Grote fouten bij voetbalwedstrijd Cambuur Roda JC - Leeuwarden 1-6-2009

Auteur Topic: Grote fouten bij voetbalwedstrijd Cambuur Roda JC - Leeuwarden 1-6-2009  (gelezen 2872 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Celstraffen tot half jaar voor relschoppers Cambuur
 
Uitgegeven: 12 juni 2009 17:46
Laatst gewijzigd: 12 juni 2009 19:20

LEEUWARDEN - De rechtbank in Leeuwarden heeft vrijdag gevangenisstraffen tot zes maanden opgelegd aan relschoppers, die zich hebben misdragen na de wedstrijd Cambuur-Roda JC.
Zeven mannen uit Leeuwarden in de leeftijd van 19 tot en met 27 jaar stonden terecht. Ze kregen allen een stadionverbod van twee jaar van de rechter.
Het zevental behoort tot de groep relschoppers die na de beslissende promotiewedstrijd tussen Cambuur en Roda JC twee weken geleden flink huishield rondom het stadion.
De straten in de buurt van het stadion werden door de supporters deels gesloopt. Ze gebruikten stoeptegels om agenten te bekogelen. Bij de rellen raakten negentien agenten lichtgewond.


Snelrecht
Het Openbaar Ministerie besloot vorige week een aantal verdachten alvast via snelrecht te laten berechten. Het onderzoek is volgens justitie nog niet voorbij.
''Meer aanhoudingen zullen zeker volgen.'' De gemeente Leeuwarden en de gewonden dienden schadeclaims in van in totaal circa 20.000 euro.

Beelden
Officier van justitie Thea Pitstra toonde 's ochtends tijdens de eerste zitting beelden van de relschoppers die stewards van Cambuur slaan, schoppen en met dranghekken en containers te lijf gaan.
''De ME werd bekogeld met flessen, blikken, dranghekken, een putdeksel en zelfs met een wc-pot. Nooit eerder in de Friese geschiedenis heeft de politie traangas moeten inzetten'', aldus de aanklaagster.

Straffen
De strafbare daden van de opruiers variëren van het oprapen van een steen tot heel fors geweld. Vier daders kregen werkstraffen van 80 tot 180 uur opgelegd.
Alle straffen zijn conform de eis, al had de aanklaagster liever gezien dat de mannen ook een omgevingsverbod rondom het stadion hadden gekregen.

Risico's
De politierechter benadrukte dat het belaagd worden met dranghekken en bekogeld worden met stenen niet tot de risico's van een agent behoort. ''Ook niet van een ME'er.'' Drie mannen kregen daarom onvoorwaardelijke celstraffen.
Een 27-jarige man bleek tijdens zijn zitting een landelijk stadionverbod tot 2017 te hebben. Toch legde de rechter hem naast zijn vijf maanden durende celstraf opnieuw een twee jaar durend stadionverbod op.
''Voor de zekerheid'', aldus de rechter die de man nog kende van een eerdere veroordeling. De man kreeg de straf voor het aansporen tot aanvallen op de ME. Twee maanden hoeft hij niet uit te zitten, zolang hij niet weer de fout ingaat



Bron: nu.nl


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 4 november 2009, 20:27:40
Celstraffen tot half jaar voor relschoppers Cambuur
 
Uitgegeven: 12 juni 2009 17:46
Laatst gewijzigd: 12 juni 2009 19:20

LEEUWARDEN - De rechtbank in Leeuwarden heeft vrijdag gevangenisstraffen tot zes maanden opgelegd aan relschoppers, die zich hebben misdragen na de wedstrijd Cambuur-Roda JC.
Zeven mannen uit Leeuwarden in de leeftijd van 19 tot en met 27 jaar stonden terecht. Ze kregen allen een stadionverbod van twee jaar van de rechter.
Het zevental behoort tot de groep relschoppers die na de beslissende promotiewedstrijd tussen Cambuur en Roda JC twee weken geleden flink huishield rondom het stadion.
De straten in de buurt van het stadion werden door de supporters deels gesloopt. Ze gebruikten stoeptegels om agenten te bekogelen. Bij de rellen raakten negentien agenten lichtgewond.


