Voor de helderheid: er is in dit topic sprake van AE en AT.
Het Arrestatieteam (AT), ook wel Aanhoudings- en Ondersteuningseenheid (AOE) genoemd, zijn de jongens met de bivakmutsen, H&K MP5, snelle auto's, enz. Een inzet van het AT cq. AOE vindt plaats na toestemming van (onder andere) de OvJ.
De Aanhoudingseenheid (AE) is - in de basis - een groep politiemensen die tijdens ME optreden aanhoudingen verrichten. Veelal is dit een nevenfunctie van deze agenten, net als de ME. Ze zijn VAG getraind (Vaardigheden Aanhouden in Groepsverband). In enkele regio's worden deze eenheden ook buiten ME optreden ingezet, om het gat tussen de basispolitiezorg en het arrestatieteam op te vullen.
Bepaalde regio's hebben daarvoor een regionale ondersteuningsgroep (ROG) / flying squad in het leven is geroepen. Ook dit zijn VAG-getrainde eenheden.
Voor ad-hoc optreden van de AE / ROG buiten ME verband is volgens mij geen toestemming nodig van de OvJ of de Burgemeester.
Ik had het idee dat niet iedereen het over hetzelfde heeft in dit topic
Edit:
Voor de geďnteresseerde: Vakblad 'Blauw', nummer 12 - 2009. Artikel genaamd: "Aanhoudingen in de grijze zone" gaat over VAG.