stage ervaringen hoc

Auteur Topic: stage ervaringen hoc  (gelezen 4249 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sigmario

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2004, 20:33:20
Allereerst Eric ja ik had mijn prakteik stage al gedaan (helemaal vergeten :-[).

Regelt het GHOR het nog wel dan, ik heb nl. begrepen dat het LB van het rode kruis alles op haar bord heeft gekregen van de GHOR.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2004, 23:28:32
Helaas is bij ons de opleidende instantie (ROC) van mening dat stages bij zowel de ambulance als de SEH nutteloos zijn en men werkt er dus ook niet aan mee.

Als reden wordt opgegeven dat de situatie in het ziekenhuis (omstandigheden, personeel, patienten, materieel etc) heel anders zijn als die tijdens een mogelijke ramp (denk aan metro aanslag Spanje).
Tevens is men bang dat er dingen gezien en "geleerd" worden die niet tot het taakgebied van de sigmahelper horen. De sigma helpers (of sommigen onder heb) zouden deze dan te pas en te onpas kunnen toepassen
Kortom je hebt die dingen niet nodig om je werk als Sigma helper goed uit te voeren.

Nodeloos te zeggen dat de Sigma mensen zelf daar heel anders over denken, persoonlijk ben ik van mening dat de stages heel zinvol zijn:
- zorgen voor meer zelfvertrouwen bij de sigma mensen
- leren je omgaan met patienten en personeel
- geven je (als je geluk hebt) een klein beetje ervaring
- leren je het vakjargon van de professionals kennen
- Sigma en professionals leren elkaar en elkaars mogelijkheden en beperkingen beter kennen, waardooor er meer waardering en begrip onstaat voor elkaars werk en taak.
- geven een stukje motivatie, diepgang en uitdaging voor de Sigmahelper die graag het bredere verband van zijn of haar werkzaamheden wil leren.

Jammer dat men deze argumenten  en de positieve ervaringen van de mensen die de stages wel volgen afdoet als eigenwijs gedrag.
Maar ja ik ben niet alwetend dus daar zal het wel aan liggen
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Eric

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 144
Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2004, 20:48:28
Hallo,

Ik heb zelf net de stage op de SEH gedaan en heb deze dus wel als zeer zinvol ervaren. Je wordt in ieder geval wat bedrevener in het gedeelte patientenbenadering, iets wat in mijn ogen heel belangerijk is voor de verdere behandeling van de patient.
Verder ben je natuurlijk afhangkelijk van de factoren of je ook een traumaslachtoffer langskrijgt in je stageperiode. Zelf heb ik dat niet gehad maar ik kan intussen wel een pols of een enkel ingipsen  :)

Eric
Brandwacht BHV 'er Eerste hulpverlener Medewerker verbindingsdienst rode kruis Lid geneeskundige eenheid (sigmalid)


Robert H

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2004, 21:06:06
Zo te lezen ben ik dan de gelukkigste van ons allen.
Na mijn opleiding heb ik ook de stage gehad. De SEH was vrij rustig maar de AMBU stage was wel druk.
Dat was in 1999 in de regio Alkmaar.

8 A1 vervoertjes gehad die dag, erg leerzaam.
Daarna volgde een herhalingsstage ieder jaar, oktober vorig jaar was de laatste.
Maar omdat ik verhuisd ben met mijn vriendin naar Bergen op Zoom ga ik hier weer verder, daarbij heb ik afgelopen week de eerste SIGMA herhalingsavond gehad en daarop ga ik aankomende zaterdag weer een dagje mee met de Ambulance ter verdere kennismaking.


Robert H

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2004, 21:12:27
Dan denk ik dat het ROC het toch een beetje aan het verkeerde eind heeft, de SEH zeg ik van, oke, maar de AMBU stage vind ik een onmisbaar stukje ervaring met betrekking tot de samenwerking met de mensen van de Ambulancedienst.

Tenslotte is het de bedoeling ook in rampsituatie hen te gaan assisteren in hun werk waarvoor o.a het SIGMA in het leven is geroepen.Maar zo denk ik er over.
Iemand anders nog??


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #15 Gepost op: 27 maart 2004, 00:23:34
Wat boffen wij toch!
Nadat ik mijn papieren allemaal gehaald had, gelijk een aansluitende 2 daagse stage op de SEH en niet lang daarna 2 dagen op de ambulancedienst.

Bij ons in de regio is het zelfs zo dat iedereen ieder jaar 2 dagen op de ambu herhalingsstage heeft....

Mzzl, d'n druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 27 maart 2004, 01:27:41
Zuinig zijn op zo'n regio ! wij moeten individueel iets proberen te regelen, lukt wel, maar ja je bent effe onderweg soms
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 27 maart 2004, 19:23:57
En dat twee dagen geen overbodige luxe is, blijkt wel uit het feit dat ik dit keer tijdens de twee dagen stage een B vervoer gehad heb en een voorwaarde scheppend vervoer.

Ook wachten kun je met leerzame dingen invullen zodat het geen weggegooide tijd wordt.