Politie of Marechaussee ?

Auteur Topic: Politie of Marechaussee ?  (gelezen 16468 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #10 Gepost op: 5 november 2009, 13:33:47
hehe, ligt er inderdaad aan waar in den lande  :D
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #11 Gepost op: 5 november 2009, 13:38:56
Ik doe en brugjaar politie, ben vanmiddag met school naar de Oranje Kazerne geweest, voor een evacuatieoefening. Na deze dag lijkt de marechaussee me ook wel wat. Hebben jullie enig idee wat beter of leuker is? Zou graag willen weten, wat jullie hiervan vinden.

Groetjes.

Je kan natuurlijk ook altijd bellen naar een brigade van de Marechaussee bij jou in de buurt of je misschien een dagje mee mag lopen, zodat jij de juiste keuze kan maken.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #12 Gepost op: 5 november 2009, 18:27:22
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar een tijdje geleden werden bij de KMar alleen tijdelijke contracten voor 5 jaar gegeven, waarbij in beginsel niet zou worden verlengd volgens mij... lijkt me ook wel een (erg belangrijke) overweging...
greetz,  Enrique


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #13 Gepost op: 5 november 2009, 18:36:57
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar een tijdje geleden werden bij de KMar alleen tijdelijke contracten voor 5 jaar gegeven, waarbij in beginsel niet zou worden verlengd volgens mij... lijkt me ook wel een (erg belangrijke) overweging...
De Kmar hanteert systeem wat heel defensie hanteert:  Het Flexibele Personeels systeem

Flexibel Personeelssysteem
Je krijgt een aanstelling, welke bestaat uit drie fasen:
Fase 1 bestaat uit de opleiding en daarna een dienverplichting van 4 jaar.
Fase 2 bestaat uit de periode na afloop van de dienverplichting tot en met het besluit over het al dan niet doorstromen naar een hoger functieniveau. Daarbij vormen de kwaliteit van betrokkene, maar ook de behoefte van de organisatie aan personeel, doorslaggevende argumenten.
Fase 3 bestaat uit de periode na het doorstroombesluit en de loopbaan wordt voortgezet.

Toelichting
Het besluit om al dan niet door te stromen naar een hoger functieniveau zal rond de leeftijd van 35 jaar genomen worden.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #14 Gepost op: 5 november 2009, 20:04:47
Kijk, dat klinkt inderdaad een stuk genuanceerder dan wat ik had gehoord!  O0
greetz,  Enrique


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #15 Gepost op: 5 november 2009, 20:09:24
Het systeem heeft 1 nadeel:  (bijna) iedereen gaat er vanuit dat men in fase 3 komt (zeg maar onbepaalde tijd) dus men blijft tot de 35ste jaar erbij en vaak ben je dan "te oud" voor in de burgermaatschappij of je moet gebruik hebben gemaakt van de studie mogelijkheden.
Al is dit missschien voor een marechaussee-er makkelijker  (overstap naar de politie)

En door dit systeem zijn er zoveel marechaussees die nu bij de politie zitten  (konden niet blijven bij de Kmar)


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #16 Gepost op: 5 november 2009, 20:11:07
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar een tijdje geleden werden bij de KMar alleen tijdelijke contracten voor 5 jaar gegeven, waarbij in beginsel niet zou worden verlengd volgens mij... lijkt me ook wel een (erg belangrijke) overweging...

Feit blijft nog wel dat je tot je 35e levensjaar onzekerheid hebt. Als je pas in fase 3 komt, heb je "zekerheid". Er zijn ook mogelijkheden om tussentijds te solliciteren voor fase 3, maar dan moet je wel aan bepaalde eisen voldoen.

Als ik me niet vergis heb je bij de politie een vast contract na het behalen van je opleiding, daarom stappen een heleboel marechaussees over.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #17 Gepost op: 5 november 2009, 20:12:32
Bij ons lopen inmiddels zo'n 200 ex marechaussee's rond in de opleiding voor politiemedewerker. En ik weet dat ook andere korpsen heel veel ex Kmar hebben rondlopen. Dus trek zelf je conclusie.

gr
Mike
vast contract..............


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 5 november 2009, 22:09:28
Wat is de reden van dat flexibele personeel systeem?

Personeelskosten lijkt me een belangrijke, maar je stuurt op die manier ook elke keer weer kennis en ervaring de deur uit.
En dat kost ook weer geldt, omdat je de nieuwe generatie dan meer scholing moet geven, wil je je kwaliteit waarborgen.

???
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #19 Gepost op: 5 november 2009, 22:22:52
Defensie wil graag jonge mensen hebben:  ze zijn "flexibeler"  zeker met de vele uitzendingen van tegenwoordig

Tja de ervaring.......... tja