Politie of Marechaussee ?

Auteur Topic: Politie of Marechaussee ?  (gelezen 16475 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #50 Gepost op: 12 november 2009, 00:00:04
Nu de discussie toch op gang is.. ::)

Wat is de beste tijd om te solliciteren bij een korps? Want in mei volgend jaar doe ik examen, en het liefst direct aan de gang daarna.

Wat heb je op het oog?
Allround politiemedewerker, politiekundige?

Gezien het feit dat je nu VWO doet kan ik me dat laatste voorstellen, maar dan wil ik je er even voor 'waarschuwen' dat je maar heel zelden vanaf het voortgezet onderwijs direct kunt instromen op opleidingsniveau 5 of 6. Vaak wordt een relevante studie en / of relevante werkervaring gevraagd.

I know, I've been there ;) (in de sollicitatieronde dan wel te verstaan).
Zorg inderdaad dat je je goed oriënteert op alternatieven. Je droom kan ineens in duigen vallen en dan moet je niet met lege handen staan O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #51 Gepost op: 12 november 2009, 12:58:48
Hmmzzzzz

Op Schiphol heb je toch net zoveel verkeersbewegingen als in een normale stad, aanrijdingen vinden er regelmatig plaats.
Ik denk dat je qua ''noodhulp'' geen tot weinig verschillen hebt met een gewone ''stad'' buiten het feit dat je klanten grotendeels afkomstig zijn uit het buitenland en op doorreis zijn (en dus haast hebben).
De mensen die ik ken en bij de KMar vandaan komen zijn natuurlijk niet allemaal positief, maar echt negatieve geluiden heb ik weinig gehoord  ;)

De noodhulp heeft raakvlakken. Grootste verschil is dat Schiphol geen woongebied heeft met alle problemen die daar uit voort komen. Uiteraard zijn er wel zaken die alleen op Schiphol voorkomen en nergens anders. Dat de KMar meer preventief optreed op Schiphol heeft te maken met een lage criminaliteit op dat terrein. In het verleden heeft de KMar wel flink repressief op moeten treden op Schiphol. Dat is kennelijk goed gebeurd, vandaar dat preventie nu de boventoon voert.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #52 Gepost op: 12 november 2009, 16:02:03
Gezien het feit dat je nu VWO doet kan ik me dat laatste voorstellen, maar dan wil ik je er even voor 'waarschuwen' dat je maar heel zelden vanaf het voortgezet onderwijs direct kunt instromen op opleidingsniveau 5 of 6. Vaak wordt een relevante studie en / of relevante werkervaring gevraagd.
Ik ga inderdaad bij niveau 5 beginnen. Echter, zoals waarschijnlijk bij veel agenten zo was, is 'bij de politie willen' geen opwelling, niet een impulsief plan dat ik zomaar in duigen ga laten vallen. Dus een niveau lager, en daarna doorleren binnen het korps is in principe voor mij geen probleem. Maar zoals eerder gezegd, moet het hele plan wel doorgaan! En daar ben ik angstig voor. Niet het al dan wel of niet geschikt zijn, maar de fysieke keuring. Vanwege mijn ogen: links is -4, rechts -3. Nou ben ik heus bereid om te laseren, ik heb er ook een mooi verhaal van gelezen op arrestatieteam.nl maar gerust ben ik er niet onder.
Dan komen er mooie tips van: ga eens naar de opticien, maar die confrontatie is niet even makkelijk. Van meneer of mevrouw opticien horen: helaas, het gaat niet door, zoek maar wat anders. Ik moet er helaas toch aan geloven binnenkort. Weet iemand of het persoonlijk wordt bekeken, de visuseis?

I know, I've been there ;) (in de sollicitatieronde dan wel te verstaan).
Zorg inderdaad dat je je goed oriënteert op alternatieven. Je droom kan ineens in duigen vallen en dan moet je niet met lege handen staan O0
Nou heb ik ook bij IVK gekeken, alleen nu blijkt dat ik dan economie moet hebben, en dat had ik tot en met de 4e klas >:( :(
En als laatste optie de opleiding Docent Voortgezet onderwijs.

I know, I've been there ;) (in de sollicitatieronde dan wel te verstaan).
Mag ik vragen waarom het niet doorging?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #53 Gepost op: 12 november 2009, 22:20:22
Nou heb ik ook bij IVK gekeken, alleen nu blijkt dat ik dan economie moet hebben, en dat had ik tot en met de 4e klas >:( :(

Ik heb welgeteld één vak economie en één vak marketing gehad. Beide zeer basaal. Het is ook niet mijn sterkste punt (understatement), maar zonder economie in je vooropleiding is het wel te doen.
Bij mijn weten is economie in je pakket geen eis bij IVK in Utrecht, maar misschien is dat gewijzigd.
Maar voordat ik als moderator zelf verder of-topic ga: verdere vragen over IVK kun je hier kwijt:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,18918.0.html

Mag ik vragen waarom het niet doorging?
Dat mag ;)
M'n sollicitatiebrief was 'na de uiterste datum' binnengekomen bij Bureau Personeelsvoorziening. Die datum was helaas niet openbaar, dus dat kon ik van tevoren niet weten.
Ik heb daarop nog wel weer een brief geschreven (en ook reactie gehad), maar ik zat toen ook tegen m'n examenperiode aan en heb er daarom niet veel werk meer van gemaakt.

Uiteindelijk ben ik daar helemaal niet rouwig om, met IVK heb je i.m.o. een veel breder toekomstperspectief. Daarbij ben je ook wel erg jong als je direct na het voortgezet onderwijs bij de politie aan de slag gaat, zeker voor een leidinggevende rol.
Zoals ik het nu bekijk, zou ik absoluut niet klaar geweest zijn voor de politieopleiding op niveau 5. Toen dacht ik van wel, maar de grote boze mensenwereld kwam voor mij pas na het voortgezet onderwijs. Ook iets met levenservaring ;)

Overigens ben ik ook van het principe zo hoog mogelijk in te steken, maar wel zonder de praktijk uit het oog te verliezen. Binnen een organisatie doorgroeien (zeker een sterk hiërarchische organisatie) is doorgaans moeilijker dan van buitenaf instromen. Ook heb je nu de leeftijd om te leren en je te ontwikkelen. Op latere leeftijd wordt dat alleen maar moeilijker (weet ik niet uit eigen ervaring, wel uit ervaringen van anderen. ook politiemensen toevallig ;)).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s