, 22:01:31
Ik begrijp je standpunt zeker, maar zonder er een standpunt over in te nemen: Bij het aanstellen als vrijwilliger wordt dit niet vermeld.

Hoe zouden de vrijwilligers reageren als je ze op voorhand op gaat leggen dat ze nooit weer mogen drinken? Ik vrees dat we dan weinig vrijwilligers over houden. Het zijn idd net mensen.  

Je zou een oplossing moeten bedenken mocht bovenstaande stelling worden gehanteerd. Want in deze is het toch alles of niets lijkt mij.

Je hebt ook nog verschillende vrijwillige korpsen. Er zijn korpsen bij welke 365 dagen per jaar "dienst" hebben, en er zijn korpsen bij waarbij je eens in de x aantal weken op de eerste uitrukdienst zit. Zie jij maar eens een 15 tal mensen in een vrijwillige ploeg te krijgen welke nooit drinken. En mocht je eens een biertje drinken 's avonds, en je zou daarna niet meer op uitruk mogen, dan moet je je bijna wel op voorhand afmelden. Want als 10 van je collega's dit ook doen dan hou je geen bezetting meer over.  juhf bkll

Kortom, het is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt...... ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 8 december 2010, 22:05:17
Kan een vrije instroomprofiel nog wel? Die 15 personen in het dorp kunnen ook op zaterdagmorgen allemaal boodschappen doen in een stad op 20 km afstand...  ;) Ik denk dat je best wel onderling afspraken kunt maken en met het internet kan je zo een rooster maken dat iederéén kan zien of er voldoende mensen beschikbaar zijn.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #23 Gepost op: 8 december 2010, 22:12:57
Kan een vrije instroomprofiel nog wel? Die 15 personen in het dorp kunnen ook op zaterdagmorgen allemaal boodschappen doen in een stad op 20 km afstand...  ;) Ik denk dat je best wel onderling afspraken kunt maken en met het internet kan je zo een rooster maken dat iederéén kan zien of er voldoende mensen beschikbaar zijn.

Voor de wekelijkse oefenavond heeft ons korps inderdaad afspraken gemaakt, ook omdat de gemeente dat zwart op wit wilde hebben.
De bevelvoerder van de dienstdoende ploeg die stelt een ploeg samen (met vrijwilligers) die van 18.00 uur tot 06.00 uur de volgende ochtend.

In de wandelgangen wordt het ook wel de ''colaploeg'' genoemd  bnhycf


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #24 Gepost op: 8 december 2010, 23:14:52
Citaat
Dat is dan het enorme nadeel van een beroepsbrandweermens: je mag tijdens de dienst niets drinken. Maar als je niet in wil zien dat thuis onbetaald wachten en 'op het werk' betaald wachten op meldingen toch twee verschillende dingen zijn, dan kan ik daar verder ook niks aan veranderen
Ik begrijp het natuurlijk wel maar drijf de boel even op de spits. Vrijwilligers wilen graag gelijk gesteld zijn aan beroeps, maar stellen wel hun eigen regels. Waarom mag een beroeps geen twee glazen bier drinken tijdens de 24 uur, (erg lekker bij de nasi, of de zomerse BBQ).Omdat de dienst niet wil dat de indruk ontstaat dat een brandweerman mogelijk dronken(bierwalm of alcohollucht) bij een incident staat.(ruikt die bestuurder zo naar alcohol, nee het is de gewonde verzorger van de brandweer juhf bkll) Een vrijwilliger mag wel alcohol drinken(thuis en op de kazerne  ) en kan zelf bepalen of hij wel of niet op alarm komt. Zeker bij vrije instroom is het onmogelijk om de mensen 365 dagen droog te leggen, maar ik weet dat er nog steeds vrijwilligers met teveel alcohol in het bloed in een brandweervoertuig stappen. Dus wil je alcohol drinken, dan zou je moeten overwegen om bij één glas het eerste uur niet op te komen als de pager gaat. Heb je consignatie dienst, wordt je betaald, en mag je dus net als een beroeps niet drinken.
Beroeps=vrijwilliger, gelijke monnikken etc....
Oja cola ploeg, leuk verhaal, voor de eerste TS, en wat nu als er opgeschaald wordt naar middel of grote brand. Dan rukken de niet-cola-ploeg leden niet uit, en blijven lekker achter op de kazerne om de collega's van andere korpsen voorbij te zien rijden, tuurlijk
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Gast48368

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 8 december 2010, 23:37:32
Ook leuk voor de beroeps (chauffeurs).  juhf bkll

Stel je bent man en weegt 70 kilo en je hebt op een avondje uit 10 glazen gedronken.


