Afgelopen jaar diverse malen instructie mogen geven aan de fijne collega's van Eindhoven op het oefencentrum in Waalre. Ook daar als collega's natuurlijk gesproken over de nieuwe roosters, Flo etc. Algemeen kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat er een verstoorde verhouding is tussen operationele dienst en korpsleiding. Als ik nu op de eerste pagina lees dat de Cdt zijn mensen ontevreden noemt omdat ze een Airco hebben gekregen, en zelfs nieuwe brandweervoertuigen denk ik dat deze manager zijn personeel tevreden wil houden met materiele zaken. (Hier heb je een speeltje en nu gewoon je mond houden) En hij roept ook nog even dat ze maar
negen dagen per maand werken. Hoe bedoel je stemmingmakerij. Dat is gewoon 9 maal 24 uur is net zoveel als elke andere werknemer met een 36 urige werkweek.
De ergenis zit dus veel dieper, en gaat om erkenning van een probleem. De werkvloer moet de klus klaren en heeft daar middelen en personeel voor nodig. Inkrimpen met 4,4 Fte betekent met de huidige rooster factor gewoon bijna 20 personeelleden minder in de operationele dienst. Dit leidt in vakantie maanden en bij langdurig zieken tot overwerk en onderbezetting. En als het overwerk dan niet uitbetaald wordt.......
Heb ondertussen begrepen dat de bezetting per 24 uur dienst steeds vaker moet worden aangevuld met ingehuurde particuliere brandwachten. Dus niet het eigen personeel een paar euro extra betalen voor overwerk, (wat het materieel, verzorgingsgebied en procedures kent), maar liever een brandwacht ergens uit het land die natuurlijk vele malen duurder is als een eigen korpslid.
Bezetten van 2e lijns voertuigen is heel goed mogelijk door vrijwilligers, maar (ik kwam/kom regelmatig in Eindhoven) dan moet je als vrijwilliger wel op de fiets of scooter gaan, want met de auto kun je echt niet snel door de stad heen komen. Dus die opkomsttijd van een paar minuten en uittuktijd van die vrije opkomst vrijwilliger wordt nooit gehaald. En vrije opkomst, leuk wannneer het slecht weer is en niemand een weekendje weg is, probeer dat rond de vakantie weken en mooi weer maar eens te garanderen.
Een schuimblusvoertuig is zeker op de rondweg Eindhoven met zijn vele internationale Tanktransport overigens geen voertuig wat ik door een vrijwillige bemanning zou willen laten doen. Dit is veel te specialistisch en dit voertuig hoort bij verkeersongevallen gewoon direkt uit te kunnen rukken.