Politie of Marechaussee ?

Auteur Topic: Politie of Marechaussee ?  (gelezen 16471 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #30 Gepost op: 8 november 2009, 01:49:06
Tja, waarom de vergelijking proberen te maken tussen de politie en KMar? Een van de weinige overeenkomsten is dat je bij beide organisaties algemeen opsporingsambtenaar bent (m.u.v. marechaussee-beveiliger). De KMar is een militaire politieorganisatie. Het zegt meer over de status cq rechtspositie van de medewerker bij de KMar. 80% van de KMar-taken zijjn civiele politietaken. De basispolitiezorg in Nederland wordt uitgevoerd door de politie. Als je dus voor het politiewerk wilt gaan dan zou ik kiezen voor de politie. De KMar voert alleen de basispolitiezorg uit op de luchthavens in Nederland en vanaf 2011/2012 op Saba en St.Estatius.

De KMar heeft gewoon een speciaal takenpakket. Niet te vergelijken met de politie. Het zijn bijna 2 verschillende takken van sport met 1 doel: veiligheid. Bij sommige taken heeft de KMar veel raakvlakken met de politie en overlapt het de politie (assistentie verlening). Andersom heeft de politie vrijwel geen raakvlakken met de KMar.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #31 Gepost op: 8 november 2009, 10:59:56
word er bij elke functie bij de Marechaussee verwacht dat je meegaat met uitzendingen?

Ja, je bent immers militair en waarom zou je militair worden as je niet op uitzending wil?   (wel de lusten en niet de lasten?)
Ook de marechaussee-beveiliger kan op uitzending worden gestuurd voor een ondersteunende taak

Bij uitzending wordt momenteeel aan Afghanistan gedacht maar er zijn inderdaad vele andere plekken in de wereld waar de Kmar zit;
Eigenlijk waar een groep(je) Nederlandse militairen zit, is ook 1 of 2 marechaussee-ers (politie-taken)
Maar de Kmar doet ook aan opleiden van lokale (militaire) poltie-agenten en beveiligen van VIPS.

Ook politie-agenten kunnen uitgezonden worden naar Cyprus (UNCIVPOL VN-politiemissie ) of naar Servië-Montenegro. OVSE-missie, maar die kans is klein en gaat op vrijwillige basis.

En als je op uitzending bent, mag je ook gaan flitsen op de basis! Militairen die te hard door de woestenij ''scheuren''...

 8)
Klopt helemaal: ook daar moet je je aan de regels houden.........................   ;D


Saskia (:

  • Verkeersregelaar, Opleiding T&V, daarna Politie.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #32 Gepost op: 10 november 2009, 01:14:37
Ik ga gewoon eerst ervaring opdoen bij de KMAR. :) En daarna naar de politie. Heb dan toch wat meer levenservaring, dan nu,, :P
moet toch nog een heleboel leren.. KMAR lijkt me net zo super als de politie! En omdat ik eerder bij de KMAR kan beginnen ga ik eerst naar de KMAR.
 ;D


Gast

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 10 november 2009, 01:44:38
Ik ga gewoon eerst ervaring opdoen bij de KMAR. :) En daarna naar de politie. Heb dan toch wat meer levenservaring, dan nu,, :P
moet toch nog een heleboel leren.. KMAR lijkt me net zo super als de politie! En omdat ik eerder bij de KMAR kan beginnen ga ik eerst naar de KMAR.
 ;D

Voordat je "ervaring op GAAT doen" bij de KMAR zul je toch eerst door de nodige selectierondes heen moeten. Niets zo gevaarlijk als voorspellende uitspraken doen. Ik zou zeggen, je gaat proberen om bij de KMAR te komen en dan zie je wel verder!
Toch?  ;)


Saskia (:

  • Verkeersregelaar, Opleiding T&V, daarna Politie.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #34 Gepost op: 10 november 2009, 01:50:30
Voordat je "ervaring op GAAT doen" bij de KMAR zul je toch eerst door de nodige selectierondes heen moeten. Niets zo gevaarlijk als voorspellende uitspraken doen. Ik zou zeggen, je gaat proberen om bij de KMAR te komen en dan zie je wel verder!
Toch?  ;)
haha ja zo bedoelde ik het maar net ;)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #35 Gepost op: 10 november 2009, 09:05:50
Ik ga gewoon eerst ervaring opdoen bij de KMAR. :) En daarna naar de politie. Heb dan toch wat meer levenservaring, dan nu,, :P
moet toch nog een heleboel leren.. KMAR lijkt me net zo super als de politie! En omdat ik eerder bij de KMAR kan beginnen ga ik eerst naar de KMAR.
 ;D

alsof de keuring van de Kmar makkelijker is................... succes..........

voor welke functie wil je gaan??


Saskia (:

  • Verkeersregelaar, Opleiding T&V, daarna Politie.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #36 Gepost op: 10 november 2009, 22:22:17
alsof de keuring van de Kmar makkelijker is................... succes..........

voor welke functie wil je gaan??
wachtmeester (:


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #37 Gepost op: 10 november 2009, 22:30:29
Groot verschil is dat de KMar 24 uur per dag militair is.
Ik kan me nog een incident herrinnerren waarbij in korte tijd veel personeel nodig was.
Vlakbij was een militair object waarvan bekend was dat er Kmar personeel (binnenslapers) aanwezig was.
Die zaten binnen een half uur omgehangen in busjes richting het incident ondanks dat ze eerder die dag ook al dienst hadden gehad.

Er wordt wel eens gezegd dat de Kmar bestaansrecht heeft dankzij het stakingsrecht van de politie.
Wat ik daar nu weer van moet geloven weet ik niet ... ik weet wel dat de Kmar dat stakingsrecht niet heeft.
(net als andere militairen trouwens)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Saskia (:

  • Verkeersregelaar, Opleiding T&V, daarna Politie.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #38 Gepost op: 10 november 2009, 22:58:18
Ik denk toch dat ik me nog wat beter moet orienteren.
Het lijkt me allebei wel super!
weten jullie misschien nog voor/nadelen die mij de keuze wat makkelijker zullen maken?


Gast

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 11 november 2009, 00:44:16
Eigen initïatief, zoekwerk, inventarisatie en compileren van alle benodigde gegevens om je keuze voor jezelf duidelijker te maken. Pas daarna de meningen en opinies van anderen daarnaast leggen.
Jij wil het worden, zorg dan ook dat je nooit kunt zeggen dat je niet zelf alle mogelijke informatie voor beide functies opgezocht hebt!