Welke sleepboot gaat de Waker vervangen?

Auteur Topic: Welke sleepboot gaat de Waker vervangen?  (gelezen 51942 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #50 Gepost op: 21 april 2010, 14:23:45
Plaatjes en plaatsjes...

http://www.marinetraffic.com/ais/nl/showallphotos.aspx?mmsi=236557000

Zou dus al maanden in Gdansk liggen...

Als er maar geen vulkaan-as in de verf komt  ;)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #51 Gepost op: 21 april 2010, 14:39:23
.

Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar ik riskeer het niet en ga niet verder als er zo gewaarschuwd wordt   :o

Henk
Als mijn virusscanner mij zou waarschuwen zou ik ook niet verder gaan. ;) Wel leuk om te zien dat niet elke scanner hetzelfde reageert.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #52 Gepost op: 21 april 2010, 17:34:00
De vervanger van de Waker is bekend het word de ievolie black krijgt nog een andere naam en komt in de kustwacht kleuren te varen voor svitzer.

Kun je mij uitleggen hoe dat precies zit?

Ik dacht dat de Kustwacht nu alleen nog maar schepen (al dan niet met bemanning) afneemt van de Rijksrederij. Dan zou de nieuwe Waker (of hoe deze dan ook gaat heten) logischerwijs ook naar de Rijksrederij moeten gaan.

Hoe past Svitzer in dit plaatje? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #53 Gepost op: 21 april 2010, 19:44:26
Kun je mij uitleggen hoe dat precies zit?
Ik dacht dat de Kustwacht nu alleen nog maar schepen (al dan niet met bemanning) afneemt van de Rijksrederij. Dan zou de nieuwe Waker (of hoe deze dan ook gaat heten) logischerwijs ook naar de Rijksrederij moeten gaan.
Hoe past Svitzer in dit plaatje? :)

Svitzer had de vorige Waker ook in beheer/eigendom. Dat de oude Waker
affikt betekent nog niet dat het contract vervalt. Daarnaast heeft de
Kustwacht geen personeel/kennis voor dit soort grote sleepboten.
In het verleden was er de eis dat de beheerder over een infrastructuur
voor bergingen te beschikken.

Dat het de Ievoli Black wordt en dat Svitzer deze gaat beheren is overigens
door de Kustwacht aan mij bevestigd.

Overigens sluit ik niet uit dat de Waker eigendom wordt van de
Rijksrederij maar het beheer en personeel zal van Svitzer komen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #54 Gepost op: 21 april 2010, 20:58:48
Ko, bedankt voor je uitleg  :)

Daarnaast heeft de Kustwacht geen personeel/kennis voor dit soort grote sleepboten.
In het verleden was er de eis dat de beheerder over een infrastructuur voor bergingen te beschikken.

Niet alleen de schepen zelf, maar ook nautisch personeel kan (in de toekomst) van de rijksrederij worden afgenomen. Mogelijk dat de Rijksrederij dus wel personeel en kennis voor dit soort sleepboten heeft / krijgt. Het zou mij dan ook niet verbazen als de ETV bij de Rijksrederij wordt ingehuurd, wanneer het contract met Svitzer is afgelopen. Maar dat is enigszins speculatief.

Is er al iets bekend over de datum dat het vaartuig in dienst moet komen?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #55 Gepost op: 21 april 2010, 23:19:23
Ko, bedankt voor je uitleg  :)
Astu ;-)

Is er al iets bekend over de datum dat het vaartuig in dienst moet komen?
Ga maar uit van half/eind mei.


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #56 Gepost op: 22 april 2010, 09:51:10
Wat vinden de kenners van deze keuze?


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #57 Gepost op: 22 april 2010, 12:11:46
Als die Italianen nergens op beknibbeld hebben kan dit een leuk schip zijn. Het type is NED 8167 L. http://lmgtfy.com/?q=NED+8167+L

Even pro's en cons op een rij

De werf heeft goede referenties (o.a. Northern Lighthouse, Tidewater), het is een al langer lopende serie. Het is een verbeterde versie van de 8167, die met drie meter minder ook 100 ton trekt. Ze hebben ook al eens een zwaardere sleper neergezet. Het schip is ontworpen voor ondiep water. Er staan standaard al aardige monitoren op (1200 m3/hr).
Er zit een behoorlijke tankcapaciteit in (oliebestrijding)... kortom een AHT met relatief veel trekkracht en weinig draft.
Het ontwerp straalt strakke functionaliteit uit, geen overheidsverspilling

Maar:
De accomodatie is wat spartaans ingedeeld, vooral voor de lage rangen...
De verblijven lijken mij aan de krappe kant. Vooral als je onverwacht bezoek krijgt van een andere bemanning...  ;)
Het ontwerp is een serie-ontwerp, het kleurontwerp zal het vertrouwen en het gezag van een overheidsschip moeten gaan uitstralen...  

In ieder geval moet die masten/antenne wirwar anders, zo lijkt het of er een stel sportvissers op stap is met het verkeerde schip en hun hengel tegen het stuurhuis hebben gezet...

Tja, wie is deskundig...Svitzer? De Kustwacht? De beste stuurlui zitten op dit forum, lijkt me  8) O0


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #58 Gepost op: 22 april 2010, 13:04:07
Maar:
De accomodatie is wat spartaans ingedeeld, vooral voor de lage rangen...
De verblijven lijken mij aan de krappe kant. Vooral als je onverwacht bezoek krijgt van een andere bemanning...  ;)
Daar valt misschien later nog wel wat aan te verbouwen,
alhoewel je altijd tegen beperkingen aan loopt.

Het ontwerp is een serie-ontwerp, het kleurontwerp zal het vertrouwen en het gezag van een overheidsschip moeten gaan uitstralen...  
Ach, een politiewagen moet het ook van zijn streepjes hebben ;-)
Bovendien zeg je zelf:
Het ontwerp straalt strakke functionaliteit uit, geen overheidsverspilling
;-)

In ieder geval moet die masten/antenne wirwar anders, zo lijkt het of er een stel sportvissers op stap is met het verkeerde schip en hun hengel tegen het stuurhuis hebben gezet...
Kijkend naar de Esvagt Don of de gemiddelde KNRM-boot is de sportvisserij goed vertegenwoordigd...

Tja, wie is deskundig...Svitzer? De Kustwacht? De beste stuurlui zitten op dit forum, lijkt me  8) O0
De Kustwacht erkend haar beperkingen en huurt daarom deskundigheid van Svitzer.
Daarom huren ze ook de KNRM in voor het redden van mensen ;-)

En wat Kustwacht/Svitzer er van vinden gaan we ze vragen als het schip in Den Helder ligt.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #59 Gepost op: 23 april 2010, 13:24:35
En wat Kustwacht/Svitzer er van vinden gaan we ze vragen als het schip in Den Helder ligt.

En dat lezen wij dan weer in een bepaald maandblad toch? :D ;)

Waar ik wel benieuwd naar ben, is of er nog een installatie voor een RIB op komt te zitten.
Zoiets bedoel ik (let even niet op de fotokwaliteit ;)):



De Waker werd ook regelmatig gebruikt voor handhaving (vooral t.b.v. de AID geloof ik), dan is zo'n RIB-installatie wel handig :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s