Snelrecht
Het Openbaar Ministerie besloot vorige week een aantal verdachten alvast via snelrecht te laten berechten. Het onderzoek is volgens justitie nog niet voorbij.
''Meer aanhoudingen zullen zeker volgen.'' De gemeente Leeuwarden en de gewonden dienden schadeclaims in van in totaal circa 20.000 euro.

Beelden
Officier van justitie Thea Pitstra toonde 's ochtends tijdens de eerste zitting beelden van de relschoppers die stewards van Cambuur slaan, schoppen en met dranghekken en containers te lijf gaan.
''De ME werd bekogeld met flessen, blikken, dranghekken, een putdeksel en zelfs met een wc-pot. Nooit eerder in de Friese geschiedenis heeft de politie traangas moeten inzetten'', aldus de aanklaagster.

Straffen
De strafbare daden van de opruiers variëren van het oprapen van een steen tot heel fors geweld. Vier daders kregen werkstraffen van 80 tot 180 uur opgelegd.
Alle straffen zijn conform de eis, al had de aanklaagster liever gezien dat de mannen ook een omgevingsverbod rondom het stadion hadden gekregen.

Risico's
De politierechter benadrukte dat het belaagd worden met dranghekken en bekogeld worden met stenen niet tot de risico's van een agent behoort. ''Ook niet van een ME'er.'' Drie mannen kregen daarom onvoorwaardelijke celstraffen.
Een 27-jarige man bleek tijdens zijn zitting een landelijk stadionverbod tot 2017 te hebben. Toch legde de rechter hem naast zijn vijf maanden durende celstraf opnieuw een twee jaar durend stadionverbod op.
''Voor de zekerheid'', aldus de rechter die de man nog kende van een eerdere veroordeling. De man kreeg de straf voor het aansporen tot aanvallen op de ME. Twee maanden hoeft hij niet uit te zitten, zolang hij niet weer de fout ingaat



Bron: nu.nl


Grote fouten ME tijdens rellen Cambuur-Roda
Gepubliceerd: 4 november 2009 15:12 | Gewijzigd: 4 november 2009 15:12
ANP
Leeuwarden, 4 nov. Slechte communicatie, een overbevolkt slecht beveiligd stadion en stuntelende ME-ers hebben er toe bijgedragen dat het te lang duurde voordat kon worden ingegrepen bij de voetbalrellen in Leeuwarden van deze zomer.

    * Archief - Celstraffen tot half jaar voor relschoppers Cambuur
    * Archief - Politieagenten gewond na verloren wedstrijd Cambuur

Dat blijkt vandaag uit onderzoek van het audit-team voetbalvandalisme.

Nadat Cambuur de play-offwedstrijd tegen Roda JC had verloren, braken er in en om het stadion ernstige rellen uit. Daarbij waren volgens de politie ongeveer zeshonderd relschoppers betrokken en raakten 25 politiemensen gewond. De mobiele eenheid stond zich bij het uitbreken van de rellen nog te verkleden. Bovendien had de politie geen traangas bij zich en toen dat eenmaal was opgehaald ontbraken de maskers voor de ME-ers. Ook de portofooncommunicatie van de ME werkte niet.

Het audit-team verklaart ook dat het stadion van Cambuur, gelegen midden in een volksbuurt, ongeschikt is voor betaald voetbal en beveelt een nieuw stadion op een betere plek aan.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 4 november 2009, 21:02:55
C2000 faalt op cruciale momenten

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5245174/__C2000_deugt_niet__.html
wo 04 nov 2009, 18:47      

RIJSWIJK -  Het communicatiesysteem van de hulpdiensten C2000 blijkt tijdens de Cambuurrellen in Leeuwarden afgelopen zomer niet naar behoren gewerkt te hebben. Het systeem van de mobiele eenheid sloot niet aan op dat van de beveiligers in het stadion. Hierdoor duurde het lang voordat de ME de rellen de kop in kon drukken.
(...)
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #4 Gepost op: 4 november 2009, 21:21:30
C2000 faalt op cruciale momenten

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5245174/__C2000_deugt_niet__.html
wo 04 nov 2009, 18:47      
Het systeem van de mobiele eenheid sloot niet aan op dat van de beveiligers in het stadion.

