Aanhouding buiten heterdaad: toestemming OvJ nodig?

Auteur Topic: Aanhouding buiten heterdaad: toestemming OvJ nodig?  (gelezen 15361 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 4 november 2009, 23:12:54
De OVJ zegt bijv: Meteen aanhouden, maar de mensen welke de aanhoudingen moeten verrichten zeggen: Geen tijd, er zijn nog zoveel wachtenden voor u  :)

Ik bedoel bij een langlopend onderzoek met een vast team.  ;)


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #11 Gepost op: 4 november 2009, 23:25:12
Maar hoe gaat dat bij een strafrechtelijk onderzoek? Beslist de OvJ dan op een gegeven moment dat het tijd is om iemand aan te houden?

Dit is afhankelijk van de zaak. De "normale" reguliere zaken zullen door een wijk- of districtsrecherche gedraait worden. Zaak zal dan eerst 100% gemaakt worden (getuigen horen, bevindingen op papier zetten enz enz). Op het moment dat naar mening rechercheur de zaak panklaar is en het net zich rond de verdachte heeft gesloten contact worden opgenomen met de officier van justitie. Bij ons doet dit gewoon de rechercheur welke de zaak onder zich heeft. Ik heb het hier dan over zaken als bijvoorbeeld inbraak, openlijke geweldpleging, oplichting, de wat kleinere drugs zaken en wet wapens en munitie zaken. Officier hoort de zaak aan en beslist dan of er toestemming gegeven kan worden tot de aanhouding buiten heterdaad van een verdachte of dat je eerst moet overgaan tot schriftelijke uitnodiging. In dat geval zal de verdachte worden ontboden aan het bureau voor het afleggen verklaring. Komt de verdachte niet opdagen zal een officier vaak alsnog toestemming geven tot de aanhouding buiten heterdaad. Ontbieden aan het bureau gebeurt vaak in de weer wat lichtere zaken maar waar wel VH op is toegestaan. Beslissing ligt in dit geval dus bij de rechercheur over het moment wanneer men overgaat tot contacten officier van justitie.

Een ander geval is het bij TGO onderzoeken. Na een moord zal er een recherche team worden samen gesteld. Officier van justitie heeft hierin heel veel contact met de leider van het TGO. Officier is vaak dagelijks bij de briefing aanwezig. Zeker de eerste week van het onderzoek. Justitie neemt in dit soort onderzoek toch vaak een wat meer leidende rol op zich. Publieke opinie wil natuurlijk zo snel mogelijk lezen dat er een verdachte is aangehouden. Officier kan aandringen op aanhouding buiten heterdaad van een verdachte. Echter is het dan nog wel zo dat alles in overleg gaat. TGO leider kan aangeven dat er nog gewacht moet worden met de aanhouding omdat er nog zaken uitgelopen moeten worden. Het gaat allemaal in overleg maar in bepaalde zaken zal de "drang"van hogerhand wat groter zijn dan in andere zaken


Gast48368

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 4 november 2009, 23:26:56
Ik bedoel bij een langlopend onderzoek met een vast team.  ;)

Ik bedoel met een kortdurend (voor mij dan) delict wat moeilijk moet maar makkelijk kan.  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 4 november 2009, 23:29:48
(...)

Bedankt voor je uitgebreide antwoord  O0 Weer wat wijzer geworden!  :)


Gast48368

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 4 november 2009, 23:46:01
Ik zal mijn (waargebeurde) casus hier dan maar eens uit de doeken doen.

Een klant van mij wil zijn rekening niet betalen. Ik daarop zeg: Niet betalen is niet verder voor je werkzaamheden verrichten aan de nog lopende zaken.

Ik licht mijn personeel in, dat als meneer zich aankondigd, belt, of langskomt, ze altijd mij moeten roepen en naar mij moeten verwijzen.

Op een goede dag, ik was onderweg voor de zaak, komt meneer verhaal halen op mijn bedrijf.

Ik was er dus niet, dus mijn personeel zegt, wij kunnen niks doen, u moet wachten op ons baas, die komt zo terug.

Daar had meneer geen oren naar, die wist wel hoe laat het was als hij geconfronteerd werd met mij. (had staan wachten tot ik weg was)

Meneer dreigt met: Als ik mijn spullen niet mee krijg, neem ik spullen van hier mee. (meneer had een handlanger bij zich, dus ze waren met 2 man sterk tegen 2 vrouwen)

Vrouwen durven niks meer te doen, raken in paniek, en de heren nemen spullen mee van mij die klaar stonden voor een andere klant, wat die dag afgeleverd moest worden.

Daarop bellen ze 112, dat ze een bus aan moeten houden met dat en dat kenteken, dat ze spullen gestolen hebben,en daarna mij. Ik kom meteen terug, en de politie komt pas na een uur.

De melding dat ze uit moesten kijken naar een bus was niet doorgekomen. Wij moesten een verklaring afleggen, politie gaat weer weg.

Ik bel de politie om te vragen hoe het nu gaat, want mijn klant wil zijn spullen en die zijn gestolen door een klant van mij, ik weet waar het is, maar ze kunnen niks doen.

