GRIP 3 Lekkage salpeterzuur Frico Kaas - Dronrijp 6-11-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Lekkage salpeterzuur Frico Kaas - Dronrijp 6-11-2009  (gelezen 57360 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #70 Gepost op: 6 november 2009, 13:47:08
nee, dit is pas een lekkere reactie van de woordvoerdster van die toko...  :-X

''Te groot alarm geslagen in Dronrijp''

http://www.tiscali.nl/content/article/nbinn/3939te_groot_alarm_geslagen_in_dronrijp3939/403812.htm

AMSTERDAM/LEEUWARDEN - 06-11-2009 - De hulpdiensten hebben in Dronrijp te groot alarm geslagen, dat zegt woordvoerdster Ria van der Peet van Friesland Foods-Campina.

'Er is ruim 30 kuub salpeterzuur uit een tankauto gelopen. Bij het koppelen aan ons systeem in de kaasfabriek ging wat mis. Daarbij is een gedeelte verdampt, maar het meeste is opgevangen in ons eigen rioolsysteem. Dat was de situatie en er is te groot alarm geslagen door de hulpdiensten.'

Korpsen uit heel Friesland kwamen naar Dronrijp toe. Op een gegeven moment werd er opgeschaald naar 'Grip 3'. Normaliter is dat voorbehouden aan rampen. Ook ging het luchtalarm in de hele provincie af. Volgens een woorvoerdster van de brandweer heeft iemand op een verkeerde knop gedrukt. Ook de website van rampenzender Omrôp Fryslan ging plat, volgens een woordvoerder van de omroep zijn ze niet berekend op veel internetverkeer.

Het salpeterzuur in de fabriek wordt gebruikt om machines en leidingen te reinigen.

© Tiscali/ANP
Samen sterk in de hulpverlening!

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 6 november 2009, 13:47:34
Volgens mij kan je bij een geklapte slang toch op een snelle manier de afsluiter of bodemafsluiter van de tank dichten......in ieder geval voordat de 30 kuub weg gestroomd is.

Zit er een terugklap klep op de tanksilo zelf? ???

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 6 november 2009, 13:52:47
Omroep Friesland is dus geen nationale rampenzender? Waarom plaatst men het nieuws niet in normaal Nederlands!
Ja, omroep Friesland is de nationale rampenzender..........................

het is misschien eens "goed" dat het dit nu gebeurt is (dat men in het Fries blijft praten en op teletekst berichten in het Fries neerzetten)

hierover heb ik mail gestuurd naar de provincie Friesland en de gemeente Menaldumadeel
als de website van omroep Friesland weer in de lucht is dan gaat deze mail ook daar na toe.

hopelijk is dit een leermoment en gaat men bij de volgende ramp meteen over in het Nederlands.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 6 november 2009, 13:54:03
Ja, omroep Friesland is de nationale rampenzender..........................

het is misschien eens "goed" dat het dit nu gebeurt is (dat men in het Fries blijft praten en op teletekst berichten in het Fries neerzetten)

hierover heb ik mail gestuurd naar de provincie Friesland en de gemeente Menaldumadeel
als de website van omroep Friesland weer in de lucht is dan gaat deze mail ook daar na toe.

hopelijk is dit een leermoment en gaat men bij de volgende ramp meteen over in het Nederlands.
Je bedoelt regionale rampenzender, toch?  ;)

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #74 Gepost op: 6 november 2009, 13:55:28

nationaal... in Frieland  :D  ;D
Samen sterk in de hulpverlening!

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 6 november 2009, 13:57:35

ja inderdaad

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #76 Gepost op: 6 november 2009, 13:58:26
Zit er een terugklap klep op de tanksilo zelf? ???

Of dat een terugslagklep is weet ik niet, wel zal er een afsluiter opzitten om de inlaat te kunnen dichten.

De tankwagen heeft overigens dus twee afsluiters, een snelle afsluiter aan de koppelingszijde van de slang (meestal vlinderklep) en een bodemafsluiter in de tank zelf (deze dien je meestal boven op de tank handmatig dicht te draaien). Het kan zelfs zo zijn dat er een pneumatische bodemafsluiter aanwezig is waardoor met een druk op de knop de bodemafsluiter ontlast wordt en dicht valt.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 6 november 2009, 14:00:15
Of dat een terugslagklep is weet ik niet, wel zal er een afsluiter opzitten om de inlaat te kunnen dichten.

De tankwagen heeft overigens dus twee afsluiters, een snelle afsluiter aan de koppelingszijde van de slang (meestal vlinderklep) en een bodemafsluiter in de tank zelf (deze dien je meestal boven op de tank handmatig dicht te draaien). Het kan zelfs zo zijn dat er een pneumatische bodemafsluiter aanwezig is waardoor met een druk op de knop de bodemafsluiter ontlast wordt en dicht valt.

Maar kan je daar bij een incident allemaal nog wel bij komen?  ???

sneaky pete

• Brandmeester
  • Forum gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 6 november 2009, 14:04:58
Citaat

Uit mijn opleiding chauff. gevaarlijkestoffen meen ik me te herrinneren dat trucks met zuur geen appendages onder het vloeistof niveau mogen hebben dus een bodemafsluiter zal deze truck niet hebben
ANNA

Dokterswacht

• fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
Reactie #79 Gepost op: 6 november 2009, 14:06:38
Een pagina na de Friese versie, stond ook de Nederlandse versie toen ik keek (rond 11 uur) op Teletext. Ook werden op dat moment de belangrijkste zaken in het Nederlands via de radio gemeld.
Wat dat betreft heeft naar mijn idee de informatie voorziening wel goed gewerkt. Fries blijft een moeilijke taal voor niet Friezen  ;)