Opgezocht!
Wij hebben het in Nederland vaak over ‘de Franse slag’ en over Duitse of Pruisische bureaucratie maar er is in Europa bijna geen ander land dat zo bureaucratisch en zo centraal georganiseerd is als Frankrijk. Dat geldt ook voor het wegverkeer. Het barst er van de wet- en regelgeving. Voor het wegverkeer is dat in de eerste plaats de Code de la Route, maar die is in de loop der jaren aangevuld door talloze decreten, ministeriële beschikkingen, circulaires, e.d. Dat leidt er toe dat van tijd tot tijd weer een circulaire verschijnt waarin wordt opgesomd welke voorafgaande regels nog gelden en welke niet, anders zie je door de bomen het bos niet meer. Dit ter inleiding.
In Frankrijk heb je in principe twee soorten voertuigen met blauw-blauw:
- Categorie A: ‘véhicule d’intérêt général prioritaire’ met ‘feux bleu à éclipse’ (zwaailicht) en 2-toon signaal
- Categorie B : ‘véhicule d’intérêt général bénéficiant de facilités de passage’ met ‘feux bleu à éclat’ (knipperlicht) en 3- toon signaal.
Tot de eerste soort voertuigen behoren o.a. SAMU en SMUR-voertuigen, brandweer en politie. Tot de tweede soort behoren in het algemeen particuliere ambulances, die liggend patiëntenvervoer doen zonder urgentie. Wie wel eens in Frankrijk is geweest kent ze vast wel: een blauw pitje op het dak en die jengelende claxon.
De eerste soort voertuigen zijn voorrangsvoertuigen wanneer ze met OGS rijden, de tweede soort niet. Wel wordt van andere weggebruikers verwacht dat men deze voertuigen waar mogelijk ongehinderd doorgang verleent. (Ik ben zelf wel eens een paar kilometer ‘achtervolgd’ door zo’n 3-toon en iedere keer wanneer ik naar de rechterkant stuurde om hem te laten passeren bleef hij rustig achter mij en maar jengelen!)
Uiteraard is ook de winterdienst – op papier – tot in de puntjes geregeld, er is zelfs een hele website gewijd aan de ‘viabilité hivernale’.
De ‘Engins de Service Hivernal’ (winterdienstvoertuigen) vallen onder de tweede categorie en mogen feux bleu à éclat voeren (art. R313-27 van de Code de la route) MITS zij voldoen aan een reeks voorwaarden zoals beschreven in de ministeriële beschikking van 18 november 1996 (en sindsdien gewijzigd) ter uitwerking van artikel R311-1 van de Code de la route en UITSLUITEND indien zij ingezet zijn voor de bestrijding van ‘verglas’, ijzel of ‘neige’, sneeuw.
Buiten deze omstandigheden moeten de blauwe optische signalen worden verwijderd. Dat gebeurt dus vaak / meestal niet. Bovendien mogen deze voertuigen niet voorzien zijn van de geluidssignalen die de andere voertuigen wel mogen voeren.
Met andere woorden: het blauw dient er inderdaad voor dat de schuiver/blazer/strooier ongehinderd kan blijven rijden. Of inhalen verboden is heb ik niet kunnen achterhalen maar ook al zou het niet verboden zijn, stom is het wel. De angst van HINT dat een winterdienstvoertuig door rood zal rijden op een kruising is ten onrechte, het is geen voorrangsvoertuig. En de opmerking over BOA en cam aan boord? Daar hebben de Fransen nog nooit van gehoord…
Groet,
Paul