De OVJ bepaald diezelfde dag: Meneer moet de spullen voor de volgende dag 9.00 uur afleveren op het politiebureau, anders wordt hij aangehouden.

Ik bel de volgende dag, nee, de spullen zijn niet afgegeven. Dus ik zeg: Dus jullie kunnen meneer aanhouden, jullie weten waar hij woont, en ik moet het nu echt terug.

De politie zegt: De mensen die meneer aan moeten houden zitten in een andere gemeente, dus daar moeten wij officieel een verzoek voor indienen.

IK: Welke gemeente dan> Politie> gemeente waar meneer woont, daar moeten wij dat aan gaan vragen.

Dus ik bel 2 dagen later naar de politie in die gemeente: Nee, mevrouw, wij hebben het te druk, voorlopig nog geen tijd, weet u hoeveel ernstigere zaken er nog voor u gaan?

Ik, ja maar ik wil gewoon mijn spullen terug. Ja, dat is dan heel erg jammer, u zult moeten wachten..............

Na heeeeeeeeeeel veel gebel en gestalk van mijn kant hebben ze hem dan na 5 dagen aangehouden. De spullen stonden ook nog in zijn bus.

Krijg ik een telefoontje: meneer is aangehouden, spullen zijn aangetroffen! Ik in jubelstemming, en zeg: Waar kan ik het komen halen. Politie: U kunt het niet komen halen, het is in beslag genomen.

Ik dacht echt dat ik gek werd !!!

Na heeeeeeeeeeeeeel veel ellende en bellen heb ik het dan eindelijk mee kunnen krijgen na een week.........

Krijg ik later een brief: De dader is aangehouden. Wegens privacy redenen kunnen wij  de gegevens van de dader niet blootgeven.(die had ik ze zelf gegeven...........)



Zo heb ik nog een verhaal, maar nog erger, dat gaat mij persoonlijk lijfelijk aan.

Maar snappen jullie mensen van de blauwe kolom dat wij burgers en inwoners van NL zich afvragen waar het recht van een slachtoffer is gebleven??

Ik vind het echt diep en diep triest.

Nu heeft de politie mij echt heel goed geholpen en te woord gestaan, echt begripvol opgesteld, daar klaag ik echt geheel niet over , maar die burocratie hier in NL......gaat nergens meer over !!!


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #15 Gepost op: 5 november 2009, 08:35:24
Het probleem met bureaucratie is dat de dienders op straat dit net zo tegen de borst stuit als elke burger. Echter ik ben wel trots op mijn werk en probeer hetgeen te doen wat in mijn macht ligt.
Dat er bepaalde regels zijn mbt inbeslagname lijkt mij alleen maar wenselijk. Het wordt anders zo;n bananenrepubliek. Dat dat over komt als bureaucratie, kan ik me voorstellen. Echter als ik kijk dat de noodhulp altijd het kind van de rekening is, kan ik me voorstellen dat het een uur duurt voor er een auto bij jouw zaak is. Dienders zijn net mensen en kunnen maar op een plek tegelijk zijn. Daarentegen begrijp ik je frustraties volledig. Geloof me, die leven niet alleen bij de burgers, maar ook juist bij de dienders die elke dag met de poten in de modder staan... soms lijkt het wel alsof het er steeds minder worden.... de mensen in het blauw... :D
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #16 Gepost op: 5 november 2009, 15:00:48
Dit alles heeft ook te maken met de huidige personele krapte en de problemen van het gebieds gebonden werken. Elk korps, elk districts en zelfs elk bureau werkt op zijn manier volgens geldende protocollen en regeltjes.

Jou melding dat er een diefstal in vereniging heeft plaats gevonden had direct uit gegeven moeten worden aan de noodhulpvoertuigen. Als de tenaamgestelde van het voertuig niet in de gemeente woonachtig is van waar het feit zich heeft plaats gevonden dan zal de meldkamer in 9 van de 10 gevallen direct de collega's waarschuwen van de betreffende gemeente om even positie in te nemen bij het huisadres van de tenaamgestelde van het voertuig. In 9 van de 10 gevallen rijdt men na een feit te hebben gepleegd gewoon terug naar hun eigen huis. In dat geval kon bij aantreffen verdachten er worden overgegaan tot aanhouding op heterdaad. Dat dit nu niet is gebeurt is erg slordig. Waar de fout ligt? Melding niet goed door gegeven door jou collega's? Hogere prioriteit melding gaande waardoor er geen collega's beschikbaar waren voor afhandeling van jou melding. Helaas rijden er tegenwoordig soms maar 1 of 2 auto's in een zeer uitgestrekt gebied. Als er bijvoorbeeld een zware aanrijding plaats vind dan ben je al door de beschikbare collega's heen voor afhandeling meldingen. Triest maar dit alles met dank aan de politiek!

