Agenten mishandelen fotograaf

Auteur Topic: Agenten mishandelen fotograaf  (gelezen 4558 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 4 november 2009, 19:27:53
Wat ik niet begrijp, en dat ligt waarschijnlijk aan mij, is dat een aanhouding vaak plaatsvind aan het eind van een onderzoek. De aanhoudingseenheid houd in opdracht van een OvJ een verdachte aan die te gevaarlijk is om op een andere manier aangehouden te worden. Het onderzoek is dan in een zodanig stadium dat je verhoord kunt gaan worden. Volgens mij kan je er als 'crimineel' veel beter de mensen die het onderzoek doen bedreigen/lastigvallen/enz dan de mensen die niets anders doen dan in opdracht van iemand anders je aanhouden.

Bij bewakingsopdrachten kan het natuurlijk weer helemaal anders liggen.

Maar je kan met niet wijs maken dat de gewone agenten niet weten wie er in het AT/AE zit, die kom je soms toch ook tegen op het bureau. Er zullen best wel een aantal rotte appels tussen zitten die deze info doorspelen naar de echte criminele netwerken.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 4 november 2009, 21:17:04
Voor de helderheid: er is in dit topic sprake van AE en AT.

Het Arrestatieteam (AT), ook wel Aanhoudings- en Ondersteuningseenheid (AOE) genoemd, zijn de jongens met de bivakmutsen, H&K MP5, snelle auto's, enz. Een inzet van het AT cq. AOE vindt plaats na toestemming van (onder andere) de OvJ.

De Aanhoudingseenheid (AE) is - in de basis - een groep politiemensen die tijdens ME optreden aanhoudingen verrichten. Veelal is dit een nevenfunctie van deze agenten, net als de ME. Ze zijn VAG getraind (Vaardigheden Aanhouden in Groepsverband). In enkele regio's worden deze eenheden ook buiten ME optreden ingezet, om het gat tussen de basispolitiezorg en het arrestatieteam op te vullen.
Bepaalde regio's hebben daarvoor een regionale ondersteuningsgroep (ROG) / flying squad in het leven is geroepen. Ook dit zijn VAG-getrainde eenheden.

Voor ad-hoc optreden van de AE / ROG buiten ME verband is volgens mij geen toestemming nodig van de OvJ of de Burgemeester.


Ik had het idee dat niet iedereen het over hetzelfde heeft in dit topic ;)


Edit:
Voor de geďnteresseerde: Vakblad 'Blauw', nummer 12 - 2009. Artikel genaamd: "Aanhoudingen in de grijze zone" gaat over VAG.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 4 november 2009, 22:07:43
Even de discussie over aanhouden en OvJ afgesplitst naar: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,33569.0.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 10 november 2009, 14:46:35
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5240525/___Agenten_mishandelen_fotograaf___.html

wo 04 nov 2009, 11:40 | 13 reacties | lees voor
    
'Agenten mishandelen fotograaf'

HILVERSUM -  

Speciale eenheden op oefening in Hilversum
http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/hilversumplassen/article5388697.ece/Speciale-eenheden-op-oefening-in-Hilversum

Gepubliceerd op 06 november 2009, 15:20
Laatst bijgewerkt op 06 november 2009, 16:02

hilversum -  
'Blijf met je poten van me af!' Een hoop geschreew, rook en geblaf van politiehonden vrijdagmiddag in de slooppanden aan de Leemkuilen in Hilversum-Noord. Maar liefst dertig man van speciale politie-eenheden uit het Gooi en Kennemerland oefenden er. Tot schrik van buurtbewoners, die deze krant alarmeerden.

,,Ik weet het niet hoor, ik zie allemaal politiemensen met kogelvrije vesten. Ze komen uit een dikke Audi, een BMW en ik zie ook een Mercedesbusje'', meldt een zieke bewoner vanuit zijn huis. ,,Volgens mij komen ze iemand oppakken.''
Op de Leemkuilen staat een groepje buurtbewoners op veilige afstand de politie-activiteiten te observeren. Fotograferende pers leidt tot woedende reacties van verschillende leden van de eenheid. ,,Geen foto's!'', klinkt het. En: ,,Als ik mijn gezicht in de krant zie, houd ik jou verantwoordelijk voor de gevolgen.'' Een teamleider is wel kalm, maar vraagt evengoed om een foto met een herkenbare collega te wissen. ,,Belachelijk'', vindt een buurtbewoner. ,,Als het zo belangrijk is om niet herkend te worden, trek dan een bivakmuts over je hoofd.''

Eerder dit jaar leidde een soortgelijke oefening in de Hilversumse Riebeeck ertoe dat een burger die foto's maakte, werd besprongen door leden van de speciale eenheid uit Flevoland. Agenten wisten de foto's die de Hilversummer had gemaakt. De politietop in Flevoland bood hem naderhand excuses aan, maar hij deed toch evengoed bij justitie aangifte van mishandeling.

De Leemkuilen wordt wel vaker gebruikt voor dit soort politie-oefeningen, maar de politie licht de buurt niet van te voren in. ,,We willen zo min mogelijk toeschouwers'', zegt Hilversums politiewoordvoerster Janine Elders. Ze praat overgevoelige agenten niet goed, maar begrijpt het wel. ,,Adrenaline van de oefening. Maar dit zijn ook mensen die onopvallend werk doen, die willen niet herkend worden.''
Samen sterk in de hulpverlening!


Milpol

  • Flora&fauna boa
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #14 Gepost op: 10 november 2009, 15:18:47
Nou zit er een heel klein stukje daar verderop een heel mooie oefendorp in de kazerne Crailoo, niet handiger dat je dan daar heen gaat? Heb je totaal geen last van pottekijkers.
Dit is zuiver een privé mening. Schade en/of problemen ontstaan door het opvolgen van deze informatie is geheel voor eigen risico.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #15 Gepost op: 10 november 2009, 18:15:14
Ze praat overgevoelige agenten niet goed, maar begrijpt het wel. ,,Adrenaline van de oefening. Maar dit zijn ook mensen die onopvallend werk doen, die willen niet herkend worden.''

Heel begrijpelijk. We laten mensen die gevaarlijk werk voor ons doen oefenen op een plek waar ze herkenbaar zijn. En als ze dan buurtbewoners zonder enige rechtsgrond intimideren, dan is dat adrenaline van de oefening. Heel begrijpelijk.
greetz,  Enrique