2 vragen: als de gele raaf het heeft over de beveiligers in het stadion waren dat dan agenten of particuliere beveiligers/ stewards van de voetbalclub en kunnen particuliere beveiligers gebruik maken van C2000?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 4 november 2009, 21:42:55
Het rapport is nog niet te vinden: http://www.civ-voetbal.com/voetbalvandalisme/AUDIT/audit-rapp.html

got it...

http://www.minbzk.nl/@123418/onderzoeksrapport

Politie
Inhoud pagina: Onderzoeksrapport Auditteam Voetbalvandalisme over Ongeregeldheden Cambuur Leeuwarden - Roda JC
4 november 2009

Rapport van het Auditteam Voetbalvandalisme naar aanleiding van de ernstige ongeregeldheden na de voetbalwedstrijd Cambuur Leeuwarden - Roda JC op 3 juni 2009.

Bestanden

    * Auditonderzoek Ongeregeldheden SC Cambuur L. - Roda JC|Pdf-icoonPdf-bestand
http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/102291/auditonderzoekongeregeldhedensccambuurl.-rodajc.pdf


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #6 Gepost op: 4 november 2009, 21:51:00
2 vragen: als de gele raaf het heeft over de beveiligers in het stadion waren dat dan agenten of particuliere beveiligers/ stewards van de voetbalclub en kunnen particuliere beveiligers gebruik maken van C2000?

Ik ken wel beveiligers bij de politie ... maar die zie ik niet zo snel actief zijn in combinatie met inzetten van de ME bij voetbalrellen.
(met uitzondering van een spoedevacuatie van de VIP)

Particuliere beveiligers kunnen GEEN gebruik maken van C2000.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 4 november 2009, 22:25:25
Is een ander communicatiesysteem compatible te maken binnen C2000?

( ben nu idd. aan het vissen, maar ik probeer de onderliggende gedachte van de gele raaf te doorgronden, want ik snap hem niet.... :-\ )


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #8 Gepost op: 4 november 2009, 22:41:51
Bij Fc Twente is het voor zo ver ik zo weet als volgt geregeld.

Stewards, ehbo-ers, brandwachten en particuliere beveiligers beschikken niet over C2000 of iets wat daar op lijkt voor direct contact met de politie.
Wel is het zo dat er in de centrale commando toren bij de "meldkamer" voor de stewards, 1 of 2 agenten zitten die dan wel weer in contact staan met de politie en ME in en rond het stadion. Dus wanneer er rellen uitbreken zullen daar de stewards melding van maken aan de commando toren die dat dan direct door kunnen zetten naar de politie.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #9 Gepost op: 5 november 2009, 00:09:12
Is een ander communicatiesysteem compatible te maken binnen C2000?

( ben nu idd. aan het vissen, maar ik probeer de onderliggende gedachte van de gele raaf te doorgronden, want ik snap hem niet.... :-\ )

Onderliggende gedachte ... de tendens van heel veel mensen is gericht tegen C2000 ... daar kan vast nog wel een schepje bovenop.
Het communicatiesysteem van de hulpdiensten C2000 blijkt tijdens de Cambuurrellen in Leeuwarden afgelopen zomer niet naar behoren gewerkt te hebben. Het systeem van de mobiele eenheid sloot niet aan op dat van de beveiligers in het stadion. Hierdoor duurde het lang voordat de ME de rellen de kop in kon drukken.

Sorrie hoor ... ik weet dat publiek private samenwerking vergaand is .... maar dat het C2000 systeem van de ME niet aansluit op het communicatiesysteem van (particuliere) beveiligers is geen tekortkoming ... maar een functionele eis.

Indien beide participanten van C2000 gebruik zouden maken en dat zou niet gekoppeld kunnen worden hadden we een ander verhaal. Maar dit is een beetje goedkoop meeliften op een daadwerkelijk probleem zonder dat er feitelijk informatie wordt gegeven

Ik ben meestal wel een telegraaflezer ... maar dit ...
 
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.