Nu konden de collega's pas na een uur komen. Heterdaad is er dan van af en er al moeten worden over gegaan tot aanhouding buiten heterdaad. Als de heterdaad er af is en het is geen zeer ernstige zaak (met alle respect ik begrijp dat dit voor jou heel vervelend is maar qua feit is het geen zeer ernstig feit) dan gaat de aangifte gewoon de lijn in. Dit is heel vervelend voor de benadeelden maar helaas werkt het zo. Er is geen mankracht om direct inzet te plegen hierop. Aangifte wordt opgenomen en deze zal na ondertekening ingeleverd worden bij de coordinator intake. Deze leest de aangifte door en bekijkt of er opsporings indicatie in de zaak zit. Dat is in jou casus het geval dus zal de aangifte verder de lijn in gaan en zal de zaak verder uitgelopen worden. Zaak zal uitgegeven worden aan een rechercheur welke de zaak in zijn beheer krijgt. Deze rechercheur heeft diverse zaken draaien en ook bij hem gaat alles op zwaarte van de zaak. Van de verdachten zal alle informatie moeten worden opgevraagd bij een informatiedienst van de politie. Daarna zal de officier worden benaderd voor de toestemming aanhouding buiten heterdaad. Voor deze aanhouding moet ook mankracht beschikbaar zijn. In jou geval begrijp ik dat de verdachte in een andere gemeente woont. In dat geval moet de zaak daar weer worden aangedragen en moeten hun mensen plannen voor de aanhouding. In deze tijden is dat een hell of a job... Er kan dus zomaar een paar dagen over heen gaan voordat er tot actie over gegaan zal worden. Diep triest en in kleinere gemeenten zal het ook weer sneller gaan dan in een grote stad maar je kan het niet verkopen aan de burgers. mbt de inbeslagname zal ik je maar niet belasten met de Nederlandse wetgeving. Wel moet de officier beslissen of de goederen terug nar jou mogen. Hier kan echter wel wat druk worden uitgeoefend worden door de collega's. Je kan het dossier insturen en wachten op de rechtzaak. Dan zal er een beslissing worden genomen. Je kan echter ook de zaak aan de officier telefonisch voorleggen en dan kan er ook al een beslissing worden genomen.

Ik herken jou verhaal echt als een casus wat dagelijks voorkomt. Wij worden daar in de praktijk ook gek van. Wij willen niks liever dan "boeven"vangen en burgers tevreden maken met het feit dat we hun spullen terug hebben. Maarja personeels tekort, regeltjes, en bureaucratie maken het wer soms echt er stukken minder leuk op. De burger kijkt daarbij ons erop aan terwijl de fout veelal bij justitie of de overheid ligt. Met de bezuinigingen zal het de komende jaren alleen maar erger gaan worden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #17 Gepost op: 5 november 2009, 16:02:56
Het probleem met bureaucratie is dat de dienders op straat dit net zo tegen de borst stuit als elke burger. Echter ik ben wel trots op mijn werk en probeer hetgeen te doen wat in mijn macht ligt.

Dit alles heeft ook te maken met de huidige personele krapte en de problemen van het gebieds gebonden werken.
Ik herken jou verhaal echt als een casus wat dagelijks voorkomt. Wij worden daar in de praktijk ook gek van. Wij willen niks liever dan "boeven"vangen en burgers tevreden maken met het feit dat we hun spullen terug hebben. Maarja personeels tekort, regeltjes, en bureaucratie maken het werk soms echt er stukken minder leuk op. De burger kijkt daarbij ons erop aan terwijl de fout veelal bij justitie of de overheid ligt. Met de bezuinigingen zal het de komende jaren alleen maar erger gaan worden.

Komt er niet een moment dat ''de emmer overloopt''? Het hele apparaat komt op mij over als een tikkende tijdbom, voor alle partijen behalve de verantwoordelijken...

Niet dat ik mij schuldig wil maken aan opruiing  ;D, maar worden er nog wel eens (publieksvriendelijke) acties overwogen? Om mankracht / veiligheid af te dwingen en daarmee het respect van de burger terug te verdienen?


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #18 Gepost op: 7 november 2009, 16:03:29
Die publieksvriendelijke en publieksonvriendelijke actie zijn geprobeerd... met betrekking tot de CAO... en moet je kijken hoe bekaaid we daar vanaf zijn gekomen....

Publieksvriendelijke acties voor meer personeel... pfff... ik denk dat guusje terdorst... eemmm sorry, ter Horst, zich daar niet aan zal storen...

Ik zal maar zo zeggen... roeien met de riemen die je hebt... en ja.. soms is het emmertje vol...

lol ik heb wel meer frustraties, en dan met name over hoe justitie met het politiewerk omspringt... agenten die niet naar aanleiding van een PV geloofd worden, veels te lichte straffen etc etc etc
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #19 Gepost op: 7 november 2009, 21:43:17
Ik kan in het verhaal van firefamke niet opmaken of er wel aangifte is gedaan (en of zij dat überhaupt mocht doen, goederen waren niet van haar). Ik weet het, lijkt slechts een formaliteit, maar is wel dé start van een onderzoek. Verder denk ik dat Mon3aantje eea keurig heeft verwoord.