Welke sleepboot gaat de Waker vervangen?

Auteur Topic: Welke sleepboot gaat de Waker vervangen?  (gelezen 51573 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Gepost op: 2 november 2009, 14:31:36
Afgelopen week is de sleepboot Waker naar haar laatste rustplaats gebracht (SSN.bv).
In de media wordt vermeld dat binnenkort haar opvolgster bekend wordt gemaakt, laten we hier eens wat met speculaas gaan strooien om te zien wie het beste weet te raden....

Ik denk dat de  Svitser Singapore of London de meeste kansen maken.....

Res ( die het eigenlijk heel erg vind dat de Waker onder de sloop hamer gaat)


NoordBorgh go's North again in 2009


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 2 november 2009, 20:16:02
Res,

wat dacht je van een suggestie die totaal anders is, zoals bijvoorbeeld de Hr. MS. Pelikaan, A804, van de Marine. Nu ligt deze in Willemstad en is heel breed inzetbaar. Ik heb ze twee weken geleden zien oefenen op Playa Forti en een paar dagen later in de Caracasbaai. Ff later werden ze ingezet voor een vliegtuig dat voor Klein Bonaire een noodlanding maakte op het water.

Per 2010 willen de ABC eilanden toch onafhankelijk zijn, dus moeten ze zelf hun broek op kunnen houden.

RR (ik wil hem wel ophalen uit Curacao)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 2 november 2009, 21:35:45
Het zal denk ik wel een vaartuig moeten worden die geschikt is voor de ETV (emergency towing vessel) taken.
Zou dat met een schip, vergelijkbaar met de Pelikaan ook kunnen ???

De Waker is (was :() van huis uit immers een zeesleper.


De nieuwste Franse ETV vind ik wel erg mooi, maar ik geloof niet dat zo'n vaartuig erin zit. Dat zou dan nieuwbouw moeten worden

Abeille Liberté




En een oudere:
Abeille Languedoc
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 2 november 2009, 22:05:23
Ik denk dat de Svitser Singapore of London de meeste kansen maken.....
Is de Rotterdam dan ook nog een optie?
Die heeft ook nog een periode als vervanger van de Waker gevaren, volgens fire-rescue.nl

Damen heeft trouwens ook wat leuke concepten.
Zoals het safety standy vessel 6012


En een offshore patrol vessel 1800 misstaat ook niet 8)


Nee, ik heb geen aandelen en ja, ik droomde even weg ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Reactie #4 Gepost op: 2 november 2009, 22:24:41
Res,

wat dacht je van een suggestie die totaal anders is, zoals bijvoorbeeld de Hr. MS. Pelikaan, A804, van de Marine. Nu ligt deze in Willemstad en is heel breed inzetbaar. Ik heb ze twee weken geleden zien oefenen op Playa Forti en een paar dagen later in de Caracasbaai. Ff later werden ze ingezet voor een vliegtuig dat voor Klein Bonaire een noodlanding maakte op het water.

Per 2010 willen de ABC eilanden toch onafhankelijk zijn, dus moeten ze zelf hun broek op kunnen houden.

RR (ik wil hem wel ophalen uit Curacao)


- off topic -

Lijkt me onjuist. De BES-eilanden worden Nederlandse gemeenten. Aruba en Curaçao worden dan wel zelfstandig binnen het Koninkrijk der Nederlanden maar Nederland blijft verantwoordelijk voor defensie.

edit - nog wat rond gesnuffeld,.. en reden te meer om het genoemde schip daar te houden. "De meest opvallende structurele verandering – die nauwelijks
een toekomstige genoemd kan worden omdat die zich al op zeer korte termijn voor gaat doen – is die van de rol van de Koninklijke Marechausse als grensbewakers van het hele Koninkrijk, en dus ook van de grenzen met Latijns-Amerika en het Caribisch gebied, als Bonaire, Saba en Sint Eustatius straks de status van openbaar lichaam van Nederland krijgen (Vrolijk,2009)".

Meer over de rol van defensie binnen het (vernieuwde) staatkundig bestel in de dissertatie van Vrolijk op https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/1887/14050/2/BW_Proefschrift.pdf

- / off topic


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #5 Gepost op: 3 november 2009, 02:55:53
Momenteel ligt de Svitzer Marken als plaatsvervanger in Den Helder.
Snelheid 11 knopen, Waker 30 knopen.
Trekkracht op de beting is 66 ton. Dat is de helft van de Waker (120 ton).
Brandbestrijdingsinstallatie (FiFi???) en bergingscapaciteiten.



Meer foto's op: www.kovanleeuwen.nl


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 3 november 2009, 08:30:59
de Waker 30 knopen kan ik me niet voorstellen

9910001
9910001


Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #7 Gepost op: 3 november 2009, 10:04:37
Ko,

De eerste zeesleper die 30 knopen draait moet nog uitgevonden worden. De Waker voer max. een knoop op 17-18 (in de tijd dat ik er op voer tenminste).

Verder was/is ze een pracht van een schip, maar het is nooit echt de meest geschikte boot voor deze taak geweest. De diepgang is veel te groot en ook naar de huidige maatstaven zijn de manouvreereigenschappen niet echt meer van deze tijd.

Tegenwoordig zijn de echte slepers/anchorhandlers toch op z'n minst uitgerust met DP en de nodige thrusters.

Overigens is het laatste wat ik hoorde dat een van de boten van Esvagt wellicht de taken over gaat nemen.

Jan


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #8 Gepost op: 3 november 2009, 10:18:57
Helaas maar de Waker deed maar 16 kn volgens de gegevens.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #9 Gepost op: 3 november 2009, 11:42:11
de Waker 30 knopen kan ik me niet voorstellen
Nee, ik ook niet.  :)
Dit staat verkeerd vermeld in de WOCB-catalogus, maar dat had ik niet in de gaten.