We gaan er verder vanuit dat je om 9.00 in de ochtend wilt weten hoe hoog je alcoholpromillage is.

Dat is dus 10 uur na je eerste glas.

Om 9.00 uur is je BAG: 10 x 10/ 70 x 0,7 - (10 - 0,5) x (70 x 0.002) = 0.71 ‰

Dit is hoger dan is toegestaan om aan het verkeer deel te nemen.

Zoals bekend is dat 0,5 ‰.

Je mag dus in de ochtend nog niet rijden.

Als je wordt aangehouden kun je gestraft worden.

Met de formule kun je ook uitrekenen hoe lang het duurt voordat het promillage onder de 0,5 komt.

Dat is pas 12 uur na je eerste glas.

Na 12 uur zit je op een promillage van 0.4.

Als je rijbewijs korter hebt dan 5 jaar, mag je maar een promillage hebben van 0,2. Dat percentage bereik je, in ons voorbeeld, pas 14 uur na je laatste glas.

---------------------------------------------------------

Wie controleert dit bij aanvang dienst?  ??? juhf bkll


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #26 Gepost op: 9 december 2010, 16:11:29
Ik ben vrijwilliger maar wat een slap gezwets allemaal. Ik lees verschillende reactie over vrijwilligers die nooit meer mogen drinken. Dat slaat werkelijk nergens op. Als je alcohol hebt genuttigd mag je (even) niet uitrukken dat is het enige. Bij het eten een glaasje wijn betekend een uurtje of 3 niet uitrukken geen probleem verder. Het lijkt wel alsof je zonder alcohol geen leven hebt of dat het eten niet lekker smaakt.

We pretenderen een profesionele brandweer te hebben. Maar het staat echt niet profesioneel als je met een alcohol walm een slachtoffer/publiek/burgemeester/politie/berger of wie dan ook te woord staat. Verder kan je er een slachtoffer ook mee benadelen. Stel je voor: je komt met alcohol op bij een ongeval en je bent gewonde vezorger. Doordat jij praat KAN er een alcohol lucht rondt het slachtoffer gaan hangen. Er KAN al snel de conclussie getrokken worden dat hij gedronken heeft want er wordt alcohol geroken...........

Hoe zou je je voelen als je met alcohol op uitrukt en er gebeurd wat?? Wat denk je dat je baas zegt als je op je werk komt en je hebt een alcohol walm?

Als ik als vrijwilliger bij een uitruk merk dat iemand gedronken heb dan zal ik voor mijn eigen veiligheid kiezen en niet met deze persoon uitrukken. Ik weet immers nooit hoeveel er gedronken is. En ja ik meldt het ook bij de (post)commandant. We doen een gevaarlijk beroep en daar moet je helder bij nadenken. Van alcohol is bekend dat het de reactie en denk vermogen vertraagd en dat moeten we niet hebben bij een uitruk

En als je het drinken van alcohol tijdens het eten zo belangrijk vind dat je dat boven nuchter uitrukken stelt moet je je misschien afvragen wat je bij de brandweer doet.....
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #27 Gepost op: 9 december 2010, 17:14:49
Kan een vrije instroomprofiel nog wel? Die 15 personen in het dorp kunnen ook op zaterdagmorgen allemaal boodschappen doen in een stad op 20 km afstand...  ;) Ik denk dat je best wel onderling afspraken kunt maken en met het internet kan je zo een rooster maken dat iederéén kan zien of er voldoende mensen beschikbaar zijn.
Historische cijfers en kansberekeningen zijn de basis voor zo'n beslissing. In ons geval kan vrije instroom nog prima, doorgaans komen er op een eerste alarmering voldoende mensen op om 2TS'en en een HV te bezetten. Bij een middelincident of groter is het bij ons ook nog nooit voorgekomen dat er één of meerdere auto's er niet uit konden. En als wij een feestje hebben, of het is bijvoorbeeld Oud en Nieuw, dan stellen we ruim van tevoren een nuchterploeg samen.